۱۹ مرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۵۳
کد خبر: 80268990
T T
۰ نفر

شور و شعف خاص ماه مبارك رمضان در تركيه

۱۹ مرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۵۳
کد خبر: 80268990
شور و شعف خاص ماه مبارك رمضان در تركيه

آنكارا - مردم مسلمان تركيه ماه مبارك رمضان را همگام با ديگر مسلمانان جهان با شور و شعف و آداب و سنن خاص سپري مي كنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، ماه مبارك رمضان در تركیه حال و هوا و رنگ و بوی خاصی دارد و مسلمانان این كشور با چراغانی و تزیین گلدسته‌های مساجد از این ماه عزیز استقبال می كنند.

مساجد تركیه در این ماه شاهد ازدحام كثیری از مسلمانان برای ادای نماز و برپایی مراسم شب های قدر است و یكی از پدیده‌های بارز این ماه در تركیه قرائت قرآن كریم در سراسر این كشور است.

یكی از مراسمی كه شور و هیجان خاصی را به روزه داران به خصوص در زمان سحر می دهد، چاووشی خوانی به سیاق سنتی آن در هنگام سحری است.

رویكرد مردم به مساجد در این ماه نسبت به ماه‌های دیگر بیشتر است، به ‌ویژه مساجد بزرگ و معروف كه مسلمانان تركیه از هرجا سعی می‌كنند به این مساجد بروند و نماز را در این اماكن باشكوه به جماعت به جای آورند.

نماز ' تراویح ' كه مخصوص اهل سنت است و مردم تركیه ترجیح می‌دهند آن را با جماعت اقامه كنند ، نیز در این ایام در اغلب مساجد برپا می شود.

قرائت و تفسیر قرآن در این ماه در مساجد تركیه بسیار رواج دارد و یك عادت بسیار پسندیده نیز این است كه كسانی كه به مساجد می روند یا سر سفره‌های افطاری و سحری می ‌نشینند و همواره خود را با عطری كه به آن ' كولونیا' می ‌گویند معطر می‌كنند و در تمامی مراسم و اعیاد به ‌ویژه اعیاد اسلامی مانند عید قربان و عید فطر این سنت پسندیده اجرا می‌شود.

افزون بر آن شهرداری مناطق شهرهای مختلف تركیه از جمله آنكارا پایتخت این كشور با برگزاری مراسم های جشن و سرور مذهبی در پارك ها و میادین شهر ، این ماه عزیز را گرامی می دارند.

در این مراسم گروه های موسیقی مذهبی در پاركها و میادین شهر تا پاسی از شب به اجرای برنامه می پردازند.

افزون بر آن شهرداری های مناطق مختلف شهر آنكارا در راستای كمك به خانواده های بی سرپرست غرفه هایی در پاركها برای فروش اجناس مختلف در اختیار بانوان شوهر از دست داده برای امرار معاش در خلال برگزاری این مراسم قرار می دهد.

برگزاری مراسم سنتی و زمینه ایجاد تفریح كودكان در پارك ها و میادین شهر از دیگر برنامه های شهرداری ها در ماه مبارك رمضان است.

خاورم ** 230**1565