كمبودمواد اوليه و سرمايه درگردش مهم ترين مشكلات صنعتگران اعلام شد

ساري - اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در بازديد از واحدهاي صنعتي و معدني مازندرن ، كمبود و بالا رفتن قيمت مواد اوليه ، نبود نقدينگي و سرمايه در گردش را مهم ترين مشكلات صنعتگران استان اعلام كرده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روز یكشنبه در قالب پنج گروه از واحدهای صنعتی و معدنی مازندران بازدید كردند.

در این بازدیدهای میدانی ، صاحبان واحد های صنعتی و اعضای هیات مدیره شركت شهرك های صنعتی مازندران ، مشكلات بخش صنعت و معدن را مطرح كردند و خواهان حل آن شدند.

صاحبان واحد های صنعتی مازندران تاكید كردند : اگر حمایت های دولتی بموقع و بدرستی انجام شود ، تحریم ها نه تنها خللی در تولید به وجود نخواهد آورد ، بلكه با مدیریت صحیح واحد های صنعتی ، بهره وری نیز افزایش خواهد یافت.

' غلامعلی خیرالدین ' ، رییس هیات مدیره شركت شهرك صنعتی ساری در بازدید اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینكه صنعت آماده عبور از شرایط سخت تحریم است ، گفت : واحد هایی كه بدرستی و با عشق و علاقه تولید و اشتغال را ایجاد كره اند ، با مدیریت صحیح فعالیت خود را ادامه می دهند.

وی با بیان اینكه تحریم موجب بالا رفتن قیمت مواد اولیه شده و مشكلاتی را در واردات به وجود آورده است ، افزود : نوسانات نرخ ارز و محقق نشدن وعده هایی كه با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها داده شده بود ، سبب شد تا واحد های صنعتی و معدنی با كمبود نقدینگی مواجه شوند.

خیرالدین با اشاره به اینكه واحد های صنعتی كه تسهیلات را در راستای تولید و اشتغال هزینه كردند ،معوقه ای به بانك های عامل ندارند ، بیان داشت : از 220 واحد صنعتی دارای پروانه در شركت شهرك صنعتی ساری ، فقط 75 واحد آن فعالیت دارد.

وی از اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواست تا با شناسایی واحد های صنعتی كه در شرایط بحرانی تا 60 درصد موفق عمل كردند ، از آنان حمایت ویژه ای شود.

خیرالدین به مشكلات شهرك صنعتی شماره یك ساری اشاره كرد و از كم عرض بودن جاده منتهی به شهرك ، اجرایی نشدن طرح توسعه ای تصفیه خانه و نبود زهكشی در زمین های اطراف شهرك به عنوان مهم ترین مشكلات موجود یاد كرد.

'حسام الدین محمد كولاییان ' ، مدیر شركت ' پلاستونیك ' مستقر در شهرك صنعتی شماره یك ساری نیز به بالا رفتن قیمت مواد اولیه پتروشیمی در داخل كشور اشاره كرد و گفت : بسته شدن ال سی داخلی برای خرید مواد اولیه و خرید نقدی از طریق بورس از جمله مشكلات صنعتگران است.

وی افزود : در شرایطی كه واحدهای صنعتی با كمبود نقدینگی مواجهند ، دلالان اقدام به خرید نقدی مواد اولیه كرده و آن را با نرخ دلخواه به صاحبان صنایع عرضه می كنند كه این مساله مشكلات صنایع را بیشتر می كند.

' سید رمضان شجاعی ' ، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نیز بازدید اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس از واحدهای صنعتی و معدنی مازندران و بررسی میدانی مشكلات آنها را اقدامی خردمندانه توصیف كرد و گفت : با این عمل تصمیم گیری نمایندگان واقعی تر و پرسش درست از وزرا صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینكه صاحبان واحد های صنعتی نباید انتظار حل سریع این مشكلات را از مجلس داشته باشند ، افزود : قطعا اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس مشكلات را پس از جمع بندی با وزیر صنعت ، معدن و تجارت در میان گذاشته و حل آنها را خواستار شده ، پیگیری خواهند كرد.

' محمدرضا خان محمدی ' ، نماینده ابهر و خرم دره و نایب رییس اول كمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم هم در این بازدید تاكید كرد : مشكلات صنعتگران در شرایط سخت و تحریم با جدیت رصد و پیگیری می شود.

وی با بیان اینكه مجلس در مقام ناظر از وزرا در باره مشكلات صنعتگران پرسش كرده و مسایل را پیگیری خواهد كرد ، افزود : به دلیل خرید نقدی و بالا رفتن قیمت مواد اولیه صاحیان صنایع و معادن با كمبود نقدینگی مواجه هستند كه در صدد حل آن هستیم.

خان محمدی با اشاره به اینكه مجلس و دولت به همراه فعالان اقتصادی و صنعتی بخش خصوصی در قالب اتاق بازرگانی تعامل مطلوبی دارند ، گفت : در نشست اخیر ، تصمیمات خوبی در باره میزان و چگونگی تامین منابع برای سرمایه درگردش واحد های صنعتی فعال اتخاذ شده است.

وی ابراز امیدواری كرد كه در آینده نزدیك بخشی از مشكلات نقدینگی صاحان واحدهای صنعتی كه فعالیت واقعی دارند ، حل شود.

نایب رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس به نوسانات نرخ ارز اشاره كرد و گفت : در خصوص حل این مشكل تصمیمات جدی گرفته شده است.

' علیرضا فرجی ' ، عضو هیات مدیره شركت شهرك صنعتی شماره یك ساری نیز از ورود افراد ناكارآمد به صنعت انتقاد كرد و گفت : اگر پرونده صاحبان صنعتی كه در بانك ها معوق دارند ، بررسی شود ، مشخص خواهد شد كه اغلب آنان به اسم همسرانشان وام دریافت كردند.

وی افزود : اگر مجلس وظیفه نظارتی خود را در انتخاب افراد به عنوان مدیر و كارشناس بخش صنعت بدرستی انجام دهد ، عمده ای از مشكلات رفع خواهد شد و افراد ناكارآمد ، مسندهای مدیریتی و كارشناسی را در اختیار نخواهند گرفت.

فرجی خواستار معرفی افرادی شد كه به اسم ایجاد واحدهای صنعتی وام و تسهیلات دریافت ولی در جاهای دیگری هزینه كردند و تاكید كرد : اینگونه احساس می كنیم كه جایگاه بخش خصوصی بدرستی درك نشده است.

وی خطاب به اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت : معتقدم مشكل اصلی صاحبان صنایع از جایی شروع می شود كه افراد فاقد اهلیت در پست های مدیریتی و كارشناسی قرار می گیرند.

' محسن بیگلری ' ، نماینده مردم سقز و بانه و عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در این بازدید گفت : در شرایط تحریم و دشواری تهیه مواد اولیه با نرخ بالا ، روند فعالیت واحد های صنعتی و معدنی در كشور مناسب است.

وی با بیان اینكه تحریم سبب شد تا بعضی از مدیران واحد های صنعتی و معدنی بحران را مدیریت كنند ، افزود : البته دولت در شش سال اخیر بیشترین توان خود را در بخش طرح های عمرانی و مسكن گذاشته و به بخش های كشاورزی و صنعت و معدن بی توجهی كرده است.

او ادامه داد : امسال دولت به بخش كشاورزی و صنعت و معدن توجه ویژه ای كرده است و به نظر می رسد در آینده نزدیك شاهد حل مشكلات نقدینگی و سرمایه در گردش آنان باشیم.

بیگلری با تایید وجود افراد ناكارآمد در وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، گفت : اگر فعالیت های كارشناسی به افراد كاردان سپرده شود ، مشكلات به حداقل خود خواهد رسید.

اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه های دوره ای سركشی از واحد های صنعتی و معدنی استان های كشور ، از امروز یكشنبه در قالب پنج گروه از واحد های صنعتی استان مازندران بازدید كردند و مشكلات را از نزدیك مورد بررسی قرار دادند.

گروه اول از نمایندگان مجلس از شهرك صنعتی ساری ، بهشهر و بندر امیر آباد ، گروه دوم از واحد نساجی قائمشهر ، البرز مركزی و شهرك صنعتی بشل و گروه سوم از شهرك صنعتی منصور كنده ، ایران خودرو بابل و واحد تولیدی كمربند ایمنی مولایی بازدید كردند.

گروه چهارم از اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از شركت صنعتی ایمن تك ، شركت فضا و دوشه هراز در آمل و گروه پنجم هم از شهرك صنعتی سلمانشهر و واحد های صنعتی ناب استیل ، شمال پیروز و پارس نئوپان بازدید كردند.

میزبانی این سفر را شركت شهرك های صنعتی مازندران برعهده دارد و جلسه مشترك اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس با كارگروه اشتغال و سرمایه گذاری و فعالان اقتصادی فردا شب به ریاست استاندار مازندران در هتل نارنجستان نور برگزار خواهد شد.

مازندران 38شهرك و ناحیه صنعتی دارد.ك/4

2585/1654