اجلاس تهران يك پيروزي ديپلماتيك براي نظام و نمايش اوج اقتدار ايران بود

تهران - شهروندان تهراني با اذعان به اينكه برگزاري شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد به ميزباني جمهوري اسلامي ايران در تهران يك رويداد بزرگ تاريخي در عرصه سياست خارجي كشورمان بود، تاكيد كردند كه اجلاس تهران بار ديگر اقتدار جمهوري اسلامي ايران را در مقابل جهانيان به نمايش گذاشت.

به گزارش ایرنا، اجلاس تهران در حالی به گفته شهروندان تهرانی با موفقیت برگزار شد كه استكبار جهانی كه در راس آنها آمریكا و رژیم صهیونیستی قرار دارند و همچنین حامیان آنها با استفاده از رسانه‌های تحت نفوذ خود در صدد بودند تا ضمن كم اهمیت نشان دادن این اجلاس، مانع ازحضور رهبران و مقامات عالی‌رتبه اعضای نم در تهران شوند.

مقامات صهیونیستی و كشورهای غربی تلاش كردند با دیدار و گفت و گو با مسوولان عالی رتبه كشورهای عضو جنبش عدم تعهد، یا مانع حضورشان شوند و یا زمینه‌های حضور كمرنگ آنها را در این اجلاس فراهم كنند.

اما حضور رییسان جمهوری، نخست وزیران، معاون رییسان جمهوری و نخست وزیر، وزرای امور خارجه و برخی وزرای دیگر كشورهای عضو و ناظر و سفرای بیش از 120 كشور عضو در این اجلاس مهر باطلی بر تلاش‌های باطل آنها زد.

یك دانشجوی رشته علوم ارتباطات با ابراز خرسندی از میزبانی كشورمان برای برگزاری این رویداد بزرگ سیاسی در ایران به ایرنا گفت: وجود همبستگی میان كشورهایی كه مخالفت با سلطه‌پذیری و استعمار را سرمنشاء شعارهای سیاست‌های خارجی خود قرار داده‌اند، جلوه‌ایی آشكار از پیوند مللی است كه خواهان توسعه عدالت و هرگونه تبعیض در عرصه بین‌المللی هستند.

' امین كمالی فر' افزود: جنبش عدم تعهد كه بعد از سازمان ملل متحد بزرگترین نهاد بین‌المللی است توانسته با گردهمایی مقامات 120 كشور، زمینه نزدیكی كشورها به یكدیگر و گسترش تعاملات مشترك در سطح جهانی را فراهم كرده و نظم نوینی در روابط بین‌الملل ایجاد كنند.

امام جماعت یكی از مساجد منطقه هشت تهران نیز گفت: ریاست شانزدهمین اجلاس سران كه از مصر به ایران واگذار شد صحنه گسترده‌ای از عمق ارتباطات سیاسی كشورمان در سطح بین‌الملل را نشان می‌دهد؛ صحنه‌ای كه پیامدهای جهانی آن شكست تحریم‌ها و انحصارگری استعمارگران است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درآیین گشایش اجلاس غیرمتعهدها اظهارداشت: بیانات معظم له فصل تازه‌ای را برای اصلاح ساختار مدیریت جهانی آغاز كرد كه كشورهای عضو این جنبش قطعا می‌توانند در مهندسی جدید برای مدیریت بین‌المللی نقش داشته باشند.

شهروند دیگری كه خود را استاد دانشگاه معرفی كرد به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین دستاورد این اجلاس انتقال گفتمان و مواضع جمهوری اسلامی ایران به بیش از 120 كشور عضو جنبش غیرمتعهدها بود.

محمد رحیمی افزود: ارایه پیشنهادات جدید از سوی ایران در شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و تصویب آن توسط كشورهای عضو این جنبش نشان از یك جهش بنیادین در روند فعالیت این جنبش دارد.

وی خاطرنشان كرد: جنبش غیرمتعهدها با دارا بودن جمعیتی برابر با دو سوم اعضا سازمان ملل می‌تواند با هم‌اندیشی و یك رای بودن، گامی در جهت مقابله با تحمیل خواسته‌های كشورهای استعمارگری همچون آمریكا، انگلیس، رژیم صهیونیستی داشته باشند.

یك دختر دانشجوی تهرانی نیز درباره برگزاری اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در ایران گفت: موانع و سنگ‌اندازی‌های برخی كشورهای عربی منطقه مانع از طیف وسیع قدرت نمایی ایران در این اجلاس نشد.

علی حسینی شهروندی كه خود را كارشناس روابط بین‌الملل معرفی كرد نیز با بیان اینكه اجلاس غیرمتعهدها به میزبانی تهران با موفقیت برگزار شد، گفت: برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در ایران نقطه عطفی در پیروزی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی بود.

وی خاطرنشان كرد: حضور 120 كشور و 18 سازمان بین‌المللی در این نشست نشان از اهمیت اجلاس غیرمتعهدها در ایران دارد.

این شهروند تهرانی افزود: اگر ما به تبلیغات رسانه‌های معاند در خارج از كشور توجه كنیم، می‌بینیم هر چقدر حضور مسوولان كشورها در این اجلاس پررنگتر ‌شد رسانه‌های معاند نیز بر تبلیغات ضد ایرانی خود می‌افزودند زیرا به اهمیت برگزاری این اجلاس در تهران واقف بودند.

وی اظهارداشت: هر بار كه اعلام می‌شد از كشوری، رییس جمهوری و یا یك مقام عالی‌رتبه آن به ایران خواهد آمد، تبلیغات ضد ایرانی از سوی استكبار دو چندان می‌شد بطوری كه آنها تاكید داشتند كه این مقام‌هادر این اجلاس شركت نمی‌كنند اما با وجود تبلیغات گسترده، جهانیان دیدند كه چه استقبال پرشوری از شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها شد.

حسینی ادامه داد: وقتی شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها با ابهتی كم‌نظیر و با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، نشان داد نه تنها جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی منزوی نیست بلكه سیاست‌های دوگانه غرب در جهان جایگاه و خواستگاه ندارد.

فاطمه شاملو، دیگر شهروند تهرانی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها به میزبانی تهران یك پیروزی كم نظیر برای ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی بودكه نتایج آن در آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

وی تصریح كرد: اجلاس غیرمتعهدها فصل تازه‌ای برای حضور جمهوری اسلامی ایران در معادلات جهانی گشود و سیلی محكمی به یاوه گویان و سران استكبار و رژیم صهیونیستی زد.

رضا عباسی دیگر شهروند تهرانی نیز گفت: به نظر من سطح هیات‌های شركت كننده در اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها بسیار بالا و مناسب بود زیرا با توجه به تحریم‌های رسانه‌ای و جوسازی‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی شاهد حضور پررنگ كشورهای عضو در سطح سران و مقامات عالی رتبه بودیم.

وی یادآورشد: برگزاری این اجلاس در تهران اوج اقتدار نظام جمهوری اسلامی و حقیر شدن استكبار جهانی را نشان داد.

عباسی ادامه داد: خوشحالیم كه در این اجلاس از مواضع نظام و همچنین كشورهای زیرسلطه استكبار دفاع شد و صدای مظلومیت مردم فلسطین و سایر كشورهای اسلامی به گوش جهانیان رسید.

زهرا طیبی یكی دیگر از شهروندان منطقه هفت تهران نیز در خصوص دستاوردهای شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها افزود: در جهانی كه دشمنان در كنار تحریم اقتصادی و رسانه‌ای، فرافكنی‌های بسیاری علیه جمهوری اسلامی انجام می‌دهند این اجلاس افتخاری برای ملت ایران است كه توانست آن را با موفقیت و به خوبی برگزار كند.

وی تاكید كرد: براساس آنچه كه مشاهده كردم، اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در نهایت امنیت برگزار شد و این مساله به جهان ثابت كرد كه ایران كشوری امن با فرهنگی غنی است و مردمانی مهمان نواز دارد.

یكی دیگر از شهروندان تهرانی با موفق ارزیابی كردن شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها گفت: در این اجلاس به لحاظ سطح مشاركت، وسیع‌ترین و عالی‌ترین سطح هیات‌های شركت كننده حضور داشتند.

میثم حیدرزاده ادامه داد: در مقطع زمان كنونی كه بیداری اسلامی در منطقه شكل گرفته حضور سران بیش از 120 كشور در جمهوری اسلامی ایران فرصت بی‌نظیری برای گسترش سطح ارتباطات ایران با دیگر كشورها فراهم كرد.

وی اظهارداشت: برای نخستین بار كمیته فلسطین با موضوعی مشخص تصویب شد كه آثار بین‌المللی آن بی‌تردید در تقویت محور مقاومت قابل مشاهده خواهد بود.

طاهر آل‌داود شهروند دیگری، به عملكرد نیروی انتظامی در مدت ایام برگزاری شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها اشاره كرد و اظهارداشت: عملكرد نیروی انتظامی در تامین نظم و امنیت اجلاس ستودنی بود.

شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها با شعار “‌صلح پایدار در سایه مدیریت مشترك جهانی” از هفتم تا دهم شهریور ماه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار ‌شد.

در این نشست جمهوری اسلامی ایران ریاست دوره‌ای جنبش را از مصر تحویل گرفته و در مدت سه سال ریاست آن را تا سال 2015 میلادی برعهده دارد.

سیام**7378**1058***
۰ نفر