۱۷ تیر ۱۳۹۱، ۱۵:۱۶
کد خبر: 80217788
T T
۰ نفر
احزاب سياسي تاجيكستان خواستار كاهش اختيارات 'رحمان' شدند

دوشنبه ـ نمايندگان احزاب سياسي تاجيكستان كاهش اختيارات 'امامعلي رحمان' رييس جمهور را خواستار شدند و اعلام كردند: اين درخواست نه از روي حسد سياسي بلكه نوعي دلسوزي است.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری 'تاج نیوز'، خواسته نمایندگان احزاب سیاسی تاجیكستان در نشست 'نقش احزاب سیاسی در استقرار صلح و وحدت ملی' كه با حضور روسای این احزاب و اعضای آنها تشكیل شد، صورت گرفت.

این احزاب از قرار گرفتن تاجیكستان در فهرست فقیرترین كشورهای جهان ابراز تاسف كرده و میزان بالای فساد مالی در ادارات دولتی را لكه ننگی در تاریخ معاصر تاجیكستان دانستند.

معاون حزب سوسیالیست تاجیكستان در این نشست كه در مركز تحقیقات استراتژی ریاست جمهوری تاجیكستان برگزار شد،گفت: موافقت با كاهش اختیارات رییس جمهور، نمونه رشد دمكراسی در این كشور ارزیابی خواهد شد.

'ظریف نعیم اف'افزود: بخشی از اختیارات ریاست جمهوری باید به مجلس ملی واگذار شود تا علاوه بر تقسیم كار، فشارهای سیاسی ناشی از انتقادات مردم نسبت به عملكرد دولت علیه رحمان كاهش یابد.

وی با انتقاد از شیوه هزینه كمك های بشردوستانه خارجی گفت: در این بخش

رشوه خواری و سوء استفاده های فراوانی صورت می گیرد كه باید با تقویت دستگاههای نظارتی، این كمك ها در جای خود هزینه شود.

وی تصریح كرد: باید اختیارات بیشتری به پارلمان داده شود تا بتواند با نظارت بر فعالیت قوه مجریه، زمینه اصلاح وضعیت كنونی كشور را فراهم كرد.

'اسماعیل طلبك اف'نماینده حزب كمونیست تاجیكستان نیز موافقت با كاهش اختیارات ریاست جمهوری را در شرایط فعلی منطقه و جهان مهم ارزیابی و تاكید كرد: در اختیارات رییس جمهور باید تجدیدنظر شود زیرا واگذاری همه قدرت به یك نفر خیلی سنگین است.

وی با تاكید بر ضرورت برگزاری همه پرسی برای كاهش اختیارات رییس جمهور و افزایش قدرت قوه مقننه، گفت: تمركز امور در دست رییس جمهور سبب بروز مشكلات متعدد در كشور شده كه برای رفع آن باید هرچه زودتر بازنگری در این بخش صورت گیرد.

سه حزب سیاسی تاجیكستان اوایل سال جاری نیز با انتشار بیانیه ای خواستار برگزاری همه پرسی برای كاهش اختیارات رییس جمهور و افزایش اختیارات پارلمان این كشور شده اند.

این بیانیه با امضای رهبران احزاب سوسیال دموكرات، سوسیالیست و دموكرات در شهر دوشنبه منتشر شده بود.

در این بیانیه تاكید شده كه ما نمایندگان احزاب سیاسی تاجیكستان نگرانی عمیق خود را از وضع كنونی اجتماعی - سیاسی و اقتصادی كشور ابراز می داریم بویژه آن كه نگران هستیم علیرغم وعده های مكرر رییس جمهور، اوضاع بحرانی تاجیكستان سال به سال عمیق تر می شود.

به اعتقاد 3 حزب مخالف سیاست های دولت دوشنبه اكثر مقامات دولتی به بحران بی مسوولیتی گرفتارند، كه علت آن عدم شفافیت در فعالیت این مقامات است، لذا ضمن اصلاح این وضع باید آن دسته از مسوولان كه عوامل بحران زا بودند، معرفی و مجازات شوند.

شركت كنندگان در این نشست مشكلات قانونی را عامل پیچیده و طولانی تر شدن انجام امور در كشور دانسته و بازنگری در شیوه اداره دولت تاجیكستان را خواستار شده اند.

آساق**ه.ص**1558**5981
۰ نفر