۱۰ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۲۳
کد خبر: 80301640
T T
۰ نفر
دو ميليون و 500 هزار نفر در بخش صنايع دستي كشور فعاليت دارند

قزوين - معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: دو ميليون و 500 هزار نفر در بخش صنايع دستي كشور فعاليت دارند.

محمدحسن صالحی مرام روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 60 درصد تولید صنایع ‌دستی كشور متكی به توانمندی بانوان است و تنها 40 درصد تولید در این بخش به همت مردان انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال 200 هزار نفر زیر ‌پوشش خدمات بیمه‌ای حوزه صنایع‌ دستی قرار می‌گیرند در حالی كه هم‌اكنون 400 هزار نفر صنعتگر و هنرمند از خدمات بیمه‌ای برخوردار شده‌اند به طوری كه اغلب این افراد هنرمندان و صنعتگران اصیل هستند.

صالحی مرام با اشاره به توجه و علاقه بانوان به فعالیت در بخش صنایع دستی اظهار كرد: روند فعالیت در این بخش از صنعت دستی خانگی به گونه ای است كه پیش بینی می شود در سالهای آینده بانوان شاغل در این بخش همچنان افزایش یابند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور با تاكید بر این نكته كه در برخی موارد ارزش افزوده در صنایع دستی و كوچك بیش از صنایع سنگین است گفت: ارزانی و پایداری صنایع دستی عامل اصلی این ارجحیت و مقبولیت است.

صالحی مرام ادامه داد: برخورداری كشور از 93 درصد مواد اولیه و نهاده های محصولات و صنایع دستی، عاملی تاثیر گذاری بر مقبولیت و گرایش به تولید صنایع دستی است.

وی افزود: صنایع‌دستی در تمام ابعاد زندگی ما ایرانی‌ها و خانواده‌های اصیل جایگاه خاص دارد به طوری كه از پوشاك و ظروف گرفته تا تزیینات و دیگر نیازمندی‌های ایرانیان به ویژه زیر‌اندازهای خانه‌ها و كیف و كفش و محصولات شیشه‌ای مورد نیاز ساخته و پرداخته هنرمندان اصیل ایرانی است.

صالحی مرام، صادرات صنایع دستی سال گذشته را 500 میلیون دلار ذكرو بیان كرد: بر این باوریم كه می توانیم با هدف گذاری، صادرات سال جاری را به مرز صادرات یك ونیم میلیارد دلار برسانیم كه در این زمینه به مسوولان كشوری قول دادیم تا پایان سال این رقم صادراتی را تحقق ببخشیم.

وی عمده اقلام صادراتی صنایع دستی كشور به 85 كشور را سفال و سرامیك، زیور آلات سنتی، پارچه قلمكار، خاتم، شیشه های سنتی، فیروزه، چوب و مشتقات آن، مس و مشتقات آن، تشعیر، تذهیب، پاپیه ماشه، نگارگری، گلیم و زیلو عنوان كرد.ك/3

7389/ 614 / 675
۰ نفر