۳ تیر ۱۳۹۱، ۱۵:۵۷
کد خبر: 80196084
T T
۰ نفر
استاندار سليمانيه خواستار حذف ويزا از سوي جمهوري اسلامي ايران شد

ايرنا بين الملل - كرمانشاه - استاندار سليمانيه با اشاره به حذف ويزا از سوي اقليم كردستان عراق براي ورود اتباع ايراني به اين منطقه، از مسوولين جمهوري اسلامي خواست تا آنها نيز براي تردد شهروندان كردستاني به ايران، ويزا را حذف كنند.

بهروز محمد صالح روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا که در حاشیه نشست استانداران مرزی ایران و عراق درکرمانشاه برگزار شد افزود: حذف روادید در روابط دو جانبه در نهایت به سود همه می باشد و تسهیل در امور تجاری و سیاحتی را در پی دارد.

وی ادامه داد: می توان برای توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق، اقداماتی نظیر ایجاد دروازه ها و بازارچه های مرزی جدید کرد که نقش طرف ایرانی در این امر بسیار حایز اهمیت است.

استاندار سلیمانیه همچنین از ایران خواست تا بازرگانان و تجار خود را وادار کند که کالاهای با کیفیت بالا و منطبق بر استانداردهای روز به اقلیم کردستان صادر کنند زیرا اقلیم کردستان از ورود کالاهای با کیفیت پایین ممانعت می کند و این مساله موجب عودت خوردن کالا و ضرر و زیان طرف ایرانی خواهد شد.

وی با اشاره به بازار بزرگ عراق و حوزه اقلیم کردستان عراق در حوزه های صنعتی، عمرانی، مهندسی و کشاورزی، خواستار حضور شرکتهای پیمانکاری درجه یک و دارای رتبه ایرانی برای مشارکت در ساخت و ساز کشور عراق شد و افزود: ما در این راستا همکاریهای لازم با طرفهای ایرانی را به عمل خواهیم آورد.

وی برخی اخبار مبنی بر ممنوع شدن ورود محصولات کشاورزی ایران به کردستان عراق را تکذیب کرد و گفت: این گونه دستورالعملها فصلی بوده و در مواردی که ما محصولاتی مانند گرمک، هندوانه و.. را در داخل کردستان تولید می کنیم، برای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی کردستان، چنین مقرراتی را وضع می کنیم اما برای تمام فصول این مساله معتبر نیست.

بهروز محمد صالح با اشاره به تفاهمنامه ها و قراردادهای امضا شده میان استان سلیمانیه و استانهایی مانند کردستان و کرمانشاه، گفت: یکی از اهداف ما در نشست استانداران مرزی دو کشور، یافتن راهکار برای عملیاتی کردن بندهایی است که در توافقات قبلی به امضای دو طرف رسیده ولی به دلایلی هنوز اجرایی نشده است.

وی گفت: قصد داریم تا سال 2012 را به سال شکوفایی توسعه روابط همه جانبه طرفین تبدیل کنیم و شاهد حضور هرچه بیشتر شرکتهای ایرانی در کشور عراق باشیم.

بهروز محمد صالح افزود: ما کارهای انجام نشده زیادی داریم؛ بخصوص در حوزه های عمرانی که همین جا از برادران ایرانی می خواهیم در این راستا با شرکتهای معتبر و خوشنام خود به کردستان بیایند و به ما کمک کنند هرچند ما نیز دوست داریم تا بیشترین حجم همکاری را با دوستان ایرانی خود داشته باشیم.

استاندار سلیمانیه از حضور ضعیف شرکتهای ایرانی در حوزه های مهندسی، عمرانی اقلیم کردستان و... ابراز گله مندی کرد و گفت: با وجود آنکه ما هر نوع حمایت و همکاری با طرفهای ایرانی را داریم و مقررات مناسبی نیز در این خصوص وجود دارد ولی شاهد آن هستیم که بیشتر از آنکه ایرانی ها در کردستان حضور داشته باشند، این شرکتهای ترکیه ای هستند که جولان می دهند و به نظر من مسوولین جمهوری اسلامی باید پاسخ دهند که چرا با وجود همه اشتراکاتی که با ما دارند و از طرفی حسن نظر ما، کمتر شاهد حضور ایرانیان در حوزه بازسازی و توسعه کردستان هستیم؟.

محمد صالح تاکید کرد: ما قوانین به روز و بسیار آسانی برای حضور شرکتهای پیمکانکاری ایرانی داریم و حتی در سال 2012 هم به پیمانکاران فعالی که دارای گرید بین المللی و استانداردهای لازم هستند، مبلغی را به عنوان پیش پرداخت هم می پردازیم.

وی با اشاره به سالهای سخت مبارزه مشترک عراق و کردها با رژیم بعث، گفت: هرگز از یاد نخواهیم برد که جمهوری اسلامی و مردم بزرگوار ایران بخصوص مردم استانهای کرمانشاه و کردستان در آن شرایط سخت که اوج آن در عملیات انفال و بمباران شیمیایی حلبچه بود، چگونه با آغوش باز پناه ما بودند و به ما یاری رساندند.

استاندار سلیمانیه در پایان از استاندار کرمانشاه به دلیل برگزاری اولین نشست استانداران مرزی ایران و عراق و مهمان نوازی بسیار خوبی که داشتند، ابراز تشکر و قدردانی کرد.

برون مرزي**1423**