۳۰ تیر ۱۳۹۱، ۱۹:۴۴
کد خبر: 80239048
T T
۰ نفر
پژوهشگر تاريخ اسلام:آيت الله روضاتي در علم انساب بي نظير بود

اصفهان – محقق و پژوهشگر تاريخ اسلام با اشاره به علاقه آيت الله سيد 'محمدعلي روضاتي' در علوم رجال، شرح حال و تحقق آثار گذشتگان، گفت: اين عالم ديني در علم انساب بي نظير بود.

حجت الاسلام و المسلمین 'رسول جعفریان'روز جمعه در حاشیه مراسم ترحیم آیت الله 'سیدمحمدعلی روضاتی' در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:این عالم در خانواده ای اهل علم و روحانی متولد شد و نسب این خانواده به 'سید محمدباقر خوانساری اصفهانی' صاحب كتاب 'روضات الجنات' باز می گردد.

وی تصریح كرد: خاندان روضاتی خاندانی اصیل، شریف و شناخته شده و اهل علم بوده و هستند.

این محقق تاریخ اسلام گفت: آیت الله روضاتی اهل كتاب و نسخ خطی بودند و چندین سال در قم به فراگیری علوم دینی پرداختند.

وی گفت: امام موسی صدر از دوستان آیت الله روضاتی بودند و تا موقعی كه در ایران بودند با این عالم دینی رابطه علمی و دوستانه داشتند.

حجت الاسلام جعفریان با اشاره به تلاش های آیت الله روضاتی در باره نسخ قدیمی و خطی به ویژه كتاب روضات الجنات، افزود: بیشترین تخصص آیت الله روضاتی علم رجال، انساب و شرح حال بود.

وی اظهار داشت: آیت الله روضاتی در این علوم زحمات زیادی كشیدند كه اینك دست نوشته های ایشان به صورت خطی موجود است.

نویسنده كتابهای تاریخ اسلام گفت: آیت الله روضاتی به عنوان محققی در جهان اسلام علاقه فراوانی به نسخ خطی داشتند و چندین جلد فهرست نسخ خطی را به نگارش درآورده اند.

وی حمایت از محققان را از ویژگی های آیت الله روضاتی برشمرد و اظهار داشت: بسیاری از عالمان و دانشمندانی در قم حضور دارند كه در زمینه های تصحیح آثار فقهی از راهنمایی و حمایت های آیت الله روضاتی بهره مند شدند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود:یكی از تخصص های آیت الله روضاتی در زمینه نهج البلاغه و نسخ خطی آن بود.

وی با اشاره به درج نام 'شیخ آقا بزرگ تهرانی' در كتاب 'الذریعه' از آیت الله روضاتی، گفت: وی یادداشتهایی بر كتاب الذریعه نوشته اند كه در دوجلد به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام جعفریان تصریح كرد: این محقق دینی بیش از 50 سال یادداشت هایی بر كتاب 'طبقات الاعلام الشیعه' نوشتند كه بتازگی در قالب یك كتاب توسط انتشارات مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده است.

وی تصریح كرد: آیت الله روضاتی در دو كتاب خود با عنوان 'دو گفتار' مقالات پژوهشی بسیار را تالیف كرده اند كه برای برخی از آنها 50 سال تحقیق كرده اند.

این محقق تاریخ اسلام گفت: آیت الله روضاتی در كتابهای خود دقت فراوانی داشتند كه مبادا از نظر نگارشی و تحقیق یك كلمه كم یا زیاد شود.

وی تصریح كرد: اگر یادداشت ها، حواشی و نكاتی كه این عالم دینی بر كتاب های چاپی نوشته اند و در جاهای مختلف به نگارش درآورده اند به صورت یكجا جمع شود بالغ بر 20 جلد كتاب قطور خواهد شد.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به ویژگی های اخلاقی و تقوایی آیت الله روضاتی گفت: این عالم دینی فردی باایمان، اهل پژوهش، كتاب دوست و كتاب شناس و دارای ارتباطات قوی مردمی بود.

وی تصریح كرد: آیت الله روضاتی بیش از اینكه در بین مردم شناخته شده باشند به واسطه چهره علمی كه داشتند در بین محققان دارای جایگاهی بزرگ هستند و با بزرگانی چون آیت الله استادی و آیت الله شبیری زنجانی همواره ارتباطات علمی و دوستانه داشتند.

وی با بیان اینكه آیت الله روضاتی در علم فقه دانش خوبی داشتند، تصریح كرد: تخصص این عالم ربانی انساب و رجال و همچنین نسخ خطی بود و در این زمینه دقتی بسیار بالا داشتند.

مراسم ترحیم آیت الله سید محمد علی روضاتی روزجمعه با حضور مسوولان، اساتید و طلاب حوزه علمیه و مردم عالم دوست اصفهان در مسجد 'صاحب روضات' اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید محمدعلی روضاتی از علمای به نام اصفهان، پس از تحمل چند روز بیماری، صبح روز پنجشنبه(دیروز) دار فانی را وداع گفت.

این عالم بزرگوار از دانشمندان و فقهای متخصص علم رجال، ادبیات، فقه و اصول بود و ده ها تألیف ارزشمند در زمینه علم رجال داشت.

پیكر این عالم در تخت فولاد اصفهان به خاك سپرده شد.

ت /7134/1042