۴ تیر ۱۳۹۱، ۲۰:۱۵
کد خبر: 80198154
T T
۰ نفر
استاندار خراسان شمالي: اعتياد دغدغه اصلي مسوولان استان است

بجنورد - استاندار خراسان شمالي گفت: اعتياد جوانان به مواد مخدر از دغدغه هاي اصلي مسوولان اجرايي و قضايي اين استان است.

به گزارش ایرنا، 'ابوطالب شفقت' روز یكشنبه در دومین همایش شوراهای حل اختلاف خراسان شمالی گفت: مواد مخدر از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بخش زیادی از ظرفیت های جوانان، بخصوص در این استان را از بین برده و براساس برآورد اولیه سالانه به طور میانگین بیش از یكهزار و 500 میلیارد ریال بر پیكره اقتصادی این استان زیان وارد می كند.

وی اضافه كرد: براساس برآورد اولیه در این استان حدود 60 هزار نفر به نوعی دارای اعتیاد به مواد مخدرند و سن اعتیاد نیز در حال پایین آمدن است كه می تواند این زخم را عمیق تر كند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: اكنون دو هزار و 500 نفر از زندانیان این استان به دلیل جرایم مواد مخدر زندانی اند كه باید برای این معضل اجتماعی چاره اندیشی كرد.

شفقت افزود: شوراهای حل اختلاف در این استان كه از نیروهای معتمد و ذی نفوذ در شهرها و روستاها محسوب می شوند، باید در امر مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد فعالتر شوند.

وی اضافه كرد: اعضای این نهاد باید از تمام ظرفیت های مردمی خود برای ریشه كن كردن این معضل اجتماعی وارد میدان شوند تا بتوانیم با ابتكار عمل مناسب و كارشناسی شده جلو گسترش مواد مخدر را در استان بگیریم.

استاندار خراسان شمالی عمده كاركرد شوراهای حل اختلاف را ایجاد صلح و سازش در دعاوی دانست و گفت: صلح و سازش در ادبیات دینی ما جای دارد و این روش از سالیان دور در اندیشه دینی ما قرار داشته و مردم نیز براساس آموزه های دینی در این بخش فعال بودند.

شفقت افزود: البته شوراهای حل اختلاف باید در صلح و سازش به گونه ای عمل كنند كه از لحاظ اخلاقی فرد مجرم به جرم خود آگاه شود و فقط در این صورت می توان به صلح دایمی امیدوار بود.

رییس كل دادگستری خراسان شمالی نیز با اشاره به تشكیل شورای حل اختلاف در این استان از سال 83 گفت: این نهاد از آغاز تاسیس در این استان 500 هزار پرونده قضایی را مورد برسی قرار داده و مختومه كرده است.

'احمد كیخسروی' افزود: 62 درصد از پرونده های قضایی ارایه شده به شورای حل اختلاف خراسان شمالی به صلح و سازش انجامیده و شورای این استان رتبه نخست كشور را در این بخش از آن خود كرده است.

وی به سازش كشاندن 64 پرونده قتل عمد و 264 پرونده قتل غیرعمد را از دیگر كاركردهای مثبت شورای حل اختلاف خراسان شمالی برشمرد.

در پایان این نشست از خدمات 23 نفر از اعضای شورای حل اختلاف خراسان شمالی قدردانی شد. ك/2

2712/626