۲۹ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۳۸
کد خبر: 80188588
T T
۰ نفر
نواي گيتار ليلي افشار هنردوستان بندرعباس را به وجد آورد

بندرعباس ـ كنسرت گيتار نوازي ليلي افشار كه يكشنبه شب و همزمان با مبعث حضرت محمد (ص)در تالار آويني بندرعباس برگزارشد مورد استقبال گسترده هنردوستان بندرعباس قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، لیلی افشار در این برنامه كه به دعوت انجمن موسیقی هرمزگان برگزار شد،در دوقسمت به هنرنمایی پرداخت و قطعات مختلفی از ساخته های خود و دیگر آهنگسازان برجسته را اجرا كرد.

تنوع قطعات اجرا شده از نكات جالب توجه این برنامه بود به گونه ای كه سرآغاز این برنامه قطعه 'مایوركا ' از ساخته های آلبینز و پایان بخش آن قطعه 'جان مریم 'با تنظیم جدیدی از لیلی افشار بود.

این بانوی چیره دست گیتاریست پس از اجرای قطعه مایوركا،سه قطعه فولكلور 'مَستتُم مَستُم '،'دختر بویراحمدی' و رشیدخان 'را اجرا كرد كه با استقبال پرشور مخاطبان مواجه شد.

افشار پس از آن آهنگ زیبای 'كیم آی' به معنی 'هركسی از ساخته های انیو موریكونه كه آهنگساز فیلمهایی همچون 'سینما پارادایزو، و خوب ،بد، زشت ' است را اجرا كرد.

اولین بانوی دارنده مدرك دكترای گیتار جهان برنامه خود در بندرعباس را با اجرای قطعات آذری 'كوچَه لارا' و سَنَه دِ قالماز' ادامه داد و بخش اول این كنسرت را با اجرای هنرمندانه قطعه 'سِویلا'، از آلبِنیز پایان داد.

وی در بخش دوم این كنسرت كار خود را با اجرای كاتِدرال از ساخته های بَریُس آهنگساز پاراگوئه ای آغاز كرد و پس از آن نیز آهنگ 'خاطرات الحمرا' ساخته تاركای اسپانیایی را نواخت.

دو قطعه آرژانتینی بوستامانته و می سی یونرا پایان بخش رسمی قسمت دوم این برنامه بود اما با تشویق های مكرر حاضرین دوباره به روی صحنه بازگشت و 'جان مریم ' را با تنظیمی جدید ،لطیف و هنرمندانه از خود اجرا كرد تا هنردوستان بندرعباس با خاطره ای شیرین تالار شهید آوینی را ترك كنند.

لیلی افشار دقایقی پس از پایان كنسرت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش های آنان پاسخ داد.

وی در دوسال اخیر حضور تابستانی خود در ایران ،بندرعباس را به عنوان اولین شهر برای اجرای كنسرت انتخاب كرده است كه به گفته وی به دلیل همت انجمن موسیقی هرمزگان است كه هماهنگی های دعوت از این هنرمند را قبل از سفر به ایران و پیش از سایر شهرهای ایران انجام می دهد.

قابل ذكر است: این هنرمند با درجه لیسانس و فوق لیسانس موسیقی در رشته نوازندگی گیتار از 'كنسرواتوآر بوستون' و 'كنسرواتوآر موسیقی نیوانگلند' فارغ‌التحصیل شد و نخستین زنی در جهان است كه موفق به اخذ درجه دكترا در نوازندگی گیتار شده است.

لیلی افشار یكی از دوازده نوازنده بین‌المللی گیتار بود كه برای نواختن حضور آندرس در كلاسهای پیشرفته وی،در 'دانشگاه كالیفرنیای جنوبی' انتخاب شد.

وی كنسرت‌های متعددی در كشورهای ایران،آمریكا،انگلستان،ایرلند،كانادا،فرانسه،دانمارك، ایتالیا،آفریقا، نیوزیلند،استرالیا و آمریكای جنوبی برگزار كرده،همچنین در 'ویگمور هال لندن' ،'مركز هنرهای اجرایی كندی'،'فستیوال موسیقی گرند تیتن'،'فستیوال موسیقی اسپن'،'مدرسه هنرهای تجسمی بنف'،'فستیوال موسیقی منتون' و 'آكادمی آمریكایی در رم' نواخته است.

لیلی افشار همچنین به عنوان بهترین گیتاریست كلاسیك زن برنده جایزه 'ارویل ایچ گیبسن' شده است.

آلبوم‌های لیلی افشار از '24 كاپریچوی گویا' اثر 'كاستل نوئوو-تدسكو' ، 'ساغر (تنگی می لعل)' ، 'مسخ' و آخرین آنها 'گذر در نوا' كه توسط نشر كارگاه موسیقی منتشر شده اند.

همچنین كتابی با عنوان 'پنج آواز محلی ایرانی' منتشر و مقاله‌های لیلی افشار درباره كاستل نوئوو-تدسكو و فرانسیسكو به چند زبان در نشریات 'Gitarre & Laute' 'I1 Fronimo' ,'Guitar Review' چاپ و منتشر شده‌اند.

لیلی افشار كرسی پروفسوری خود را برای 'دانشگاه ممفیس' در سال 1989 بدست آورد و هجده سال است برنامه لیسانس و فوق لیسانس و دكترای نوازندگی گیتار در دانشگاه ممفیس را اداره می‌كند، كه در آنجا نیز جایزه استاد برجسته دانشگاه در سال 2000 به وی تعلق گرفته است.ك/3

7192/668

سرخط اخبار استان‌ها