۳ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۵۴
کد خبر: 80244705
T T
۰ نفر
مهمانپرست: به رسميت شناختن حق هسته اي ايران و رفع نگراني 1+5 بهترين حالت نتيجه مذاكرات است

تهران - رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه ايران گفت : رعايت حقوق جمهوري اسلامي ايران و رفع نگراني هاي 1+5 بهترين حالت براي نتيجه مذاكرات ايران و طرف مقابل است.

به گزارش ایرنا، "رامین مهمانپرست" روز سه شنبه در ادامه نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه نتایجی مذاکرات ایران و 1+5 در برداشته باشد، توقعات و انتظارات تهران برآورده می شود؟ گفت: پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای گفت و گوها کاملا روشن بیان شده و به طرف مقابل نیز رسیده است؛ البته طرف مقابل نیز پیشنهاداتی داشته و رسیدن به تفاهم مورد قبول هر دو طرف است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه با بیان این که گروه 1+5 به صورت "شفاهی" حقوق ایران در بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای را به رسمیت شناخته است، اظهار امیدواری کرد که به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران به صورت مشخص و شکل کامل آن، یکی از نتایج این گفت و گوها باشد.

مهمانپرست افزود: آمادگی خود را اعلام کردیم تا با افزایش همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی زمینه برطرف کردن نگرانی های طرف مقابل را نیز فراهم کنیم.



**قرار داد اس 300 روال عادی خود را طی می کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت شکایت ایران از روسیه برای دریافت غرامت سامانه موشکی اس 300 اظهار داشت: مسایل مربوط به قرارداد فروش سامانه اس 300 روند عادی و طبیعی خود را طی می کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.



*** باید تلاش کرد حقوق جامعه مسلمانان میانمار رعایت شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف نسبت به وضعیت پیش آمده در میانمار برای مسلمانان این کشور گفت: باید تلاش کرد حقوق جامعه مسلمانان میانمار رعایت شود و آنها از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه دیپلماسی کشور به منظور جلوگیری از کشتار مسلمانان میانمار با بیان این مطلب گفت: وزارت امور خارجه از دولت میانمار خواسته است تا به حقوق مسلمانان این کشور احترام بگذارد و از سازمان های بین المللی خواستار رسیدگی به وضع موجود برای مسلمانان میانمار شده ایم.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه با تاکید بر لزوم حمایت مشهود کشورهای اسلامی از مسلمانان میانمار گفت: جمهوری اسلامی ایران در میانمار سفارتخانه ندارد و سفیرمان در تایلند، سفیر آکردیته در میانمار است.

وی افزود: با این حال تماس هایی با مقامات دولت میانمار در حال پیگیری است که امیدواریم به نتیجه مورد نظر برسد.

مهمانپرست در عین حال تصریح کرد: اخباری داریم که وضعیت کشور میانمار نسبت به گذشته آرام تر شده است.



** ادعاهای یمن درباره ایران صحت ندارد

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با ادعاهای مطرح شده از سوی رییس جمهوری یمن علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد یک شبکه جاسوسی در این کشور، گفت: ما موضع خود را قبلا اعلام کرده ایم و این ادعا صحت ندارد و درست نیست.

مهمانپرست خطاب به مقامات یمن اظهار داشت: توجه اصلی دولت یمن باید حل مشکلات و مسائل داخلی این کشور باشد و طرح اینگونه مسائل نمی تواند مشکلات آنها را حل کند.

وی بار دیگر تاکید کرد که ادعاهای یمن درباره جمهوری اسلامی ایران صحت ندارد و به مقامات یمنی توصیه کرد به صدای مردم کشورشان گوش دهند.



** ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره ایران فرار به جلو است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد ادعای جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه تهران مبنی بر دست داشتن در حمله به اتوبوس گردشگران صهیونیست در بلغارستان، گفت: این ادعای رژیم صهیونیستی مسبوق به سابقه است.

مهمانپرست در عین حال اظهار داشت: رژیم صهیونیستی اولین جریانات تروریستی را به شکل سازماندهی شده در نقاط مختلف دنیا راه اندازی کرد و جان انسان های بی گناه را در کشورهای مختلف تاکنون به خطر انداخته است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه یادآور شد که "رژیم صهیونیستی در ترور شخصیت ها و سران فلسطینی و جریان مقاومت دست داشته و در ترور دانشمندان ما نقش مستقیم داشته است."

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی برای فرار به جلو، معمولا اتهامات تروریستی را به کشورهای دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران نسبت می دهد، اظهار داشت: ما پیش از این نیز بارها اعلام کرده ایم با هر حادثه تروریستی که جان انسان ها را به خطر بیندازد مخالفیم و آن را محکوم می کنیم و از جمله بلافاصله، حادثه بلغارستان را پیگیری کردیم و این حادثه را محکوم می کنیم.

برون مرزي **‌1064 **‌