۴ تیر ۱۳۹۱، ۱۵:۰۱
کد خبر: 80197436
T T
۰ نفر
عمليات نجات بخشي آق تپه مانه و سملقان پايان يافت

بجنورد - معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي گفت: عمليات نجات بخشي اثر باستاني 'آق تپه' در شهر 'پيش قلعه' از توابع شهرستان مانه و سملقان پايان يافت.

به گزارش ایرنا، 'علی اكبر وحدتی' گفت: عبور محور اصلی بجنورد - 'راز و جرگلان' از حاشیه جنوبی آق تپه و گذر راه اصلی شهر پیش قلعه از دل این اثر باستانی، در دهه 50، باعث از بین رفتن بخش قابل توجهی از آثار مدفون در دل این تپه شده بود.

وی با اشاره به آغاز عملیات نجات این تپه از اسفند پارسال، با هدف كشف اشیای مدفون در آن و نیز توسعه محور، افزود: نبود دید كافی برای رانندگان وسایط نقلیه عبوری از این محور، در چند سال اخیر جان شمار زیادی از مسافران را در این محدوده گرفته بود.

وی گفت: برای رفع این معضل اجتماعی با پیگیری مسوولان استانی و محلی بویژه شهرداری پیش قلعه و امضای تفاهمنامه با اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، عملیات كاوش نجات بخشی آق تپه برای تعریض این محور و گسترش میدان دید رانندگان در دستور كار قرار گرفت.

وحدتی گفت: سال قبل پس از مطالعه، عرصه و حریم این محوطه باستانی تعیین شد و امسال نیز با مجوز پژوهشكده باستان‌شناسی كشور، عملیات نجات ‌بخشی این اثر باستانی به طور كامل انجام شد و اشیای تاریخی باارزشی از این محوطه كشف شد.

او كاوش های صورت گرفته در این اثر باستانی را شامل كشف معماری‌های خشت و گلی و نقشه‌برداری‌های دقیقی از محوطه ذكر كرد و گفت: بزودی مستندنگاری كاملی از این محوطه انجام خواهد شد.

محوطه باستانی آق تپه واقع در شهر پیش‌قلعه از توابع شهرستان مانه و سملقان متعلق به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی با شماره 1420در سال 1356 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. ك/1

623/626