۶ تیر ۱۳۹۱، ۱۶:۰۰
کد خبر: 80201558
T T
۰ نفر
تاكيد رئيس جمهوري تاجيكستان بر ضرورت رهايي كشور ازكمكهاي خارجي

دوشنبه ـ رييس جمهوري تاجيكستان روز سه شنبه با تاكيد بر ضرورت رهايي كشور از كمكهاي خارجي، از مديران و متخصصان اين كشور خواست براي توسعه كشور در بخشهاي مختلف بخصوص اقتصادي تلاش كنند.

به گزارش ایرنا 'امامعلی رحمان' كه به مناسبت پانزدهمین سالگرد امضای آشتی ملی با حضور مقامات این كشور، سفرا و روسای نمایندگیهای خارجی، دانشمندان و فرهیختگان تاجیك در كاخ باربد شهر دوشنبه سخن می گفت، تقویت استقلال را مهمترین دستاورد آشتی ملی دانست.

27 ژوئن(هفتم تیرماه) روز به امضا رسیدن توافقنامه نهایی صلح بین دولت و اپوزیسیون و روز وحدت و آشتی ملی در تاجیكستان است و هر ساله در این روز همایشها و نشستهایی با هدف تشریح تبعات منفی جنگ داخلی و مزایای صلح و آشتی ملی و ضرورت حفظ وحدت ملی و دستاوردهای صلح و آشتی در این كشور برگزار می شود.

وی از تاجیك ها خواست ضمن تلاش برای تقویت ملی گرایی و آشتی ملی و رفع وابستگی به خارج، برای تامین نیازهای خود در داخل همت مضاعف كنند.

رحمان، بااشاره به تبعات منفی طولانی شدن روند صلح و آشتی بر استقلال كشور، چگونگی انجام مذاكرات میان طرف های درگیر با رهبران گروههای مخالف را یادآور شد و گفت: در طول پنج سال جنگ (1992 تا 1997) 21 بار ملاقات رسمی و دهها بار جلسات غیررسمی میان طرفهای مقابل برگزار شد.

وی با بیان اینكه جمع آوری تمام طرفهای متخاصم برای رسیدن به وحدت ملی و صلح در خاك تاجیكستان كار آسانی نبود، تاكید كرد: به هر حال حل این مشكلات علاوه بر تبعات گسترده نامطلوب اجتماعی با سختیها و محرومیتهای زیادی همراه است به طوری كه این امر سبب شده امروزه مذاكره به عنوان تنها راه حل منطقی معضلات جهان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهوری تاجیكستان از اعضای كمیسیون آشتی ملی كه سهم شایسته ای در برقراری صلح و آرامش در كشور داشته اند، قدردانی كرد.

رحمان بر ضرورت تقویت روحیه میهن پرستی و مطالعه تاریخ كشور در چگونگی برقراری صلح از طریق اصلاح نظام آموزشی تمام موسسات برای سال جدید تحصیلی تاكید كرد.

رحمان با تشریح برخی از كمبودها و موانع موجود در برقراری صلح، تاكید كرد: سرانجام با همكاری مردم توانستیم به آرزوی دیرینه خود یعنی برقراری صلح و ثبات در كشور برسیم.

رئیس جمهوری تاجیكستان با اشاره به اولین ملاقات خود با 'سیدعبدالله نوری' رهبر اتحاد مخالفین تاجیكستان كه در افغانستان برگزارشد، تصریح كرد: در دیدار با مرحوم نوری ضمن تشریح وضعیت كشور و منطقه، خواستم كه با همكاری یكدیگر برای برقراری صلح تلاش كنیم در غیر این صورت كشور متلاشی خواهد شد.

آساق**ه.ص**1558**1577