۲۶ خرداد ۱۳۹۱، ۹:۱۹
کد خبر: 80183956
T T
۰ نفر
ايران و روسيه بر توسعه همكاري هاي فرهنگي تاكيد كردند

ايرنا بين الملل - مسكو - "محمد باقر خرمشاد" رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كشورمان و "كنستانتين كاساچيف" رييس آژانس فدرال همكاري با كشورهاي همسود و همكاري هاي بين المللي انساني روسيه در ديدار امروز پنجشنبه بر توسعه همكاري هاي فرهنگي تاكيد كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاساچیف در این دیدار گفت: همان طور که به عنوان نماینده دومای روسیه برای توسعه روابط ایران و روسیه تلاش کردم، در مقام جدید هم مساعی خود را برای گسترش همکاری های دو کشور متمرکز می کنم.

وی خاطرنشان کرد: آژانس فدرال همکاری با کشورهای همسود و همکاری های بین المللی روسیه یک سازمان اجرایی است و با وزارتخانه های امور خارجه و فرهنگ و سازمان فدرال مهاجرت فعالیت های خود را هماهنگ می کند.

وی افزود: از طرف این سازمان فدرال ، از برگزاری هفته های فرهنگی در ایران و روسیه استقبال می کنیم و در حد خود با کمال میل در این برنامه ها شرکت خواهیم کرد.

کاساچیف خطاب به طرف ایرانی گفت: از اینکه در همکاری های فرهنگی، روسیه را در اولویت قرار داده اید، سپاسگزارم.

وی اضافه کرد: ایران برای روسیه شریک اولویت دار است و حضور وزیر امور خارجه روسیه در ایران تایید کننده این امر و برگزاری نشست در باره مسئله هسته ای ایران نیز تایید دیگری بر این واقعیت است.

کاساچیف با بیان اینکه نشست مسکو را دیپلمات های حرفه ای برگزار می کنند، خاطرنشان کرد: اطمینان دارم روابط انسانی بین دو کشور به کار دیپلمات ها در نشست مسکو کمک می کند.

وی گفت: در فعالیت های آژانس فدرال همکاری با کشورهای همسود و همکاری های بین المللی روسیه، اولویت با کشورهای همسود است ولی بطور کلی دامنه همکاری ها وسیع تر است و بسیاری از کشورهای دیگر را هم در بر می گیرد.

وی گفت: ما می خواهیم در تهران نمایندگی فرهنگی ایجاد کنیم و امیدواریم با امضای موافقت نامه همکاری های فرهنگی میان دو کشور شرایط برای تاسیس این نمایندگی فراهم آید.

خرمشاد رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان هم در این دیدار گفت: می خواهم اطمینان بدهم که ایران هم بر توسعه همکاری های فرهنگی با روسیه اعتقاد دارد و در جهت آن حرکت می کند به همین جهت رایزنی فرهنگی ما در روسیه از فعالترین رایزنی ها و توجه ما به این رایزنی بسیار بالاتر است.

خرمشاد گفت: سازمان ما در بیش از 55 کشور جهان نمایندگی دارد که برخی از آنها در اولویت قرار دارند و روسیه هم در میان اولویت هاست.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری ها با روسیه در عرصه های فرهنگی و هنری تاکید کرد.

وی ادامه داد: تاریخ گذشته و شرایط جهان امروز ضرورت برای توسعه روابط فرهنگی در ابعاد مختلف را ایجاب می کند و باید آن را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه ما کشورهای همسایه هستیم و قدمت همسایگی ایجاب می کند که شناخت ملت های دو کشور نسبت به یکدیگر بسیار بیشتر باشد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است که خود را به جامعه روسیه بهتر بشناساند و ملت ایران را هم بهتر معرفی کند.

وی افزود: به همین جهت تلاش کردیم موانعی را که در توسعه فرهنگی ایران در روسیه بود از میان برداریم و امروز زمینه های خوبی برای گسترش همکاری های فرهنگی میان دو کشور وجود دارد.

خرمشاد همچنین به علاقه رو به گسترش به فراگیری زبان روسی در ایران و فعالیت های روس شناسی در کشورمان اشاره کرد و علاقه به فرهنگ ایران در روسیه را هم بستر بسیار مناسبی برای توسعه همکاری های دوجانبه دانست.

برون مرزي**1423**