۲۵ مرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۳۴
کد خبر: 80278228
T T
۰ نفر
بايد تلفات جاده اي بيش از پنج برابر سال قبل كاهش يابد

مشهد - استاندار خراسان رضوي با اشاره به كاهش 13 درصدي تلفات جاده اي در سال 90 نسبت به 89گفت : بايد با اقدامات فيزيكي و فرهنگ سازي گسترده اين كاهش به پنج برابر رقم سال گذشته برسد.

محمود صلاحی روز چهارشنبه در كمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان رضوی در مشهد افزود : وجود یك هزار و 611 كشته تصادفات جاده ای در استان با وجود این كاهش همچنان بالا است.

وی اظهار داشت : سال 89 آمار تلفات حوادث جاده ای استان یك هزار و 847 نفر بود كه سال 90 با تلاش و اقدامات انجام شده در استان با كاهش 236 نفر به یك هزار و 611 نفر رسید.

وی گفت : اگر در این زمینه تلاش و برنامه ریزی نمی شد با توجه به افزایش خودروها و سفرها ،آمار كشته شدگان حوادث جاده ای استان بسیار بیشتر از سال 89 بود.

وی با بیان اینكه خراسان رضوی از گردشگر ترین استان های كشور است ، علاوه بر جاده در بحث ریلی طی ایام پیك مسافری چون نوروز بیش از 50 درصد سفرهای ریلی و نیز 46 درصد ظرفیت هوایی كشور به مشهد اختصاص دارد كه این حجم سفرها با هیچ نقطه ای از كشور قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد : طبیعی است كه با این وضعیت در بخش راهها هم ترافیك قابل توجهی را داریم و وضعیت محورها ،بازسازی و نوسازی آن ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت : بدین منظور وزارت راه و شهرسازی باید توجه ویژه ای به بحث راه های استان بویژه آسفالت آنها ، بهسازی و ارتقا محورها ، رفع نقاط پر حادثه داشته باشد كه این امر به جهت كاهش تلفات جاده ای و حوادث هم می تواند تاثیر قابل توجهی در استان داشته باشد.

به گفته وی ، اداره كل راه و شهرسازی استان باید با تهیه طرح جامعی در زمینه وضعیت نقاط حادثه خیز استان همه عوامل خود را در جهت رفع و اصلاح آنها بكار گیرد.

صلاحی افزود : بدین منظور در بحث تخصیص اعتبارات مربوط به این بخش ها باید اولویت به استان هایی داده شود كه بیشترین حوادث و تلفات جاده ای را دارند.

وی ادامه داد : همه دستگاه های عضو كمیسیون ایمنی حمل و نقل استان باید وضعیت تحلیلی حوادث و مشكلات و پیشنهادات خود برای كاهش سوانح را با امضای استاندار برای وزیر مربوطه ارسال كرده و پیگیری های لازم برای تحقق آن را داشته باشند.

وی ادامه داد : از سویی اعمال مقررات در محورها و جاده های استان باید بطور كامل و 100 درصدی انجام شود و هیچ اغماض و ملاحظه كاری در این زمینه نشود.

وی مدیریت سرعت در محورهای استان را از دیگر ضرورت هایی خواند كه باید بطور جدی بدان پرداخته شود كه نقش مهمی در كاهش حوادث دارد.

وی افزود : در این میان باید پولی كه از محل جرایم رانندگی در استان حاصل می شود بطور 100 درصدی در جهت كاهش تلفات و حوادث جاده ای استان هزینه شود.

به گفته وی ، پارسال از این محل 157 میلیارد ریال درآمد حاصل شد كه 39 میلیارد ریال آن به نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی استان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد : در این راستا ساخت پاسگاه های راهنمایی و رانندگی در محورها و شهرهای جدید التاسیس باید مورد توجه قرار گیرد.

صلاحی با تاكید بر اینكه یك هزار و 611 كشته در جاده ها طی پارسال رقم بالایی است كه جزو تلفات خاموش محسوب می شود و نسبت به حوادث هوایی حساسیت چندانی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینكه فرهنگ سازی در این حوزه بسیار اهمیت دارد ، گفت : تبلیغات و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و صدا و سیما بسیار مهم است كه تا كنون در زمینه آگاه سازی مردم به مباحث مربوط به حوزه راهنمایی و رانندگی خیلی پرداخته نشده است.

وی ادامه داد : ساخت برنامه های تلویزیونی در حوادث رانندگی علی رغم تاثیر زیاد بسیار اندك است و باید بطور گسترده تری كار شود.

2713/659