۱۹ مرداد ۱۳۹۱، ۱۷:۰۵
کد خبر: 80269068
T T
۰ نفر
شورشيان بطور كامل از منطقه صلاح الدين عقب نشيني كردند

تهران- يكي از فرماندهان مخالف دولت سوريه اعلام كرد كه همزمان با پيشروي نيروهاي دولتي، نظاميان موسوم به 'ارتش آزاد سوريه' روز پنجشنبه بطور كامل از منطقه پرتنش صلاح الدين شهر حلب عقب نشيني كردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،'حسام ابو محمد'گفت: ما عقب نشینی تاكتیكی را اجرا كرده ایم. منطقه صلاح الدین بطور كامل از نیروهای مسلح مخالف خالی شده است و نیروهای دولتی در حال پیشروی به سوی این منطقه هستند.

این فرمانده مخالفان در ادامه اظهار كرد كه نیروهای مخالف همچنان در خیابانهای نزدیك این منطقه حضور دارند.

ابو محمد در ادامه بمباران شدید حلب توسط نیروهای دولتی سوریه را به عنوان دلیل عقب نشینی ارتش آزاد سوریه از این شهر عنوان كرد.

وی خاطر نشان كرد: آتشبار و بمباران هوایی نیروهای دولتی سوریه بسیار سنگین بود و آنها همچنین در حال هدف قرار دادن تمامی اهداف مخالفان در حلب هستند.

'واصل ایوب ' یكی دیگر از فرماندهان ارتش آزاد سوریه خبر عقب نشینی مخالفان مسلح از صلاح الدین را تایید كرد و گفت: یگان های ارتش آزاد سوریه عقب نشینی تاكتیكی را از منطقه صلاح الدین به منظور بازكردن جبهه ای جدید در دو منطقه دیگر انجام دادند. ما شب گذشته بطور كامل كنترل این منطقه را در اختیار داشتیم اما با بمباران شدید ارتش سوریه مواجه شدیم.

نیروهای دولتی و مخالفان مسلح برای بیش از دو هفته است كه در منطقه در درگیری شدیدی به سر برده اند.

شهر حلب كه در 355 كیلومتری شمال دمشق قرار دارد و نبض اقتصاد سوریه محسوب می شود.

هفته گذشته ارتش تركیه پس از تصرف یكی از مهم‌ترین پاسگاه‌های مرزی سوریه توسط شورشیان، نیرو و تجهیزات نظامی به این منطقه اعزام كرده بود.

سوریه و تركیه مرزی به طول ۹۱۱ كیلومتر دارند. این نخستین بار نیست كه ارتش تركیه به اعزام نیرو به این نوار مرزی اقدام می‌كند، اما جابه جایی اخیر نیروهای تركیه، متاثر از تشدید خشونت بین قوای دولتی و شورشیان سوری در شهر حلب است.

به لحاظ نظامی و امنیتی وضع بسیار بدتر است. معارضین سوری با اسلحه امریكایی، آموزش ترك ها، حمایت اطلاعاتی اسرائیل، پشتیبانی اردن و تامین مالی سعودی و قطر پا گرفته و سازمان یافته اند. فقط كافی است این حمایت برای زمانی بسیار كوتاه قطع شود؛ آن وقت معلوم خواهد شد كه آیا شورشیان سوری یك جریان مردمی است ومی توان حتی برای چند روز ادامه حیات بدهد یا نه.

آنچه از صحنه ناآرامی‌ها به چشم می‌خورد، این است كه جریان القاعده و سلفی‌ها پیشانی درگیری‌ها هستند و بدنه اصلی ارتش آزاد را تشكیل می‌دهند.

بعد از استعفای كوفی عنان از نمایندگی سازمان ملل متحد در امور سوریه، شورشیان مخالف دولت با خشونت بیشتری به اقدام های تروریستی در شهرهای این كشور به ویژه منطقه صلاح الدین ادامه داده اند.

به لحاظ سیاسی،شورشیان مدیون مجموعه طرح هایی است كه توسط امریكا و اروپا، اتحادیه عرب و نهایا كوفی عنان ارائه و اجرا شده است. فقط به عنوان یك نمونه، از زمانی كه اجرای طرح عنان شروع شده و ناظران بین المللی بر مبنای این طرح در سوریه مستقر شده اند حجم خشونت ها بیش از 20 برابر شده است چرا كه طرح عنان زیر پوسته دیپلماتیك خود، در واقع برنامه ای جز تعقیب این هدف امنیتی كه دست ارتش را ببندد و به معارضه مجال بازسازی و تسلیح مجدد بدهد نداشته است. علاوه این، طرح از همان ابتدا فاقد هرگونه دورنمای سیاسی مشخص بود به این معنا كه روشن نمی كرد مسئله سوریه بالاخره بناست به چه شكلی حل شود و ساخت قدرت سیاسی در آینده این كشور و مسیر گذار به آن چه خواهد بود.

مترجمام**9234**