۱۷ تیر ۱۳۹۱، ۱۴:۰۳
کد خبر: 80217602
T T
۰ نفر
60 درصد از معتادان مواد محرك صنعتي كشور، مداوا شدند

كرمانشاه - رييس مركز مديريت بيماريهاي واگير مركز بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: تاكنون حدود 60 درصد از مصرف كنندگان مواد روانگردان در كشور كه تحت درمان قرار گرفته اند، مداوا شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر 'محمد مهدی گویا' روز شنبه در همایش سراسری آشنایی با آمفتامین ها (شیشه) و عوارض ناشی از آن كه در سرسرای انتظار كرمانشاه برگزار شد، افزود: از حدود چهار سال پیش، همزمان با دیگر كشورها طرح 'درمان دارویی ماتریكس' برای مداوای معتادان مصرف كننده مواد روانگردان در ایران به اجرا درآمد.

وی با بیان این كه در قالب انجام این طرح درمانی از هر 10 نفر معتاد، هفت تن كنترل می شوند، گفت: این رقم در كشور ما به هر 10 نفر معتاد، شش نفر كاهش می یابد كه آمار خوبی است.

گویا تاكید كرد: البته این بدان معنا نیست كه حدود 60 درصد از مصرف كنندگان مواد روانگردان در كشورمان كنترل شده اند، بلكه بدان معناست كه از افرادی كه تحت درمان قرار گرفته اند، این میزان بهبود یافته اند.

وی گفت: تا به امروز، تعداد معتادان اندكی در ایران تحت درمان قرار گرفته اند و بسیاری از آنان همچنان به مصرف مواد روانگردان ادامه می دهند و با این كار نه تنها سلامتی خود، بلكه سلامت جامعه را نیز به خطر می اندازند.

گویا با بیان این كه برآوردها نشان می دهد هم اكنون بین 30 تا 40 میلیون نفر در جهان مصرف كننده فعلی این مواد هستند، تصریح كرد: در كشور ما نیز با توجه به افزایش قیمت مواد مخدر سنتی مانند تریاك و هروئین و كاهش 10 برابری قیمت مواد روانگردان در مقایسه با سال گذشته، مصرف این مواد به طرز محسوسی در حال افزایش است.

وی گفت: قیمت مواد روانگردان طی سال گذشته در كشورمان گرمی 80 هزار تومان بود كه امسال این مواد با 10 برابر كمتر به قمیتی معادل هر گرم هشت هزار تومان به فروش می رسد كه این امر بسیار نگران كننده است.

وی در پایان، خواستار چاره اندیشی جدی برای حل این معضل شد و گفت: دست هایی كه مسبب ورود این مواد مرگبار به خانواده هاست باید هر چه سریع تر، قطع گردد.ك/2

7450/571