۲۴ خرداد ۱۳۹۱، ۱۷:۰۸
کد خبر: 80181941
T T
۰ نفر
برخي به دنبال اجراي سناريوي ليبي در سوريه هستند/حامي طرح كوفي عنان هستيم

تهران- وزير امورخارجه روسيه در پاسخ به ايرنا با بيان اينكه برخي كشورها حرفشان با عملشان متفاوت است، اظهار داشت: برخي كشورها به دنبال آن هستند تا مدل ليبي را در سوريه پياده كنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سرگی لاوروف كه به تهران سفر كرده است، پس از دیدار و گفت وگو با 'علی اكبر صالحی' وزیر امورخارجه كشورمان در نشست مشترك خبری در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینكه برخی از كشورها اقدام به ارسال سلاح برای مخالفین سوریه می كنند و در این راستا حمایت مسكو از حكومت بشار اسد در سوریه تا كجا ادامه پیدا می كند؟، افزود: بارها اعلام كرده ایم كه ما نگران سرنوشت مردم و دولت سوریه هستیم و نمی خواهیم این كشور از هم بپاشد.

وی سوریه را كشوری با ساختاری پیچیده از لحاظ مذهبی و قومی توصیف كرد كه از فروپاشی آن تمامی منطقه آسیب می بیند.

وزیر امورخارجه روسیه با اشاره به مسایل و مشكلاتی كه پس از بحران لیبی پیش آمد، تصریح كرد: هنوز تعدادی از اتباع كشورهای خارجی از جمله روسیه علی رغم داشتن مصونیت در لیبی بازداشت هستند و فكر می كنم شورای امنیت باید نسبت به این حادثه واكنش نشان دهد.

لاوروف با بیان اینكه ما از هیچ كس و رژیمی حمایت نمی كنیم، گفت: ما از مردم سوریه و كشورشان حمایت می كنیم كه از محورهای ثبات در منطقه خاورمیانه است.

وی سپس با بیان اینكه آمادگی داریم كنفرانس بین المللی در رابطه با سوریه را در شهرهای دیگر برگزار كنیم، افزود: مواضع ایران و روسیه در مورد سوریه مشترك است و ما خواهان حمایت همه بازیگران و طرف ها از اجرای طرح كوفی عنان هستیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: شاهد آن هستیم كه تلاش هایی در جریان است تا طرح كوفی عنان شكست بخورد مانند حمله هایی كه چند روز پیش انجام شد.

وی با تاكید بر اینكه تمامی خشونت ها باید متوقف شود، گفت: برخی كشورها از طرفی از طرح كوفی عنان اعلام حمایت می كنند و از طرف دیگر دست به اقدام تحریك آمیز می زنند.

لاوروف با بیان اینكه از همه طرف ها و بازیگران خارجی دخیل در اوضاع سوریه می خواهیم كه از طرح كوفی عنان حمایت كنند، خاطر نشان كرد: در نظر داریم 15 كشور در كنفرانس بین المللی درمورد سوریه شركت كنند و لازمه آن نیز این است كه از طرح عنان حمایت كرده و به اجرای آن كمك كنند.

وی افزود: در این راستا هر بازیگر بین المللی باید از اهرام های خود استفاده كند و به نیروهای داخل سوریه فشار آورد تا باهم پشت میز مذاكره بنشیند.

لاوروف بار دیگر تاكید كرد كه قبل از هر اتفاقی در سوریه همه باید از طرح كوفی عنان حمایت كرده و به اجرای آن كمك كنند.

وی افزود: موضع روسیه و ایران در این رابطه یكسان است.



** مخالف هرگونه تحریم یكجانبه هستیم

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در ارتباط با تحریم های یكجانبه آمریكا و اتحادیه اروپا علیه ایران كه فراتر از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است، گفت: روسیه مخالف هر گونه تحریم های یكجانبه علیه هر كشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران و یا كوبا است.

لاوروف تاكید كرد: اگر جامعه بین المللی موضع واحدی در ارتباط با موضوعی داشته باشد این مساله در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد انعكاس پیدا می كند اما تحریم های یكجانبه در این رابطه بی تاثیر است.

وی با بیان این كه عدم اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد از نظر مسكو درست نیست، تصریح كرد: اگر به صورت جمعی تصمیمی بگیریم مانند قطعنامه های شورای امنیت باید به آنها پایبند باشیم.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: ملاقات امروز ما به مذاكرات 1+5 مسكو كمك خواهد كرد.



** آمریكا سلاح در اختیار مخالفین سوری قرار می دهد

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اظهارات هیلاری كلینتون وزیر امور خارجه آمریكا كه روسیه را به دلیل تحویل بالگردهای نظامی به دولت سوریه محكوم كرده بود ، گفت: بعد از اظهارات كلینتون،پنتاگون وزارت دفاع آمریكا اعلام كرد كه هیچ گونه اطلاعی از این موضوع ندارد.

لاوروف با بیان این كه این وسایل مربوط به سیستم های پدافند هوایی بوده است، گفت: ما به هیچ عنوان حقوق بین المللی را نقض نمی كنیم برخلاف آمریكا كه اسلحه در اختیار مخالفین سوریه قرار می دهد كه می توان از آنها علیه دولت استفاده كرد.



** ایران علاقمند به یافتن راه حل هایی برای حل موضوع هسته ای خود است

سرگئی لاوروف در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: پیرو ملاقات روسای جمهوری ایران و روسیه، تمام مسائل دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر خارجه روسیه درباره نشست آتی ایران و گروه 1+5 در مسكو گفت: امروز در این باره با یكدیگر تبادل نظر كردیم و اعتقاد داریم كه طرف ایرانی علاقمند به یافتن راه حل هایی است كه منجر به پیشرفت در موضوع هسته ای اش شود.

وی درباره اجلاس امنیتی سن پطرزبورگ تصریح كرد: در این اجلاس كه آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز حضور داشت، مذاكرات خوبی صورت گرفت.

این دیپلمات ارشد روس تاكید كرد: ایران و روسیه توافق كردند تا توافقاتی را كه در اجلاس كشورهای حاشیه دریای خزر در سال 2010 در باكو تصویب شد، پیگیری كنند.

لاوروف ادامه داد: در مذاكرات امروز توجه زیادی را به سوریه و كنفرانس بین المللی درباره آن مبذول داشتیم.

وزیر خارجه روسیه همچنین یكی دیگر از مسائل منطقه ای مورد علاقه دو طرف را 'موضوع فلسطین' عنوان كرد و افزود: فلسطین موضوعی است كه باید به آن رسیدگی شود و باید در حل و فصل آن جلو برویم.

وی به حجم 3 میلیارد دلاری روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه اشاره كرد و گفت: امیدهای زیادی به سومین كمیسیون مشترك اقتصادی روسیه و ایران داریم و امیدواریم برگزاری این نشست به همكاری های دو كشور در سرمایه گذاری و مسائل تجاری كمك كند.

وزیر امور خارجه روسیه قرار است فردا صبح تهران را به مقصد كابل پایتخت افغانستان ترك كند تا در اجلاس منطقه ای درباره آینده این كشور شركت كند.

سیام**1478 **9129
۰ نفر