۲۶ مرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۴۱
کد خبر: 80279405
T T
۰ نفر
آزادگان سلحشور، عينيت بخشان واژه صبوري و رهايان از قيد نفس

فيروزكوه- آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضي‏ ترين كسان به قضاي الهي بودند، آنان سينه‏ هايي فراخ‏ تر از اقيانوس داشتند كه از همه جا و همه كس بريده و به خدا پيوسته بودند، آزاده ناميده شدند چون از قيد نفس و نفسانيات رهايي يافته بودند.

22 سال پیش یعنی در 26 مرداد سال 1369، نخستین گروه آزادگان به میهن اسلامی بازگشتند و ایران را از عطر حضور خود آكنده كردند. آن روز، یادآور خاطره شیرین بازگشت آزادگان به میهن اسلامی است. روزی مبارك كه در آن، صابران راست قامت جمهوری اسلامی ایران، پس از سال ها دوری از وطن به خاك میهن پای گذاشتند و به آغوش خانواده و ملت بازگشتند.

آزادگان، با ایمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ایستادند و روابط اجتماعی جامعه كوچك اردوگاهی خود را بر پایه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شكنجه‏های مزدوران بعثی هراسی به خود راه ندادند.

در آن بحبوحه آتش و خون بود كه عده‌ای از پرستوهای مهاجر كه شوق وصال بیقرارشان كرده بود از قافله عشق جدا شدند و در آسمانها ماوا گرفتند، عده‌ای اعضای بدنشان را در محضر خداوند به ودیعه نهادند و عده‌ای هم سال ها با ایمانی راسخ در زیر شكنجه‌های نامردانه بعثی ها تاب آوردند، تا به صلابت و مردانگی معنایی دگر دهند.

رزمندگانی كه در چنگال بی ‌رحم بعثیان به اسارت درآمدند به تمامی دنیا ثابت كردند كه نه تنها آنها اسیر بعثیان نبودند، بلكه بعثیان را اسیر خود كرده بودند.

این روزها مصادف است با طلوع خورشید رهایی و پخش سرود آزادی آزادگان دلاور. آری در چنین ایامی پس از روزها و شب ها تحمل اسارت در زندان های بعثی عراق، آزادگان بار دیگر آزادی را در آغوش كشیدند و سرود وصل را سر دادند و به سوی میهن عزیز خود ایران همچون كبوتران سبك بال به پرواز درآمدند و اشك شوق بر گونه های مادران، پدران، همسران و فرزندان آزاده این آزادگان به سان مروارید های درخشانی، درخشیدن گرفت.

آزادگان دلاور و سرافراز با الهام از مكتب انسان ساز اسلام و سیره ائمه اطهار و با درس گرفتن از زندگی انقلابی و حماسه ساز حضرت زینب (س) كه اسوه صبر و پایداری بود، توانستند دوران دشوار اسارت را پشت سر نهند و شكوه مقاومت و سرافرازی را بر صحیفه درخشان ایران اسلامی ثبت كنند.

بی شك سال ها محرومیت این سرو قامتان تاریخ باعث شد كه آنان امروز بیش از هر فرد دیگری در مسیر سبز موفقیت گام بردارند و الگو، اسوه و افتخار میهن خویش باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در دیدار با هزاران تن از اقشار مختلف مردم در تاریخ 27 مرداد ماه 1377 در بخشی از سخنان خود كه به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامي ایراد شد، فرمودند: 'ایستادگي و مقاومت آزادگان سرافراز ما در طول سال هاي سخت اسارت، ملت ایران را روسفید و سربلند كرد و ما بازگشت پیروزمندانه آنان به میهن اسلامي را حادثه ‏اي مي‏دانیم كه دست قدرت الهي آن را رقم زد'.

ایشان همچنین فرمودند: 'شماها كه آمدید، قدرت این ملت ظاهر شد. امروز، دشمن از دست اندازی به انقلاب مأیوس است، اما از دشمنی پشیمان نیست. ملت ما باید به هوش باشد. اولین وظیفه ما این است كه كشورمان را از همه جهت قدرتمند كنیم. امروزه همه برنامه های دولت جمهوری اسلامی، در خط قدرت بخشیدن به ایران اسلامی است. اسلام هم پشتوانه ماست. شما به عنوان عناصر ورزیده، امتحان داده، زجر كشیده و آبدیده كه از میدان های خطر عبور كرده اید، جزو درخشنده ترین نگین های این مجموعه می توانید باشید'.

و امروز یادآور بازگشت غرور آفرین مردان و زنان آزاده ای است كه پس از تحمل سال ها شكنجه و دوری از عزیزان خویش، به وطن بازگشتند و به انتظار میلیون ها ایرانی پایان دادند.

در این روز، شكیبایی مادران، پدران، همسران و فرزندان این آزاد مردان به بار نشست و سال های نگرانی و شوق دیدار به پایان رسید و وعده الهی تحقق یافت: «و بشر الصابرین».

آری آنان برآنند تا بر عهد و پیمانی كه با ما بعد از اسارت برگسترش فرهنگ ناب اسلامی در جامعه بسته اند، عمل كنند.

امید آن كه ما نیز در دستان پرتوان آنان، یاریگر آزادگان باشیم تا دوباره كوچه های شهرمان همچون دوران دفاع مقدس و آزادی آزادگان رنگ و بوی ایثار و از خودگذشتگی گیرد و با همتی دوباره، اما این بار در عمل نه در حرف، آباد كنندگان ایران اسلامی باشیم تا پس از گذشت چند سال شور و نشاط گذشته دگر باره بر جامعه حاكم شود.

به امید آن روز. . . و روزهای پرموفقیت برای ایران اسلامی و جامعه اسلامی جهان اسلام

تهرام/8142/1457/

سرخط اخبار فرهنگ