۱۸ تیر ۱۳۹۱، ۱۸:۱۸
کد خبر: 80219783
T T
۰ نفر
يك نماينده مجلس سوريه بان كي مون را به تلاش براي شكست  طرح عنان متهم كرد

دمشق - يك نماينده مجلس سوريه پيشنهاد 'بان كي مون' دبير كل سازمان ملل براي تبديل ماموريت ناظران بين المللي در سوريه از نظارت بر آتش بس به پيگيري راه حل سياسي را در راستاي به شكست كشاندن طرح'كوفي عنان'و زمينه سازي براي دخالت نظامي در اين كشور خواند.

عنان فرستاده سازمان برای حل بحران سوریه روز 24 فروردین ماه طرح شش ماده ای ارائه كرد كه دو ماده عمده آن برقراری آتش بس و مذاكره دولت سوریه با مخالفان است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز بر اساس طرح عنان 300 ناظر نظامی غیر مسلح را برای نظارت بر آتش بس به مدت سه ماه به سوریه اعزام كرد.

'حنین نمر' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دمشق این سوال را مطرح كرد كه چگونه ممكن است فعالیت یك هیات امنیتی و نظامی به فعالیت سیاسی تبدیل شود.

برخی دیپلمات های غربی اعلام كرده اند كه قرار است دبیر كل سازمان ملل در ماه جاری میلادی به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد دهد كه تعداد ناظران درسوریه كم شود،اما اختیارات آنها همچنان حفظ شود.

آنها افزودندكه هدف از این اقدام تبدیل فعالیت از نظارت برآتش بس به حمایت از تلاش های سیاسی برای حل بحران است.

نمر اظهار داشت:چگونه ممكن است بحرانی كه مسئولان بلندپایه جهان نتوانسته اند آن را از راه سیاسی حل كنند،توسط ناظران نظامی حل شود.

به عقیده این نماینده مجلس سوریه، پیشنهاد تغییر كاربری هیات ناظران در سوریه به خاطر آن است تا گفته نشود ماموریت این هیات شكست خورده است.

نمر تاكید كرد كه حل بحران از طریق سیاسی نیازمند افرادی با اختیارات كامل و در سطوح بالای مسئولیت است.

وی گفت كه اگر سازمان ملل نمی خواست هیات خود در سوریه شكست بخورد، می توانست آن را تقویت كند و مسئولیت های جدید و بهتری در راستای فعالیتش به آن واگذار كند.

وی در ادامه افزود كه غرب تلاش می كند ماموریت هیات سازمان ملل را با شكست مواجه سازد تا راه حل سیاسی را از بین ببرد و به راه حل نظامی علیه سوریه روی آورد.

به عقیده این نماینده مجلس سوریه، دولت های غربی به افكار عمومی تلقین می كنند كه همه راه حل های سیاسی برای حل بحران به بن بست رسیده و تنها صدور قطعنامه شورای امنیت تحت فصل هفتم علیه سوریه باقی مانده است.

درهمین حال كوفی عنان درگفت و گو با روزنامه فرانسوی 'لوموند' دیروز،گفته بود كه ماموریتش موفقیت آمیز نبوده است و در عین حال بر نقش روسیه در حل بحران سوریه و همچنین اهمیت مشاركت ایران در مذاكرات مربوطه تاكید كرد.

وی از دولت های غربی و عرب بدلیل اتهام زنی علیه روسیه و ایران مبنی بر ایفای نقش در بحران سوریه انتقاد كرد و آنها را به تلاش برای آتش افروزی در كشور از طریق مجهز كردن گروه های مسلح به پول و اسلحه متهم كرد.

عنان اظهار داشت:در شگفتم كه تفسیرهای زیادی درباره نقش روسیه و همچنین ایران در سوریه ارائه می شود، اما كمتر سخنی درباره دولت های دیگر كه سلاح و پول در اختیار (افراد مسلح) می گذارند، مطرح می شود.

به عقیده حنین نمر اظهارات دولت های غربی بیانگر خطرناك بودن بحران و تهاجم دولت های استعمارگر علیه سوریه است تا به سیطره خود بر منطقه ادامه دهند.

این عضو مجلس سوریه گفت:رویارویی روسیه، چین و ایران با طرح های استعماری غرب باعث شده است تا غرب خشم خود را علیه این كشورها بروز دهد.

وی پیش بینی كرد كه كوفی عنان به خاطر انتقاداتش از برخی دولت های غربی و عرب حامی گروه های مسلح در سوریه، تحت فشار قرار خواهد گرفت.

خاورم**1431