۱۳ تیر ۱۳۹۱، ۱۹:۱۲
کد خبر: 80213133
T T
۰ نفر
طلاق توافقي، دومين موضوع مطرح در پرونده‌هاي مدني

استان تهران- آمارهايي كه از معضلات به وقوع پيوسته در جامعه از سوي قوه قضائيه منتشر شده بيانگر آسيب‌هاي بزرگي در جامعه است به طوري كه اولين موضوع پرونده‌هاي كيفري در سطح كشور را سرقت و دومين موضوع پرونده‌هاي مدني را طلاق توافقي تشكيل مي‌دهد.

به گزارش ایرنا، طلاق جرم نیست ولی ریشه هزاران جرم است، چه بسیارند بچه‌های طلاق و زنان بی سرپرست كه در جامعه رها می‌شوند و مشكلات عدیده ای را به وجود می آورند.

متاسفانه امروزه بسیاری از جوانان بعد از گذشت چند ماه از شروع عجولانه زندگی مشترك و فروكش كردن احساسات به این نتیجه می رسند كه تامین زندگی فردی بسیار راحت تر از زندگی زناشویی است، پس بهتر است قبل از بچه دار شدن به زندگی زناشویی خود پایان دهند.

ظاهراً هرچه بشر در عصر تكنولوژی پیش می‌رود، بیشتر در معرض خطر انحلال كانون خانوادگی قرار می‌گیرد و دچار آثار و عوارض سوء آن می‌شود.

محبت‌های مادرانه و پدرانه ترك برداشته و جای خود را به خودخواهی‌های ناصواب داده است، زوج‌هایی كه ساز عدم تفاهم كوك كرده‌اند بر سر جدایی به تفاهم دست می‌یابند، به عبارت دیگر كودكان بسیاری قربانی عدم تفاهم والدین در زندگی مشترك و توافق در پایان دادن به آن می‌شوند.

بارها شنیده ایم كه آمار طلاق در كشور ما رو به افزایش است اما به ظاهر هیچ اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است.

در احادیث نبوی آمده است كه طلاق از منفورترین اعمال است اما در خیلی از موارد می‌بینیم كه تنها راه حل برای افراد محسوب می‌شود.

یكی از اقسام طلاق، طلاق توافقی است كه متاسفانه در جامعه ما روز به روز در حال افزایش است و می‌بینیم كه دیگر هیچ كدام از طرفین خواستار ادامه زندگی نیستند این در حالی است كه در گذشته این معضل به این گونه گسترش نیافته بود.

'حمید ایرانشاهی'، وكیل پایه یك دادگستری و كارشناس ارشد حقوقی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طلاق توافقی اصطلاحی است كه امروزه رایج شده است و طرفین خارج از دادگاه با هم توافق بر جدایی می كنند و به لحاظ ممنوعیت قانونی ثبت طلاق بدون مجوز دادگاه، زوجین به دادگاه مراجعه و اجازه ثبت طلاق را با شرایطی كه خود به توافق رسیده اند، اخذ می كنند.

وی ادامه داد: براساس فقه و به تبع آن قانون مدنی شاید بهترین نوع طلاق توافقی را بتوان طلاق خلع و مبارات دانست.

وی درخصوص طلاق خلع توضیح داد: در این نوع از طلاق، زن به هر عنوان از شوهرش كراهت دارد و حاضر می‌شود با بخشیدن مالی اعم از این كه مهریه باشد یا كمتر و یا بیشتر، از او طلاق بگیرد و شوهر نیز با قبول این مال راضی به این امر می‌شود.

ایرانشاهی در توضیح طلاق مبارات اظهارداشت: در این نوع طلاق، كراهت از سمت طرفین است و در عین حال زن حاضر می‌شود مالی را كه از مهریه اش بیشتر نباشد، به شوهر بدهد و همسرش با قبول آن، با طلاق توافق می‌كند كه در واقع در هر دو نوع طلاق مصرح در قانون، طرفین توافق بر جدایی دارند.

وی همچنین تصریح كرد: طلاق توافقی در اصطلاح امروزی چیزی فراتر از طلاق خلع و مبارات بوده و عبارت است از طلاقی كه براساس توافق زوج‌ها اجرا می‌شود و دادگاه تنها اجازه ثبت آن را می‌دهد و در اصطلاح حقوقی به چنین اجازه ای(گواهی عدم امكان سازش) می‌گویند.

این كارشناس ارشد حقوقی درخصوص طلاق توافقی بیان داشت: در این نوع طلاق، درگیری و مشاجرات افراد خانواده طرفین به حداقل می‌رسد زیرا به طور معمول در پرونده‌های طلاق به تقاضای زن یا شوهر پرونده‌های متعدد حاشیه ای توهین، ایراد ضرب، ترك انفاق، مطالبه مهریه و جهیزیه، حضانت و ملاقات اطفال و... مطرح می‌شود ولی در طلاق توافقی طرفین در این موضوعات با هم توافق كرده اند و همان توافق ملاك عمل است.

گرچه افزایش طلاق فقط منحصر به كشور ما نیست و بیماری عمومی قرن است اما شیوع آن در كشور ما با آن فرهنگ غنی دینی و ملی جدا از مسائل اقتصادی و اجتماعی، به نفوذ آداب و رسوم جدید غربی بر خانواده‌ها نیز بر می‌گردد.

به هر حال نگاهی گذرا به وقوع طلاق‌های صورت گرفته در دو سال اخیر بیانگر واقعیت تلخ افزایش طلاق در جامعه كنونی است.

آنچه بیش از هر مسئله ای معضل طلاق را در جامعه نگران كننده كرده است افزایش طلاق‌های توافقی است، جدایی ای كه به دنبال درك و تفاهم و بدون درگیری میان زوجین اتفاق می‌افتد و آمار آن امروز به حدی رسیده است كه مسئولان بنا را بر این گذاشته اند كه با اعلام آن هشداری جدی به جامعه بدهند.

زوجینی كه به مرحله ای از زندگی زناشویی می رسند كه حاضرند بدون دخالت دادن خانواده، از تمامی خواسته‌های قانونی خود بگذرند و با تفاهم از یكدیگر جدا شوند.

در ادامه 'حمید لطیفی'، كارشناس قوه قضائیه و مشاور حقوقی درخصوص عوامل بروز طلاق خصوصا طلاق توافقی به خبرنگار ایرنا گفت: عوامل موثر در وقوع این معضل اجتماعی بسیار زیادند ولی می‌توان به چند مورد اساسی آن اشاره كرد: كافی نبودن تسهیلات دولت برای تشكیل زندگی مشترك، عدم توازن بین در آمد و هزینه‌های جاری، سطح تحصیلات، زندگی مشترك با دیگران، دخالت‌های بی مورد دیگران، عدم هم خوانی فرهنگ خانواده‌ها، چشم و هم چشمی، نداشتن كمترین اطلاعات از زندگی زناشویی، پایین بودن سن ازدواج و اعتیاد و ده‌ها مورد دیگر.

وی در ادامه افزود: آنچه كه مشخص است مشكل ازدواج جوانان فقط مسكن و اشتغال نیست بلكه باید گفت مشكل اساسی ای كه امروزه باعث بسیاری از موارد طلاق حتی به صورت توافقی در میان زوجین جوان شده عدم آشنایی با زندگی زناشویی است و این امر جزء مواردی است كه دولت باید در ارتباط با آن وارد عمل شود.

لطیفی اظهارداشت: اغلب جوامع و به خصوص كشور ما هرگز از تبعات منفی طلاق در امان نبوده اند، به گونه ای كه تحقیقات نشان می‌دهد 75 درصد از دختران فراری و 65 درصد از دانش آموزانی كه در كشور ما ترك تحصیل می‌كنند، فرزند خانواده‌های متلاشی شده هستند.

وی در پایان خاطرنشان كرد: در شرایط حاضر وضعیت افزایش طلاق به گونه ای است كه دیگر وقت آن شده كه دولت و دستگاه‌های مسئول در این امر وارد میدان شوند و زمینه ازدواج پایدار را در جامعه فراهم كنند./ن

تهرام/3377/1396