۱۵ تیر ۱۳۹۱، ۹:۳۵
کد خبر: 80215295
T T
۰ نفر
وقوع زلزله در تهران دير و زود دارد؛ سوخت و سوز هم دارد

استان تهران -آبراليان زمين شناس برجسته ايران در سال 1330 نوشته بود احتمال قريب به يقين مي‌رود كه روزي زلزله شديدي در تهران رخ دهد و اين شهر زيبا و ساختمانهاي باشكوه و عظيم به قبرستان و خرابه‌اي مبدل شود، اگر زلزله رخ دهد 99 درصد اين بناها روي اهالي مي‌ريزد و تلفات بيشماري وارد خواهدشد.

البته ممكن است حادثه زلزله در تهران پس از چند سال، بلكه پس از قرنی اتفاق نیفتد و خود ما ناظر این آوارگی و خرابی نباشیم و ممكن است در آتیه‌ای نزدیك و شاید هنگام قرائت این سطور اتفاق افتد.

بر اساس مطالعات یك گروه مطالعاتی از آژانس همكاریهای بین المللی ژاپن موسوم به 'جایكا' كه در سال 87 روی 22 منطقه كلان شهر تهران با دو هدف تهیه نقشه 'میكرو زونینگ' زلزله برای تهران و ارائه توصیه هایی برای كاهش خسارات زلزله احتمالی پایتخت انجام شد در منطقه جنوبی شهر زلزله 9 ریشتری و در منطقه شمالی آن شدت زلزله بین هفت تا هشت ریشتر به وقوع خواهد پیوست.

از بین رفتن جان میلیون ها نفر شهروند تهرانی، ‌ریزش ساختمان های مسكونی، تجاری- اداری، قطع و خرابی لوله های آب و گاز و قطع شبكه برق، خرابی و مسدود شدن راهها و پلها از جمله ویرانی های چنین زلزله ای خواهد بود.

به اعتقاد كارشناسان بیشتر ساختمان های شهر تهران قدیمی هستند و مقاومت چندانی در برابر زلزله ندارند و حتی در میان ساخت و سازهای جدید بعلت سودجویی و ساخت و سازه های غیرمجاز بیشتر این ساختمانها در برابر زلزله پایدار نخواهند بود.

پیامدهای زلزله در تهران آنقدر زیاد است كه در صورت نبود گروه های امداد و نجات، قطع لوله های آب و شبكه برق ، آتش سوزی ناشی از تركیدن لوله های گاز و بسیاری مشكلات دیگر بر خود مشكل زلزله دامن زده و بحران را جدی تر می كند.

بر اساس مطالعات جایكا در سال 87 در صورت فعال شدن زلزله تهران 55 درصد ساختمان های تهران فرو خواهد ریخت. این مقدار ویرانی برای مناطق جنوبی شهر 80 درصد اعلام شد.

اما كارشناسان می گویند در صورت وجود مدیریت بحران و برنامه ریزی برای چنین حادثه ای جلوی بسیاری از خسارت ها و از بین رفتن طرح های بزرگ توسعه ای و زیربنایی گرفته می شود. طرح هایی كه سالهای درازی برای آنها تلاش شده و اعتبارات هنگفتی برای ایجاد آنها هزینه شده است.

رییس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران می گوید: شهر تهران از جهت شاخص های زیست محیطی، محدودیت های خود را پشت سر نهاده است. تهران دیگر نمی تواند شاهد سیاست های مقطعی و زودگذر باشد.

معصومه ابتكار می افزاید: ایجاد شریان های حیاتی و زیربنایی در تهران حاصل سال ها كار دستگاه های مختلف اجرایی و صرف هزینه های میلیاردی است و تنها مسئله ای كه می تواند این هزینه ها را نابود كند، زلزله و آماده نبودن برای این پدیده است.

وی می افزاید: ایجاد شبكه های آبرسانی، برق، گاز و مخابرات اموری نیست كه در یك دهه و یا چند سال انجام گیرد بلكه با سال های متمادی و صرف مبالغ هنگفت كار انجام شده است.

یكی از مهمترین عواملی كه می تواند یك شبه این همه كار و هزینه را نابود سازد، پدیده زلزله و آماده نبودن برای مقابله با آن است.

وجود 11 هزار كیلومتر شبكه گاز رسانی و 740 هزار علمك گاز در تهران، خطری بالقوه در زمان بروز زلزله است كه جان حدود 13 میلیون شهروند ساكن در این شهر را تهدید می كند.

مدیر ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران نیز در این زمینه می گوید: امروز اگر هزار تومان برای پیشگیری و آماده سازی بحران هزینه كنیم، فردا مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف نخواهیم بود.

'عزیزالله رجب‌زاده' افزود: مدیریت بحران در كلان شهر تهران نیازمند اراده ملی است چرا كه همه چیز كشور در تهران رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: هرچقدر برای مدیریت بحران شهر تهران سرمایه گذاری شود، بازهم كم است زیرا تهران كلان شهری با جمعیت فراوان است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران كشور نیز با بیان اینكه ستاد بحران كشور آماده دریافت برنامه های اجرایی و عملیاتی دستگاه های مختلف درباره مدیریت بحران است، می گوید: مدیریت بحران نقشه راه می خواهد.

'مرتضی اكبرپور' می افزاید: زلزله در تهران شوخی بردار نیست؛ بنابر این تمام دستگاه های اجرایی باید برای مدیریت بحران برنامه داشته باشند. قانون مدیریت بحران امروز حجت را بر همه تمام كرده و باید این قانون با جدیت اجرایی شود.

اكبرپور با بیان این كه مدیریت بحران نیازمند نقشه راه است، گفت: دستگاه ها با تدوین برنامه های پنج ساله این نقشه راه را عملیاتی كنند. جان و مال شهروندان دست ما است لذا با تدوین برنامه های مناسب و كاربردی در حفظ آن كوشا باشیم.

استاندار تهران نیز معتقد است: زلزله به خودی خود بحران نیست اما اگر به درستی مدیریت نشود، تبدیل به بحران می‌شود.

'مرتضی تمدن' افزود:‌ در تهران 11 هزار كیلومتر شبكه گازرسانی و 740 هزار علمك گاز داریم و با این وضعیت باید اسم تهران را اگر زلزله هفت ریشتری درآن بیاید، شهر بر روی آتش گذاشت.

وی با بیان این كه وظیفه داریم در تهران میزان توانمندی و آمادگی را افزایش دهیم، گفت: اقداماتی كه در تهران برای مهار بحران می‌شود، كوتاه مدت و مقطعی است.

استاندار تهران با اشاره به اینكه ‌اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد، باید حداقل آسیب را ببینیم افزود: تعداد خودروها و امكانات در صورت بروز بحران، به داد تهران نمی‌رسد، بلكه می تواند به پیشگیری كمك كند.

تهرام/9977/1275
۰ نفر