۲۷ مرداد ۱۳۹۱، ۱۶:۰۵
کد خبر: 80281596
T T
۰ نفر

مناقشه بر سر اكران و زياني كه سينما مي بيند

۲۷ مرداد ۱۳۹۱، ۱۶:۰۵
کد خبر: 80281596
مناقشه بر سر اكران و زياني كه سينما مي بيند

تهران - مناقشه هاي ايجاد شده بر سر اكران آثار سينمايي، بواسطه رفتارهاي فراقانوني برخي نهادها، در نهايت به زيان و با نظر بدبينانه به تعطيلي سينما منجر خواهد شد.

این مناقشه تاكنون اتفاقات عجیبی را برای سینماگران رقم زده تا جاییكه به گمان بسیاری از كارشناسان، سینما در شرایط كنونی به ورطه تعطیلی افتاده است.

مناقشه بر سر اكران فیلم های سینمایی، در پی عملكرد غیرقانونی حوزه هنری و شهرداری تهران در ممانعت از اكران قانونی فیلم های سینمایی 'گشت ارشاد' و 'خصوصی' از نخستین ماه سال جاری آغاز شد و آتش این اتفاق تلخ كه اكنون جرقه های آن دامن سینمای ایران را گرفته با رفتارهای اقدامات فراقانونی دو نهاد مذكور شعله ورتر شد.

این روند در ادامه با رویكرد شخصی نگرانه و به دور از قانون مسوولان حوزه هنری و نیز اكران نكردن 15 فیلم در سالن های سینمایی ادامه یافت و حوزه هنری با عدم اكران برخی آثار سینمایی همچون 'خوابم می آد' به بهانه عدم تناسب آنها با ارزش های اخلاقی، تسویه حساب های شخصی خود را آغاز كرد.

در این میان همراهی برخی سینماگران با حوزه هنری در انجام رفتارهای فراقانونی كه منافع شخصی را به منافع سینمای ملی ترجیح داده بودند، به این اتفاقات دامن زد و در نهایت شورای صنفی نمایش فیلم نیز به خاطر چنین رفتارهای مجبور به برخورد با حوزه هنری به عنوان یك نهاد سینمادار شد و از اكران برخی فیلم ها همچون 'شور شیرین' در سینماهای حوزه هنری جلوگیری كرد.

مسوولان حوزه هنری نیز به این اقدامات قانونی بی توجهی كرده و در نهایت اقدام به اكران این اثر سینمایی كردند.

اما این پایان كار نبود و پس از این اقدام بود كه شورای صنفی نمایش فیلم تصمیم گرفت كه اجازه اكران برخی فیلم های سینمایی را در سینما آزادی كه در مالكیت حوزه هنری و شهرداری تهران است، ندهد، كه این امر با اعتراض مسوولان حوزه هنری و شهرداری تهران روبرو شد.

این روند به نقطه ای رسید كه مسوولان شهرداری تهران در اقدامی مشابه تصمیم به عدم اكران فیلم های اكران عید فطر در پردیس های سینمایی گرفتند، و در نهایت فیلم های سینمایی 'كلاه قرمزی و بچه ننه'، 'ضدگلوله' و 'بی خداحافظی' كه به عقیده كارشناسان ظرفیت رونق بخشی مضاعف به سینما را پس اقدامات فراقانونی حوزه هنری و شهرداری تهران در ابتدای امسال داشتند، در حاشیه قرار گرفته و شهرداری تهران در اقدامی برگرفته از لجبازی های غیرمتعارف تصمیم به تعطیلی سینماها گرفت و در نهایت این سه اثر سینمایی از روز پنجشنبه در تعداد اندكی سینما به نمایش عمومی رسیدند.

مسلم آنكه، اقدامات فراقانونی و عدم تبعیت از موضع قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه سینما و تخطی از آیین نامه های تعیین شده از سوی حوزه هنری و شهرداری در شورای صنفی نمایش فیلم، در حال حاضر سینما را به ورطه تعطیلی كشانده است.

در این شرایط به نظر می رسد فقط تهیه كنندگان بخش خصوصی و فیلم های تاثیرگذار 'كلاه قرمزی و بچه ننه'، 'ضدگلوله' و 'بی خداحافظی' پا سوز تصمیمات فراقانونی شده اند، از این رو توصیه می شود، به خاطر سینما نیز كه شده 'منیت' ها را نادیده گرفته و به مخاطبان سینما احترام گذاشت.

به هر حال پردیس های سینمایی، سالن های سینمایی حوزه هنری و دیگر نهادهای ذی ربط جزیی از بیت المال محسوب می شوند و احساس مالكیت شخصی بر این سالن ها و اخذ تصمیم های غیركارشناسی درباره سینما، بدون شك توهین به مخاطبان سینمادوست است و پافشاری بر روی 'منیت' ها، نتیجه ای جز تعطیلی سینما ندارد، و با رخ دادن این اتفاق كه خیلی دور نیست، بدون شك كار برای ساختن ویرانه ای بنام سینما برای هر مدیری دشوار و شاید غیر ممكن باشد.

و هشدار آنكه، در صورتیكه فكری به حال این شرایط اسف بار نشود، دیگر سینمایی وجود نخواهد داشت.

فراهنگ ** 1983 ** 1071
۰ نفر