۸ تیر ۱۳۹۱، ۱۱:۳۵
کد خبر: 80204581
T T
۰ نفر
يك مسوول: خشكسالي تنوع زيستي 
'هفتاد قله' اراك را تهديد مي كند

اراك- سرپرست معاون محيط زيست طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مركزي از تهديد تنوع زيستي منطقه 'هفتاد قله' اراك براثر خشكسالي خبر داد.

'مهرداد حاج حسینی' روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر منابع آبی زیستگاه هفتاد قله اراك، چشمه سارهای فصلی است كه با گرم شدن هوا و كاهش بارندگی در سال گذشته خشك شده اند و درحال حاضر آب رسانی با تانكر برای وحوش این منطقه انجام می شود.

وی بیان كرد: احداث 15آبشخور وحوش برای گونه های جانوری هفتاد قله درحال انجام است.

حاج حسینی تصریح كرد: یك پنجم از وسعت 97 هزار و 435 هكتاری منطقه حفاظت شده این خطه، جزو منطقه امن است و 70 درصد آن نیز در دره 'سیبك' قرار دارد.

وی با بیان این كه سایر منابع آبی دائمی و فصلی در دیگر مناطق هفتاد قله درحال خشكیدن است، توضیح داد: زیستگاه هفتاد قله اراك برای دهمین سال متوالی است كه به صورت نسبی با پدیده خشكسالی و كم آبی دست و پنجه نرم می كند.

این مقام مسوول ادامه داد: پیشنهاد مطالعات علمی تاثیر كم آبی و خشكسالی و همچنین پدیده ریزگردها بر گونه های جانوری و گیاهی هفتاد قله به محیط زیست كشور ارایه شده است.

وی گفت: زیستگاه های دیگر طبیعی استان مركزی نیز امسال در معرض كم آبی و خشكسالی قرار دارد.

منطقه هفتاد قله، با جاذبه های طبیعی و زیبایی های سحرانگیز اش دارای چشم اندازهای زیبا و متنوع گیاهان و نیز مامن و پناهگاه انواع گوناگون پستانداران، پرندگان و خزندگان به ویژه پستانداران بزرگ علفخوار نظیر كل، بز، قوچ و میش است.

چندین منبع آبی نظیر چشمه های چكاب، سیبك ، كاساب،گله، بزخونی، قیاس، غلغله، آبدر، ازنا، خشكه در و ادریس در این منطقه وجود دارد كه آبشخوری مطمئن برای پرندگان و پستانداران منطقه می باشد.

هفتاد قله به خاطر شرایط خاص جغرافیایی، پوشش گیاهی و وفور جانوران وحشی در دوران های مختلف تاریخی به عنوان یكی از تفریحگاه های مهم محسوب می شد و در دوران قاجاریه از شكارگاه های اصلی شاهان بوده است.

62 كتیبه و صخره نوشته به جای مانده بر دره چكاب منطقه هفتاد قله همگی متونی از سرسبزی منطقه و داستان شكار شاهان را در دل خود جای داده اند.ك/3

560/559
۰ نفر