۲۳ مرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۴۸
کد خبر: 80274559
T T
۰ نفر
رويكرد سازمان پسماند شهرداري شيراز، آموزش شهروندي است

شيراز - مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري شيراز گفت: رويكرد ما در اين سازمان توجه به مقوله آموزش شهروندي است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهندس حمید كشتكار، دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: همكاری و همراهی مردم

با سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز دركیفیت و كمیت خدمات رسانی به شهروشهروندان بسیار تاثیرگذار است .

وی گفت: دربحث جمع آوری زباله های شهر، 50 درصد همكاری مردم و 50 درصد فعالیت سازمان پسماند، كارسازاست.

كشتكار، موفقیت سازمان پسماند شهرداری را بدون همكاری مردم غیر ممكن دانست و ادامه داد: هم سازمان پسماند و هم شهروندان اگر به وظایف خود درست عمل نكنند آن كیفیتی كه مد نظر است محقق نخواهد شد.

او اظهار داشت: انجام كار فرهنگی و فرهنگ سازی در این زمینه لازم است تا شهروندان نسبت به وظایف خود آگاهی كامل داشته و در بحث جمع آوری زباله ها با ماموران ما نهایت همكاری را داشته باشند.

كشتكار گفت: تمامی هزینه هایی كه صرف جمع آوری زباله ها و نظافت شهر می شود از محل وجوهی است كه توسط خود مردم پرداخت می شود و اگر ما بتوانیم این پول ها را در جای مناسب و به درستی هزینه كنیم از محل این صرفه جویی می توان ، كارهای عمرانی دیگری نیز در شهر انجام داد.

وی ، اصلاح ساختاری این سازمان را در تحقق این مهم بسیار موثر دانست و گفت: ما سعی كرده ایم كه برای پیشبرد مثبت و موثركارها از متخصص ترین و كارشناس ترین نیروها درسازمان پسماند استفاده كنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، استفاده از توان بخش خصوصی را یكی دیگر از برنامه های این سازمان دانست و اظهارداشت: حضور سرمایه گذار واقعی كمك می كند كه ما ضمن كاستن از تصدی خود بر امور اجرایی نظارت خود را نیز افزایش دهیم.

او افزود: درقراردادهای جدید نیز با همین رویكرد وارد شده ایم و در سال گذشته درمناطق یك و سه شهرداری شیراز، كار جمع آوری زباله های شهری را به بخش خصوصی واگذار كردیم و تلاش می كنیم كه تا پایان امسال تمام مناطق به بخش خصوصی واگذار شود.

وی گفت: پیمانكاران موظفند كه با استفاده از نیروهای آموزش دیده ، بهترین خدمات را به شهروندان عرضه كنند و سازمان پسماند نیزبرنحوه عملكرد آنها نظارت كامل ودقیق خواهد داشت.

كشتكاردرمورد ساعت جمع آوری زباله در مناطق یك و سه شهرداری شیراز گفت: در این دو منطقه ، زمان جمع آوری زباله از روز به شب تغییر یافته است و روزهای زوج و فرد هفته را به زوج و فرد ماه تغییر داده ایم.

وی از شهروندان خواست كه زباله های خود را در ساعت اعلام شده درمقابل منازل خود قرار دهند تا به موقع توسط ماموران جمع آوری شود.

كشتكار، یكی از اقدامات انجام شده در مورد ساماندهی جمع آوری زباله را جایگزین كردن سطل های 220 لیتری به جای گاری های چرخ دارعنوان كرد و افزود: در چهارماه نخست امسال درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ، میزان زباله تولید شده درشیرازحدود پنج و هفت دهم درصد كاهش داشته است.

او گفت: همچنین درچهارماه نخست امسال، میزان جمع آوری سرشاخه های درختان 125 درصد و جمع آوری پسماندهای پزشكی 11 درصد درمقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی گفت: حدود 254 مركز درمانی در شیراز وجود دارد كه از این تعداد تنها 33 مركز به دستگاه اتوكلاو مجهز هستند اما برخی ازاین مراكزحتی میزان زباله های عفونی آنها بیشترازظرفیت دستگاه اتوكلاو آنهاست.

او افزود: همچنین این سازمان روزانه هشت هزار و 300 تن زباله ساختمانی را ساماندهی و در محل های پیش بینی شده دفن می كند.

وی درمورد اقدامات عمرانی انجام شده توسط این سازمان گفت: ساخت و راه اندازی ایستگاه های انتقال از جمله این اقدامات است و هم اینك 15 ایستگاه در شهر شیراز ایجاد شده است.

او گفت: براساس برنامه می بایست تا سال 1400 شمار این ایستگاه ها را به 45 ایستگاه افزایش دهیم.

كشتكار افزود: یكی از اقدامات بی سابقه انجام شده دركشور، ایجاد یك سلول دفن بهداشتی زباله با آخرین استانداردها از سوی این سازمان است كه پس از دفن زباله از نفوذ شیرابه به خاك جلوگیری می كند.

وی اظهار داشت: لاگون ذخیره سازی شیرابه با ظرفیت 50 هزارمترمكعب و با استفاده از بالاترین استانداردها ایجاد شده است و درماه حدود 60 سانتی متر شیرابه ذخیره شده در این لاگون به وسیله حرارت آفتاب تبخیر می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، توسعه نیروگاه نیرگاز شیراز را نیز از دیگر اقدامات انجام شده توسط این سازمان دانست و گفت: با توسعه این نیروگاه، ظرفیت برق تولیدی آن به یك مگاوات افزایش یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن دعوت از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه پسماند گفت: ما از هرگونه سرمایه گذاری كه دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد و این كه هم توسعه پایدار این شهر را به دنبال داشته باشد و هم منافع سرمایه گذار راتامین كند ، حمایت می كنیم.

كشتكار افزود: هم اینك درشهرشیراز، پروژه های سرمایه گذاری بسیار درحوزه های مختلف در حال انجام است و به جرات می توان گفت كه تاكنون شاهد انجام این حجم كارعمرانی در شهر شیراز نبوده ایم.ك/2

678 /679