۵ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۳۶
کد خبر: 80247861
T T
۰ نفر
هيات تجاري البرز با سركنسولگري ايران در اربيل عراق ديدار كرد

كرج- هيات تجاري اتاق بازرگاني البرز در آخرين روز سفر خود به استان سليمانيه عراق با سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در شهر اربيل عراق ديدار كرد.

به گزارش روز پنج شنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز، سركنسول ایران در اربیل عراق در این دیدار گفت: اربیل پایتخت و مركز اصلی اقتصادی و سیاسی اقلیم كردستان عراق است، اما ایرانی ها به طور سنتی بیشتر با استان سلیمانیه تجارت می كنند هرچند طی سه سال اخیر این فعالیت های تجاری در اربیل نیز افزایش یافته است.

'سید عظیم حسینی ' افزود: حجم اصلی امور اقتصادی و تجاری كردستان در شهر اربیل انجام می شود و مراكز اقتصادی كردستان و نمایندگی اقتصادی كشورهای دیگر نیز در این شهر قرار دارند.

وی اضافه كرد : به علت احترامی كه مردم كردستان عراق برای ایرانی ها قایل هستند یك سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران نیز در شهر سلیمانیه استقرار یافته است .

سركنسول ایران در اربیل عراق گفت: سال گذشته، 70 درصد صادرات ایران به عراق از طریق كردستان صورت گرفت و اكنون سهم كردستان از تجارت عراق با ایران 60 درصد و منطقه جنوب این كشور 40 درصد است.

وی همچنین عمده ترین دلایل برای تجارت با اقلیم كردستان عراق را سهولت اخذ روادید، امكان تردد مكرر به این منطقه، بالاتر بودن سطح رفاه و امنیت این منطقه نسبت به سایر مناطق عراق، حمل و نقل آسان و شرایط كار مناسب در آن عنوان كرد.

حسینی درخصوص میزان مبادلات تجاری ایران و كردستان عراق نیز اذعان داشت : حدود 10 سال پیش حجم تجارت ایران و كردستان زیر 500 میلیون دلار بود اما اكنون بالای چهار میلیارد دلار و بیش از 10 برابر شده كه می تواند بیشتر از این میزان هم بشود.

وی خاطرنشان كرد: تبادل هیات های تجاری موجب شناخت بیشتر بازرگانان دو طرف با شرایط یكدیگر شده و افزایش معاملات تجاری را به همراه دارد .

وی همچنین با بیان این كه تاكنون هیچ شكایتی از تجار ایرانی به سركنسولگری ایران در اربیل ارایه نشده است، توصیه كرد تا قراردادها با اطلاع و هماهنگی سركنسولگری باشد كه در صورت بروز مشكلی، تجار بتوانند مسایل خود را به طور رسمی پیگیری كنند.ك/1

7413/ 692

سرخط اخبار استان‌ها