۴ مرداد ۱۳۹۱، ۱۶:۳۲
کد خبر: 80246915
T T
۰ نفر
حزب نهضت اسلامي تاجيكستان حل مسالمت آميز درگيري هاي خونين بدخشان را خواستار شد

دوشنبه - حزب نهضت اسلامي تاجيكستان با تشكيل نشست فوق العاده ضمن محكوم كردن به قتل رساندن ژنرال'عبدالله نظراف'رييس اداره امنيت ملي استان بدخشان،خواستار پايان يافتن درگيري ميان نيروهاي نظامي دولتي و شورشيان در استان بدخشان شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری'اوستا'، این حزب با هدف بررسی جوانب نامطلوب درگیری های درحال وقوع بر مردم منطقه و كشور نشست فوق العاده ای را در محل حزب تشكیل داد.

شركت كنندگان در نشست این حزب با تاكید بر ضرورت محاكمه فرمانده شورشیان و گروه او،از شتابزدگی دولت در تصمیم گیری برای دستگیری شورشیان از طریق مداخله نظامی انتقاد كردند.

حزب نهضت اسلامی تاجیكستان یادآور شد مداخله نظامی راهكار مناسبی برای حل این نوع تنش ها نیست زیرا سبب افزایش تلفات جانی و مالی و در نتیجه تشدید ناآرامی ها در مناطق مختلف كشور خواهد شد.

شورای سیاسی حزب نهضت اسلامی از دو طرف درگیری دعوت كرد هرچه سریعتر زد و خوردها را پایان دهند و از طریق مذاكره خونریزی ها رامتوقف سازند تا آرامش و امنیت به منطقه بازگردد.

این حزب تاكید كرده استفاده از مذاكره و روش های غیرنظامی بهترین راه برای پایان دادن به هر نوع درگیری در كشور است.

نیروهای دولتی تاجیكستان صبح روز سه شنبه عملیات ویژه ای را علیه یك گروه مسلح غیرقانونی مظنون به مداخله در قتل ژنرال نظراف، رئیس كمیته امنیت ملی استان بدخشان در خاروغ مركز این استان خودمختار آغاز كردند كه تاكنون بیش از 40 نفر كشته و تعداد زیادی از دو طرف زخمی شده اند.

گفته می شود در پی تشدید این درگیری ها از صبح روز گذشته تاكنون تاجیك های ساكن در شهرهای بیشكك، مسكو، لندن، واشنگتن و برخی دیگر از مراكز كشورهای اروپایی خواستار هرچه سریعتر پایان یافتن درگیری های خونین در منطقه بدخشان شده اند.

آساق**ه.ص**1558
۰ نفر