۳۱ تیر ۱۳۹۱، ۱۵:۱۵
کد خبر: 80240348
T T
۰ نفر
موديان مالياتي از آخرين فرصت باقي مانده براي اظهار نامه استفاده كنند

استان تهران- موديان مالياتي امروز 31 تيرماه از تنها فرصت باقي مانده براي ارايه اظهار نامه مالياتي استفاده كنند و با مراجعه به حوزه هاي مالياتي نسبت به پركردن اظهار نامه اقدام كنند تا مشمول جرايم پيش بيني شده نشوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در تقویم مالیاتی ایران 31 تیر ماه آخرین فرصت برای ارایه اظهار نامه مالیاتی در نظر گرفته شده است.

بنابراین تمام مودیان مالیاتی تنها در این آخرین فرصت باقی مانده می توانند با مراجعه به حوزه های مالیاتی پیش بینی شده برای این امر نسبت به پر كردن اظهار نامه اقدام لازم را به عمل آورند.

از نظر سازمان امور مالیاتی این فرصت غیر قابل تمدید است و اگر مودی از این فرصت استفاده نكند و اظهار نامه خود را تحویل ندهد، مشمول جریمه می شود.

رییس كمیسیون بیمه و مالیات اصناف و بازار تهران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش مولفه گمشده در قانون مالیات دهی و مالیات گیری است و سبب بروز نارضایتی در طرفین امر مالیات شده است.

'محمدرضا جعفریان' افزود: باید هم مودیان مالیاتی آموزش های كافی در خصوص نحوه پرداخت مالیات ببینند و هم همكاران مالیاتی آموزش های لازم را فراگیرند.

وی گفت: نبود آموزش های صحیح و كافی در امور مالیاتی سبب شده كه اكنون هم حق به جانب مودیان مالیاتی باشد و هم مالیات گیرندگان حق داشته باشند.

جعفریان افزود: آموزش طرفین امر مالیات باید آموزشی فراگیر و همه جانبه باشد و تنها محدود به یك فرجه زمانی خاص نباشد تا از این طریق دعواهای مالیاتی كاهش یافته و همه مشكلات آن روشن شود.

وی گفت: اگر آموزش های لازم به تمام اجزای مرتبط با مالیات داده شود و همه به وظایف خود كاملا آگاه شوند، دسترسی به اهداف تعیین شده در مالیات به راحتی محقق خواهد شد.

رییس كمیسیون بیمه و مالیات اصناف اظهار امیدواری كرد با افزایش سطح آگاهی مودیان مالیاتی و دست اندركاران اخذ مالیات بتوان مشكلات مالیاتی را در كشور برطرف كرد.

جعفریان گفت: امروز و در آخرین روز تیرماه از همه مودیان مالیاتی درخواست می كنیم نسبت به ارایه اظهار نامه مالیاتی خود اقدام كنند تا شامل محرومیت های پیش بینی شده نشوند.

دریافت اظهارنامه های مالیات مستقیم مربوط به عملكرد سال گذشته مودیان مالیاتی از اواخر خرداد سال جاری در ادارات مالیاتی سراسر كشور آغاز شده است.

در سال جاری متنوع ترین شیوه ها و بیشترین تسهیلات نسبت به سال های گذشته برای ارسال اظهارنامه های مالیاتی طراحی و ارایه شده است و مودیان مالیاتی می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان امورمالیاتی اظهارنامه خود را به صورت الكترونیكی به این سازمان ارسال كنند.

همچنین مراجعه به نزدیكترین دفاتر پست یا دفاتر پیشخوان دولت و همچنین كافی نت ها شیوه دیگر ارسال اظهارنامه های مالیاتی بوده است.

علاوه بر ارسال الكترونیكی، این امكان برای مودیان فراهم شده بود كه با مراجعه به ادارات مالیاتی در قالب سیستم كاغذی اظهارنامه های خود را تحویل دهند .

همچنین در سال جاری در ادارات امور مالیاتی امور خدمات مودیان نیز طراحی شده بود تا چنانچه مودیان بخواهند اظهارنامه های كاغذی خود را به صورت الكترونیكی ارایه كنند، این امكان فراهم باشد.

مودیانی كه اظهارنامه های خود را به صورت الكترونیكی ارسال كنند، می توانند تا 70 درصد مالیات را به صورت اقساط پرداخت كنند اما چنانچه اظهارنامه به صورت دستی ارایه شود حداكثر 50 درصد مالیات به صورت اقساط دریافت می شود.

براساس تكلیف قانونی، فعالان و مشاغل معاف از پرداخت مالیات نیز برای برخورداری از معافیت باید امسال اظهارنامه های خود را ارایه كنند.

'علی عسكری' رییس كل سازمان امور مالیاتی كشور از دریافت روزانه 250 هزار اظهارنامه مالیاتی خبرداد و گفت: به طور تقریبی روزانه بیش از 150 هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی و 100 هزار اظهارنامه مشاغل خودرو دریافت می شود.

وی با بیان استقبال چشمگیر مودیان از ارایه اظهارنامه مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی كشور تا چهارشنبه هفته گذشته یك میلیون و 916 هزار اظهارنامه الكترونیكی و چهار میلیون و 500 هزار اظهارنامه از كل مشاغل مشمول بندهای الف، ب، ج و مشاغل خودرو دریافت كرده است.

وی ادامه داد: به طور تقریبی روزانه بیش از 150 هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی و 100 هزار اظهارنامه مشاغل خودرو دریافت می شود.

عسكری با بیان این كه سال گذشته چهار میلیون و 500 هزار اظهارنامه دریافت شده است، اظهارداشت: با توجه به میزان استقبال در سال جاری پیش بینی می شود بیش از پنج میلیون اظهارنامه در سال جاری دریافت شود.

رییس كل سازمان امور مالیاتی كشور همچنین با اشاره به این كه براساس قانون مالیات های مستقیم مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی عملكرد سال 1390 تا پایان روز 31 تیر ماه است ،افزود: تنها در صورتی كه این روز مصادف با روز تعطیل باشد، مهلت ارایه اظهارنامه یك روز اضافه می شود؛ در غیراین صورت این مهلت تمدید نمی شود.

تهرام/9977/1556/