۲۸ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۳۷
کد خبر: 80282677
T T
۰ نفر

عيد سعيد فطر؛ روز پاداش

۲۸ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۳۷
کد خبر: 80282677
عيد سعيد فطر؛ روز پاداش

خرم آباد-عيد فطر يكي از اعياد بزرگ در سنت اسلامي است كه درباره آن احاديث و روايات بي شمار وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسلمانان روزه دار كه ماه رمضان را به روزه داري به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاري از كارهاي مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اكنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند مي‏طلبند، اجر و پاداشي كه خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی (ع) در یكي از اعیاد فطر خطبه‏اي خوانده‏اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده‏اند.

ایشان فرمودند:اي مردم! این روز، روزي است كه نیكوكاران در آن پاداش مي‏گیرند و زیانكاران و تبهكاران در آن مایوس و نا امید مي‏گردند و این شباهتي زیاد به روزقیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نمازعید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوي پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز، به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را. و با بازگشت ‏به سوي منازل خود، متذكر شوید بازگشتتان را به سوي منازلتان در بهشت ‏برین. اي بندگان خدا، كمترین چیزي كه به زنان و مردان روزه ‏دار داده مي‏شود این است كه فرشته‏اي در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا مي‏دهد و مي‏گوید:

«هان! بشارتتان باد، اي بندگان خدا كه گناهان گذشته ‏تان آمرزیده شد، پس به فكر آینده خویش باشید كه چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عارف وارسته ملكي تبریزي درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزي است كه خداوند آن را از میان دیگر روزها برگزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان كرم او بنشینند وادب بندگي بجاي آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهاي خویش پوزش خواهند، نیازهاي خویش به نزد او آرند و آرزوهاي خویش از او خواهند و نیز آنان را وعده و مژده داده است كه هر نیازي به او آرند، برآورد و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و ازمهرباني و بنده ‏نوازي، بخشایش و كارسازي در حق آنان روا دارد كه گمان نیز نمي‏برند.»

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده‏اند كه در این روز، امر امساك و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد كه مؤمنان در روز افطار كنند و روزه خود را بشكنند ،فطر و فطور به معناي خوردن و آشامیدن، ابتداي خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است كه به معناي آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتي از نخوردن و نیاشامیدن.

ابتداي خوردن و آشامیدن را افطار مي‏نامند و از این رو است كه پس از اتمام روز و هنگامي كه مغرب شرعي در روزهاي ماه رمضان ، شروع مي‏شود انسان افطار مي‏كند یعني اجازه خوردن پس از امساك از خوردن به او داده مي‏شود.

عید فطر داراي اعمال وعباداتي است كه در روایات معصومین علیهم السلام به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصي نیزآمده است.

از سخنان معصومین علیهم السلام چنین مستفاد مي‏شود كه روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا دراین روز مستحب است كه انسان بسیار دعا كند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلي نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

در قنوت نماز عید مي‏خوانیم:

«... اسئلك بحق هذا الیوم الذي جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلي الله علیه وآله ذخرا و شرفا و كرامة و مزیدا ان تصلي علي محمد وآل محمد وان تدخلني في كل خیرادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجني من كل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتك علیه وعلیهم اللهم اني اسالك خیر ما سئلك عبادك الصالحون و اعوذ بك مما استعاذ منه عبادك المخلصون.‏»

بارالها! به حق این روزي كه آن را براي مسلمانان عید و براي محمد (ص) ذخیره و شرافت و كرامت و فضیلت قرار دادي از تو مي‏خواهم كه بر محمد و آل محمد درود بفرستي و مرا در هر خیري وارد كني كه محمد و آل محمد را در آن وارد كردي و ازهر سوء و بدي خارج سازي كه محمد و آل محمد را خارج ساختي، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، ازتو مي‏طلبم آنچه بندگان شایسته‏ات از تو خواستند و به تو پناه مي‏برم از آنچه بندگان خالصت ‏به تو پناه بردند.

در صحیفه سجادیه نیز دعایي از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارك رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علي محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارك لنا في یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مرّ علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب واغفرلنا ما خفي من ذنوبنا وما علن ... اللهم انا نتوب الیك في یوم فطرنا الذي جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتك مجمعا و محتشدا، من كل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرّ اضمرناه توبة من لا ینطوي علي رجوع الي.»

پروردگارا! بر محمد وآل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران كن و روز فطر را بر ما عیدي مبارك و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایي قرار ده كه بر ما گذشته است كه در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهي و گناهانمان را بشوئي و خداوندا بر ما ببخشایي آنچه در پنهان و آشكارا گناه كرده ایم ... خداوندا! دراین روزعید فطرمان كه براي مؤمنان روزعید و خوشحالي و براي مسلمانان روز اجتماع و گردهمائي قراردادي؛ ازهر گناهي كه مرتكب شده‏ایم و هر كار بدي كه كرده‏ایم وهر نیت ناشایسته‏اي كه در ضمیرمان نقش بسته است ‏به سوي تو باز مي‏گردیم و توبه مي‏كنیم، توبه‏اي كه در آن بازگشت ‏به گناه هرگز نباشد و بازگشتي كه در آن هرگز روي آوردن به معصیت نباشد.

بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارك گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت ‏به سویت و توبه ازگناهان عطا فرما.

648/630