۹ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۱۳
کد خبر: 80252992
T T
۰ نفر
روسيه بر اجراي كامل طرح عنان در مورد سوريه تاكيد كرد

مسكو -'دميتري مدوديف' نخست وزير روسيه اعلام كرد: ظرفيت هاي طرح 'كوفي عنان' نماينده دبيركل سازمان ملل براي حل مسايل سوريه هنوز پايان نيافته و بايد طرف هاي مناقشه اين طرح را بطور كامل اجرا كنند.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، مدودیف روز دوشنبه گفت: وضعیت سوریه بسیار دشوار و پیچیده است، با این وجود فكر می كنم امكانات طرح عنان به پایان نرسیده است زیرا كه این یك طرح سیاسی و برنامه ای برای برقراری صلح است.

نخست وزیر روسیه گفت: به رغم اینكه بنظر می رسد در مواضع روسیه، آمریكا و انگلیس در باره مساله سوریه اختلاف وجود دارد، اما این اختلاف چندان هم عمیق نیست.

وی افزود: بر این اعتقادیم كه بدترین سناریو در سوریه وقوع جنگ داخلی تمام عیار است و در حال حاضر نشانه های آغاز چنین جنگی دیده می شود.

مدودیف گفت: سوریه از نظر ساختار جامعه در مقایسه با كشورهای مصر و لیبی كه حكومت هایشان سال گذشته تغییر كرد، وضعیت پیچیده تری دارد.

نخست وزیر روسیه خاطرنشان كرد: طرف های مناقشه در سوریه باید در پشت میز مذاكره بنشینند تا بتوانند راهكاری برای خروج از وضعیت كنونی كشورشان پیدا كنند.

وی افزود: من نمی دانم تركیب نیروهای سیاسی آینده سوریه چگونه خواهد بود و بشار اسد در آن چه جایگاهی خواهد داشت و این مساله را ملت سوریه باید تعیین كند و ما معتقدیم كه تنها از راه مذاكره می توان مناقشه سوریه را حل و فصل كرد.

مدودیف با بیان اینكه شركای ما بر لزوم انجام اقدامات قاطعانه تر از طرف روسیه در قبال تحولات جاری سوریه تاكید دارند، گفت: در اینجا این سوال پیش می آید كه قطعنامه های سازمان ملل در باره سوریه تا چه حد اقدامات در این باره اجازه می دهد.

وی با اشاره به تهاجم غرب به لیبی خاطرنشان كرد: در مساله لیبی همه چیز از پذیرفتن قطعنامه ای در باره این كشور در شورای امنیت آغاز شد و به مداخله نظامی خارجی منجر شد، اما این یك راه حل بسیار بد است.

نخست وزیر روسیه افزود: این سناریو به درد هیچكس نمی خورد و اوباما و كامرون به من اطمینان دادند كه از چنین سناریویی حمایت نمی كنند و به همین دلیل معتقدم كه امكانات طرح عنان پایان نیافته و رایزنی ها در این باره باید ادامه بیابد.

وی گفت: در شكل گیری موضع روسیه در قبال مساله سوریه، اوضاع لیبی تاثیر گذاشت.

روسیه و چین بر خلاف اردوگاه غربی عربی ضدسوری كه تجهیز و تسلیح عوامل ضد حكومت بشار اسد و اعزام روز افزون آنان به سوریه را هدف قرار داده اند، بر لزوم پایان فوری درگیری ها و آغاز گفت وگوهای ملی بدون دخالت و دستور خارجی تاكید می كنند.

اروپام/2242**518