۱۸ تیر ۱۳۹۱، ۱۳:۱۳
کد خبر: 80219155
T T
۰ نفر
امامزاده محمد محروق ستاره اي درخشان در سرزمين حديث سلسله الذهب

مشهد_ امامزاده سيد محمد محروق ستاره اي در خشان از خاندان عصمت و طهارت (ع) مي باشد كه در سرزمين سلسله الذهب آرام گرفته و آرامگاه او امروز به مامني براي همه مظلومان و عاشقان اهل بيت (ع) مبدل شده است.

به گزارش ایرنا از مشهد، اگر به حدود سه كیلومتری جنوب شرقی نیشابور سفر كنید باغی سرسبز و مشجر در برابردیدگان خود نمایی می كند كه گنبدی فیروزه ای با ایوانهای بلند زینت بخش آن می باشد.

این گنبد مربوط به بقعه محمد بن محمد بن زید بن علی بن الحسین (ع) از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) می باشد كه در سال 200 هـ.ق. پس از شكست در جنگی 10‌ماهه با سپاهیان مامون و در راه انتقال به مرو به دستور مامون، به دست نصربن سیّار، به شهادت رسیده است.

برخی بر این باورند كه پیكر این امامزاده پس از شهادت، توسط عمال حكومتی به آتش كشیده می‌شود و بدین خاطر وی را 'محروق' (به آتش سوخته) نامیده‌اند.

اما بعضی دیگر معتقدند كه خون این امامزاده توسط فردی به نام 'مهروق' ریخته شده كه این لغت در گویش نیشابوری به صورت محروق، در آمده است.

بقعه امامزاده محروق از بناهای زیبای قرن دهم هجری با گنبد كاشیكاری و ایوان‌های ‌بلند در وسط باغ مذكور قرار دارد كه در زیر گنبد آرامگاه، كتیبه كاشی معرق ایوان و صندوق منبت جای دارند.

به گفته كارشناسان در ورودی حرم از زمان شاه طهماسب اول بوده و سنگی نیز از دوران شاه سلطان حسین صفوی در سال 1119 هجری قمری در این بنا نصب شده است .

كاشی‌های این بنا از زمان نادرشاه افشار باقی مانده و بانی این مزار امیر كمال الدین شاه میرحسین می باشد.

اگر به این امامزاده مشرف شوید كتیبه منظومی از زمان شاه سلطان حسین صفوی در سمت راست ایوان مشاهده می كنید كه در آن به ساخت مسجد و مصلی اشاره شده است كه در اواخر دوره صفوی توسط محمدخان نامی در نیشابور احداث شده است.

در مجموع بنای آرامگاه امامزاده محروق، دارای پلانی مستطیل به ایوان بلند ورودی در شمال، فضای مربع‌شكل مدفن امامزاده در مركز، و فضایی چهار ایوانی با ارتفاع گنبد كوچك‌تر در مجاورت غربی فضای یاد شده می باشد.

به گفته برخی از هنرمندان گنبد فیروزه‌ای‌رنگ بنای مزار امامزاده محمد محروق، تزئینات كاشی ایوان ورودی و كتیبه‌های خطی معقلّی بر رویه‌ خارجی دیوار، از جلوه‌های هنر كاشیكاری ایرانی است.

مسوول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور در این رابطه می گوید: آرامگاه امامزاده محمد محروق مربوط به دوره تیموریان و دوره صفویه می باشد كه در 29 آذر 1316 با شمارهٔ 302 به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

احمد محمدیان اظهار داشت: براساس مستندات موجود اصل این بنا در سال 1041 ه.ق توسط شاه صفی ساخته شده است.

وی یادآورشد:در كنار بقعه امامزاده محمد محروق امامزاده دیگری بنام ابراهیم قرار دارد كه مستندات ما پیرامون این امامزاده بسیار كم است.

وی با بیان اینكه آرامگاه امامزاده ابراهیم به وسیله دربی به حرم امامزاده محمد محروق راه دارد، عنوان كرد: شواهد حكایت می كنند كه ایشان نسبت به امامزاده محمد محروق از معروفیت و رونق كمی برخور دار می باشند.

محمدیان اظهار داشت: ارتفاع گنبد امامزاده ابراهیم كوچكتر از گنبد امامزاده محروق بوده و ایشان را از فرزندان موسی بن جعفر (ع) می دانندكه البته مستندات در این زمینه كم است.

وی به وجود آرامگاه حكیم و سخنور پر آوازه ایرانی خیام نیشابوری در كنار بقعه امامزاده محمد محروق اشاره كرد و افزود: علاوه بر خیام بزرگان دیگری نیز در این مكان وجود دارند كه باید بر اطلاع از ایشان به تاریخ نگاران این شهر مراجعه كرد.

محمدیان، چاه مراد را یكی دیگر از مكانهای موجود در كنار این امامزاده ذكر كرد و افزود: این چاه در سمت قبله امامزاده جایی كه آن را دارالحفاظ می گویند قرار داشته كه اكنون سر آن را پوشانیده بوده و به همین علت از اذهان بسیاری دور شده است.

وی بیان كرد: معنویت بارگاه امامزاده محروق به دلیل اسناد روایی معتبر و توجه فقهای بزرگ به ایشان موجب شده تا در همه ایام مملو از حضور عاشقان اهل بیت(ع) اعم از زائر و مجاور باشد.

محمدیان در ادامه سخنان خود به برخی اقدام رفاهی انجام شده در این مكان اشاره كرد و اظهارداشت: ایجاد 11 زائر سرا و چهار سوئیت مجهز بخشی از این اقدامات می باشد.

وی همچنین از محوطه سازی و احداث سرویسهای بهداشتی در سال گذشته در این مكان خبر داد و عنوان كرد: این اقدامات حدود 83 میلیون تومان هزینه داشته است.

محمدیان همچنین از اختصاص 150 میلیون تومان اعتبارات دولتی برای ادامه محوطه سازی در این مكان خبر داد.

وی اظهار داشت: این پرژه هم اكنون در مرحله انتخاب پیمانكار می باشد كه در صورت انتخاب، كار ساخت این طرح در تابستان امسال آغاز می گردد.ك/4

7491/659