۲۷ خرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۲۰
کد خبر: 80185794
T T
۰ نفر
تجليل از هنرمندان صنايع دستي فعال در شهرستان علي آباد كتول

علي آبادكتول - از هنرمندان و صنعتگران فعال صنايع دستي علي آباد كتول در نشست مشترك با فرماندار اين شهرستان تجليل به عمل آمد.

به گزارش ایرنا فرماندار شهرستان علی آباد كتول در این نشست، صنایع دستی را نشان دهنده اعتقادات و باورهای یك جامعه برشمرد و اظهار امیدواری كرد: سیستم های اداری و دولتی با حمایت از این هنر صنعت اصیل بتوانند از هنر این هنرمندان در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی ایرانی استفاده كنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان نیز در این نشست با اشاره به وجود 14مركز آموزش صنایع دستی در استان گلستان و آموزش 21 رشته صنایع دستی دراین مراكز، افزود: در راستای احیا رشته های منسوخ شده و در حال منسوخ شدن،در این مراكز اقدام شده و تاكنون رشته های سفالگری، سورندوزی تركمن، پلاس بافی، زیورآلات تركمن، لباس محلی شاهكوه، سركلاته و زیارت احیا شده اند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علی آباد كتول نیز گفت: در سال گذشته 56 فرصت اشتغال در بخش صنایع دستی این شهرستان ایجاد شد كه 17 نفر از طریق دریافت تسهیلات مشاغل خانگی و 39 نفر نیز از طریق بیمه هنرمندان مشغول به كار شدند.

یاسر قندهاری افزود: 100 نفر از هنرمندان فعال صنایع دستی این شهرستان تحت پوشش وحمایت بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و در سال گذشته 4 اثر از هنرمندان صنایع دستی جهت دریافت مهر اصالت به سازمان یونسكو ارسال شد كه از این تعداد 2 اثر دوتار كتول و رومیزی سوزندوزی شده به سبك بلوچ در مرحله كشوری مورد تایید قرار گرفت و به مرحله داوری بین المللی راه یافت.

وی همچنین برگزاری تور بازدید دانشجویی و مدیران شهرستانی از موزه های صنایع دستی استان، نصب ویترین در سالن فرمانداری شهرستان، تهیه هدایای مختلف از صنایع دستی بومی منطقه، حمایت از فروشگاه های صنایع دستی و معرفی انها در كتابچه راهنمای مسافرین، معرفی صنایع دستی كتول در برنامه های صدا و سیما را ازجمله برنامه های انجام شده در صنایع دستی این شهرستان برشمرد.

در پایان این مراسم از هنرمندان فعال صنایع دستی این شهرستان تجلیل به عمل آمد.

601