۲۲ مرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۵۵
کد خبر: 80272195
T T
۰ نفر
استاندار خراسان شمالي خواستار تلاش آب منطقه اي در ارتقاي شاخص هاي منابع آب شد

بجنورد - استاندار خراسان شمالي با اشاره به محروميت ها و ضرورت هاي توسعه استان، خواستار تلاش بيشتر مديران و كارشناسان شركت آب منطقه اي در ارتقاي شاخص هاي منابع آب و شتاب بيشتر در طرح هاي آبرساني براي شهرها و زمين‌هاي پاياب سدهاي استان شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شركت آب منطقه ای خراسان شمالی، 'محمود احمدی بیغش' در نشست مدیرعامل و معاونان شركت آب منطقه ای استان، گفت:

تاكنون طرح های خوبی در زمینه ارتقای شاخص های منابع آب در استان اجرا شده و برآیند مدیریت منابع آب برای توسعه پایدار امیدبخش است.

وی افزود: طرح های آبرسانی بسیار خوبی برای شهرهای بزرگ استان در حال اجرا است و اگر همزمان آماده بهره‌برداری شود احتمال حضور رییس جمهوری برای افتتاح همزمان طرح های آبرسانی استان وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در این نشست، گفت: پس از تشكیل این شركت در سال 1385 تاكنون طرح های بزرگی برای مدیریت و استحصال منابع آب استان طراحی و اجرا شده است.

'علیرضا عامری' طرح های آبرسانی به شهرهای بزرگ استان نظیر شیروان، بجنورد، اسفراین و گرمه جاجرم، مطالعه و اجرای شش سد جدید، بازگشایی رودخانه‌های داخلی و مرزی، جهش در تخصیص و جذب اعتبارات و افزایش سرمایه اجتماعی برای مدیریت منابع آب را از جمله دستاوردهای بزرگ این شركت در سال های اخیر برشمرد.

وی با اشاره به اظهارات برخی افراد برای زیرسوال بردن كارنامه این شركت، این اظهارات را سیاه‌نمایی خواند و افزود: سیاه نمایی برخی افراد در این زمینه به دستاوردهای دولت خدشه وارد می‌سازد.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از پیگیری استان در خصوص طرح های مهر ماندگار استان تقدیر كرد و افزود: طرح های مدیریت آب مشمول 'مهر ماندگار' در استان شامل سه طرح بزرگ آبرسانی، سه سد در دست ساخت و شبكه‌های آبیاری زمین‌های پایاب چهار سد استان است.

عامری گفت: طرح آبرسانی به شهر اسفراین 94 درصد، آبرسانی به شهر بجنورد 87 درصد، آبرسانی به شهرهای گرمه و جاجرم 87 درصد و سد گلول نیز 98 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در سال جاری افتتاح خواهند شد.

او با اشاره به این كه كار اجرایی سدهای 'قزلداش' و 'سومبار' و زهكشی زمین‌های پایین دست این دو 33 درصد پیشرفت دارد، افزود: شبكه آبیاری و زهكشی زمین‌های پایاب سد 'شیرین‌دره' و شبكه آبیاری و زهكشی سد گلول نیز به ترتیب 92 و 80 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شركت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز با اشاره به منابع تجدید پذیر آب، مدیریت تقاضای این منابع در استان را دچار چالش خواند و گفت: برداشت بیش از اندازه از منابع آب های زیرزمینی و توسعه بی رویه زمین های آبی و باغ در بالادست رودخانه‌ها معضل اصلی حفاظت منابع آب استان است.

'رضا نعیمی' از مطالعه حد حریم و بستر بیش از یك هزار كیلومتر رودخانه از 2100 كیلومتر رودخانه‌ها و مسیل های مهم استان خبر داد و گفت: حدود حریم و بستر 250 كیلومتر از این رودخانه‌ها علامت گذاری شده و 100 كیلومتر دیگر در دست اجراست.

او طول رودخانه‌ها و مسیل های ساماندهی شده استان را حدود 80 كیلومتر اعلام كرد و گفت: 12 كیلومتر از این رقم مربوط به شهر بجنورد است و 55 كیلومتر دیگر در این شهر نیاز به ساماندهی دارد.

معاون طرح و توسعه این شركت نیز طرح ها و پروژه‌های منابع آب استان را از حساس ترین پروژه‌های استان خواند و گفت: تعهد ایجاد شده در طرح آبرسانی بجنورد همواره بیشتر از اعتبارات تخصیصی بوده و انشا الله این طرح امسال بهره‌برداری می‌رسد.

'حسین علیمیرزایی' افزود: در زمان تشكیل استان فقط دو پروژه آب در این استان فعال بود اما بعد از آن زمان تاكنون 60 پروژه مدیریت آب استان تحویل موقت شده و 38 طرح و 57 پروژه نیز اكنون در حال اجراست.

او طرح آبرسانی به شیروان را از موفق ترین طرح های آبرسانی خواند و گفت: اكنون 90 درصد آب مورد نیاز شهر شیروان از تصفیه خانه این طرح تامین می‌شود.

وی شبكه‌های آبیاری اجرا و تحویل شده در دو سال اخیر در استان را به لحاظ وسعت همسان با شبكه‌های آبیاری استان خوزستان ذكر كرد و افزود: 2100 هكتار شبكه فرعی آبیاری نیز در دو شهرستان شیروان و اسفراین آماده بهره‌برداری است.

مهندس 'فیروز شكیبا' معاون برنامه ریزی و بهبود مدیریت شركت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز با اشاره به شاخص های مدیریت منابع آب استان، گفت: با بهره‌برداری از طرح های آبرسانی و شبكه‌های آبیاری و زهكشی پایاب سدهای استان، شاخص های مدیریت منابع آب در خراسان شمالی ارتقا می‌یابد و به میانگین كشوری نزدیك خواهد شد.

'بابك بهادری' مدیر روابط عمومی شركت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز عملكرد و دستاوردهای این شركت در جلب مشاركت عمومی و افزایش سرمایه‌ اجتماعی برای مدیریت عرضه و تقاضای آب استان را در سطح كشور كم نظیر خواند و گفت: اطلاع رسانی به افكار عمومی از طریق وسایل ارتباط‌جمعی و ارتباط با واسطه‌های انتقال افكار عمومی براساس سیاست های وزارت نیرو همواره در اولویت برنامه‌های آگاهی بخشی این شركت بوده است و كسب رتبه‌ دوم اطلاع رسانی و روابط عمومی در كشور در سال های پیاپی و زمینه‌سازی یرای ارتقای آن حاصل این كار است. ك/1

623/626