۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85476745
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تلاش برای بازگشت باغشهری به کرج / درختان سرپا می مانند

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۳۲
کد خبر: 85476745
تلاش برای بازگشت باغشهری به کرج / درختان سرپا می مانند

کرج - ایرنا - توسعه شهری طی پنج دهه گذشته سبب شد تا ماهیت باغشهری توسط ساخت و سازهای بی رویه از منطقه خوش آب و هوای کرج گرفته شود و تنها لکه هایی از سبزینگی آن در کشاکش بین توسعه و حفظ محیط زیست باقی بماند.

به گزارش ایرنا، کرج که در گذشته از آن به عنوان باغشهر ایران یاد می شد امروزه جز مناطق جهانشهر، مهرشهر و تعدادی به صورت پراکنده از درختان تنومند به یادگار مانده از گذشته در آن دیده نمی شود.

قطع بی رویه درختان و از بین رفتن سبزینگی شهر تا آنجا پیش رفت که صدای دوستداران محیط زیست و شهروندان را بالا برد و حساسیت ها به حتی احیای باغ تاریخی سیب مهرشهر خود  را در قالب اعتراض مردمی در دهه ۸۰ نشان داد.

هرچند ساخت و سازهای گسترده کار خود را با نابودی بخش اعظم درختان سر به فلک کشیده کرج تمام کرد اما گاهی کاشت بدون بررسی دقیق محل نهال ها در حاشیه معابر و قطع دوباره آنها باز زخم دیگری بر دلهای دوستداران محیط زیست نشاند و بارها مدیریت شهری به خاطر کم توجهی به اهمیت موضوع زیر سووال رفت.
اینکه امسال چند نهال در محدوده برخی معابر کاشت شود و فردایی نه چندان دور به خاطر توسعه معبر باید آنها را قلع وقم کرد، موضوعی است که بارها انگشت شکایت مردمی را به سمت مدیریت شهری در فضای رسانه ای، افکار عمومی و قضایی برده است.
امروزه حساسیت مردم و دوستداران محیط زیست استان البرز و کرج تا جایی پیش رفته که قطع یک درخت با بهایی سنگین برای برخی دستگاههای اجرایی یا افراد متخلف همراه است ؛ از این رو دستگاههای اجرایی مانند شهرداری ها قبل از هرگونه اقدام برای قطع درختان ابتدا افکار عمومی و دوستداران محیط زیست را مجاب می کنند.
بهره گیری از فناوری برای جابه جایی درختان

حفظ فضاهای سبز و درختان امروزه موجی از همدلی و تعلق خاطر عمومی در کرج و استان البرز به وجود آورده که این موج امیدوار کننده است و انتظار می رود در بسیاری از مسائل اجتماعی مانند پاکیزگی محیط زیست شهری و طبیعت و مواردی از این دست فرا گیر شود.
با این وجود تعلق خاطر عمومی به حفظ فضاهای سبز و درختان دستگاههای اجرایی را وادار کرده تا با وسواس بیشتری به حفظ درختان بنگرند و کمتر آسیبی از ناحیه ساخت و سازها یا اجرای پروژه های عمرانی متوجه این فضاها شود.
در این میان بهره گیری از فناوری روز موجب شده تا امروز مدیران شهری کرج  همانند گذشته دغدغه فکری برای پاسخ لازم به افکارعمومی نداشته باشند و درختان را در زمان خواب زمستانی به مکان های مناسب انتقال دهند.

اطلاع رسانی از سرنوشت درختان جابه جا شده کرج در یک گشت خبری

تلاش برای بازگشت باغشهری به کرج / درختان سرپا می مانند



تعدادی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر کرج برای اطلاع رسانی فناوری نوین و انعکاس آخرین وضعیت درختان جابه جا شده در مسیر برخی پروژه های عمرانی با خبرنگاران همراه شدند تا با انعکاس خبرها در این بخش خیال شهروندان را از بابت سلامت این سرمایه های سبز راحت کنند.

بازدید تیم رسانه ای از چند بوستان سطح شهر کرج از جمله بوستان جهان دیدگان از آن حکایت داشت که تنه های نقل مکان شده درختان با شاخه های جدید در گوشه پارک ها رویشی دوباره یافته است و سبزینگی خود را در مکان های امن و دور از دسترس تهدیدهای عمرانی به نمایش گذاشته اند.

آنچه شورایی ها در این بازدید به دوربین ها و قلم ها سپردند

تلاش برای بازگشت باغشهری به کرج / درختان سرپا می مانند



رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج پس از این بازدید لب به سخن گشود و گفت : طی ۲.۵ سال گذشته که در شورا بودیم فارغ از نگاه نقد و تایید؛ رسانه ها بیشتر از هر کسی با ما همراه بوده اند.

جواد چپردار گفت : قبل از شورای ششم کمتر توجهی به جابه جایی درختان کرج شده بود اما در این دور شورا به خاطر تعلق خاطر و حساسیت مردم و رسانه ها در موضوع پیوست زیست محیطی و حفظ فضای سبز، جدی عمل شد.

جابه جایی درخت بدون مجوز قانونی ممنوع

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر در ادامه بیان کرد: امروز در شهرداری کرج هیچ مدیر منطقه و معاون فضای سبز نمی تواند بدون مستند سازی حتی اقدام به جابه جایی یک درخت کند.

چپردار گفت : هیچ مدیر شهری بدون توجه به حفظ محیط زیست و درختان اجازه ندارد یک پروژه عمرانی را کلید بزند و به فضای سبز آسیب  وارد کند.

تغییر مسیر پروژه برای حفظ درختان

این عضو شورای شهر کرج گفت: در میدان جمهوری اسلامی کرج ۲۵۲ درخت در مسیر اجرای تقاطع غیر همسطح قرار گرفته اند که در نشست کمیسیون ماده هفت موضوع قطع ۱۴ درخت قطور که قابلیت جابه جایی ندارند مطرح شد اما با توجه به اهمیت حفظ درختان مسیر پروژه را تغییر دادیم.

وی افزود: تنها ۶ درصد درختان بلوار جمهوری اسلامی برای اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح جابه جا شدند که این گونه تغییر مکان به صورت فنی در فصل زمستان و اسفند ماه سال گذشته انجام شد.
باغشهری را به کرج بر می گردانیم

چپردار با اشاره به گذشته سرسبز کلانشهر کرج گفت: برنامه ما در شورای شهر کرج این است که باغات را ترمیم و پارک های محله ای را توسعه داده و باغشهری را به کرج باز گردانیم.

وی بیان کرد: بوستان جهان دیدگان کرج نیز از باغ هایی است که برای جلوگیری از تخریب به پارک تبدیل شده است و هر جا نیاز به کاشت داشته است نهال کاشتیم.

احداث ۱۰۰ بوستان در کرج
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر کرج گفت : در شورای ششم احداث ۱۰۰ بوستان در کرج برنامه ریزی شده که در سال نخست ۳۲ بوستان آنها احداث شد و مابقی در حال انجام است.

آبیاری نوین گام مهم در کنار توسعه فضای سبز

چپردار افزود: نباید فقط درخت بکاریم یا جابه جا کنیم بلکه تامین آب و استفاده از شبکه های نوین آبیاری مهمترین نیاز توسعه باغشهر کرج است ؛تلاش ها بر این است که آبیاری و سبک آبیاری نوین را در توسعه فضای شهری دنبال کنیم.

احداث سالانه ۴۰۰ هزار متر مربع فضای سبز در کرج
سید مرتضی اعتصامی نایب رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره افزایش سالانه ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت این کلانشهر گفت: اگر بخواهیم سرانه سه تا چهار متر مربع به ازای هر شهروند کرجی داشته باشیم باید در سال ۴۰۰ هزار متر مربع به فضای سبز کرج بیفزاییم .

وی با بیان اینکه امروز فناوری برای جابه جایی درختان و حفظ فضاهای سبز به کمک مدیریت شهری آمده است ، افزود: با وجود این فناوری دیگر دغدغه قطع درختان را نداریم؛ امروز امکان جابه جایی درختان بزرگ با فناوری نوین در کرج فراهم است.

اعتصامی تاکید کرد: حفظ و توسعه فضاهای سبز کرج برای احیای باغشهری به یک برنامه اولویت دار در مدیریت شهری تبدیل شده و عزم واراده مدیران شهری بر طراوت بخشی به کرج در کنار توسعه عمرانی و زیربنایی است.

کرج رتبه اول آبیاری نوین در کشور

تلاش برای بازگشت باغشهری به کرج / درختان سرپا می مانند

عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به طرح توسعه شبکه های آبیاری نوین و استفاده از آبهای بازچرخانی شده برای آبیاری فضاهای سبز در این کلانشهر اعلام کرد: امروز کرج رتبه نخست کشور را در بخش آبیاری نوین فضاهای سبز را به خود اختصاص داده است.

اعتصامی گفت : بخش عمده آب مورد نیاز فضاهای سبز کرج از آبهای بازچرخانی شده و سطحی تامین می شود که در این زمینه تعدادی تصفیه خانه کوچک پساب احداث و راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: بخش عمده شبکه آبیاری فضای سبز کرج قطره ای است که در جلوگیری از هدر رفت آب تاثیر گذار است .

بیش از ۹۰ درصد جابه جایی درختان موفقیت آمیز بوده است

علیرضا عاقلی رییس سازمان سیما ، منظر و فضا ی سبز شهرداری کرج در این بازدید با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۲۰۰ درختان در مسیر پروژه های عمرانی کرج جابه جا شدند ، گفت : بیش از ۹۰ درصد این جابه جایی ها موفقیت آمیز بوده است.

وی ادامه داد: جابه جایی درختان با حساسیت خاص انجام شده و برخی درختان که در اثر جابه جایی دچار مشکل شده راهکار علمی برای احیای آنها اتخاذ شده است.

عاقلی گفت : تاکنون بیش از ۹۵ درصد منابع آب مورد نیاز فضاهای سبز کرج از محل آب های غیر شرب تامین شده است . 

کلانشهر کرج حدود سه هزار هکتار فضای سبز دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha