۸ تیر ۱۳۹۱، ۱۷:۴۷
کد خبر: 80205241
T T
۰ نفر

مجتهد زاده

ادعاي امارتي ها مبناي حقوقي ندارد

۸ تیر ۱۳۹۱، ۱۷:۴۷
کد خبر: 80205241
ادعاي امارتي ها مبناي حقوقي ندارد

قزوين - يك استاد ممتاز رشته جغرافياي سياسي گفت: ادعاي امارتي ها بر سر جزاير سه گانه ايران مبناي حقوقي ندارد و تنها مبناي آن سياسي است.

به گزارش ایرنا، دكتر 'پیروز مجتهد زاده' روز پنج شنبه در همایش تبیین حقوقی حاكمیت ایران بر جزایر سه گانه خلیج فارس كه در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، افزود: تاكنون یك دولت پیدا نشده كه مستقیما ادعاهای كشور امارات را تایید كند و ما نباید به اعلامیه های آنان توجه كنیم چرا كه آنها مبنای حقوقی نداشته و تنها مبنای سیاسی دارد.

وی اظهار داشت: انگلیسی ها در سال 1820 وقتی وارد خلیج فارس شدند و با استفاده از غفلت دربار ایران شروع به استعمارگری كردند و در آن زمان كسی نبود كه به فكر دفاع از منافع ملی باشد.

این استاد رشته جغرافیای سیاسی گفت: طبق یك سنت قدیمی بر سر جزایر پرچم نمی زدند و از سال 1903 دولت انگلیس به بهانه بی صاحب بودن بر این جزایر پرچم زد و از سال 1908 دولت ایران نسبت به این اقدام دولت انگلیس اعتراض كرد.

مجتهد زاده درخصوص اقدام آقای احمدی نژاد و حضور وی در جزیره ابوموسی گفت: این اقدام بسیار خوبی بود كه رییس جمهوری در این جزایر حضور یافت.

وی خاطرنشان كرد: انگلیسی های بعد از خروج از منطقه اعلام كردند كه از كشورهای مستعمره خود می خواهند فدراسیونی تشكیل دهند كه این اقدام با مخالفت كشورهای ایران، عراق و عربستان مواجه شد و دولت انگلیس تصمیم گرفت كه با دولت ایران كنار آمده و جزایر سه گانه را به ایران بازگرداند.

مجتهدزاده یادآور شد: طبق قرارداد 1971 جزایر سه گانه به ایران بازگردانده شد و دولت ایران پرچم خود را در آنجا به اهتزار درآورد.

7391/ 614/506