۳ تیر ۱۳۹۱، ۱۷:۵۷
کد خبر: 80196293
T T
۰ نفر
رنگ آبي تيره اثر آرام بخش براي انسان دارد

شهرري - يك روانشناس گفت:‌ رنگ آبي متمايل به تيره، رنگ آرامش يا توقف فعاليت بوده و فكر كردن درباره اين رنگ يك اثر آرام بخش را براي انسان بجا مي گذارد.

'حمید رضا انصاری' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ رنـــگ آبی تیره تاثیر مستقیم بر فشارخون و تنفس داشته و آنها را كاهش می دهد و طوری به نظر می رسد كه در هنگام بیماری و خستگی نیاز انسان به ایــن رنگ بیشتر می شود و همچنین حساس بودن و دل آزرده شدن نیز یكی از خصوصیات این رنگ است.

كارشناس ارشد روان شناسی اظهار داشت: سبز دارای صفات روحی اراده در انجام كار ، پشت كار و استقامت ، عزم راسخ و مهمتر از همه پایداری در برابر تغییرات است و در ضمن این رنگ ارتباط عقیده و خود شناسی را نیز حكایت كرده و معتقدین به این رنگ برای خود ارزش زیادی قائل اند.

وی افزود: سبز گرایان در تلاش برای ایجاد شرایط بهتر مـانند بهداشت و زندگی سودمند برای خود و دیگرانند و همیشه مایل به اصلاح شرایط موجود هستند و یكی دیگر از اعـــتقادات سبز گرایان این است كه می خواهند عقاید خود را به كرسی بنشانند و در عین حال به دیگران پند و اندرزهای اخلاقی بدهند.

انصاری گفت: رنگ آبی تــــیره رنگی است كه فرارسیدن شب را به ارمغان می آورد، یعنی اینكه انسان با فرارسیدن این رنگ دست از كوشش و فعالیت بر داشته و استراحـــت می كند و بر عكس آن رنگ زرد است كه رنگ فعالیت، كوشش، تلاش و زحمت بوده و با طلوع این رنگ تلاش و فعالــــیت انسان ها شروع می شود و تا فرارسیدن رنگ آبی تیره ادامه پیدا می كند.

وی افزود: رنگ قرمز، رنگ گرمی است كه برانگیزاننده هیجانات قوی است و رنگ قرمز، نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است.

وی در ادامه گفت: در روایتی از رسول‌الله(ص) آمده كه از لباس‌های شما، هیچ كدام بهتر از لباس‌های سفید نیست، برای پوشیدن آن ‌را انتخاب كنید و مهمترین جلوه رنگ سبز كه به خاطر آن نزد ادیان جایگاه خاصی دارد این است كه سبز، نماد حیات و فناناپذیری و جاودانگی است.

وی افزود: كیفیت تأثیر انسان از رنگ ها ماهیت كاملاً روانی دارد و به طور غیرمستقیم در هنجارها و واكنش های او مؤثر است؛ به گونه ‌ای كه استفاده نامناسب از رنگ ها، موجب بروز اغتشاشات روانی در انسان می‌ شود.

انصاری ادامه داد: روان شناسان تمركز بر رنگ‌ها را بویژه در هنگام ابتلا به بیماری، یا وقتی كه افراد قصد دارند عضوی از بدن را تقویت كنند، توصیه می‌كنند به طوری كه معتقدند، برای درمان افسردگی و احساس تنهایی، تمركز بر رنگ‌های گرم، نشاط‌ آور است.

7303/699
۰ نفر