عراقي ها براي حل معضل ريزگردها از خود همتي نشان نمي دهند

قزوين - معاون وزير كشور و سرپرست سازمان مديريت بحران با تاكيد بر پايبندي كشورمان به تعهدات خود در خصوص پديده ريزگردها،گفت: باوجود اينكه منشا ريزگردها كشور عراق مي باشد، ولي مسوولان آن تاكنون براي عملي كردن تعهدات خود در قبال رفع اين مشكل، قدمي برنداشته اند.

'حسن قدمی' روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در قزوین افزود: در سال های اخیر پدیده ریزگردها، استان های غرب و جنوبی كشور را تحت تاثیر خود قرار داده و ساكنین این مناطق را با مشكلات زیادی روبرو كرده است، ولی چون منشا ایجاد این پدیده در خارج از كشور قرار دارد، راه حلی در داخل برای رفع این معضل وجود ندارد.

وی با بیان اینكه مسوولین كشور به رایزنی و گفت و گوهای خود با مقامات عراقی برای پایبند ساختن آنها به منظور انجام تعهدات خود در قبال تلاش برای حل معضل ریزگردها همچنان ادامه می دهند، اظهار كرد: رفع این مشكلات در گرو اقدام مقامات عراقی است و امیدواریم این پدیده مورد توجه و اهتمام مسوولین این كشور همسایه قرار گیرد.

سرپرست سازمان مدیریت بحران، زلزله، سیل، خشكسالی و آتش سوزی در جنگل را از جمله بلایای طبیعی خسارت بار ایران نام برد و گفت: از 42 حادثه طبیعی به ثبت رسیده در جهان، 32 مورد در ایران سابقه وقوع داشته است.

معاون وزیر كشور، پیشیگری و آموزش به مدیران و مردم را در راس برنامه های سازمان مدیریت بحران كشور برشمرد و گفت: بر اساس آمار، هزینه اقدامات پیشگیرانه در بلایای طبیعی نسبت به مقابله كه مربوط به پس از وقوع حادثه می شود، یك دهم كمتر است.

قدمی با بیان اینكه در بخش پیشگیری در حد مطلوب عمل نشده است، اظهار كرد: مقاوم سازی یكی از مهمترین شاخص ها در بخش پیشگیری از آسیب های زمین لرزه می باشد كه مردم كمتر به آن توجه دارند و در ساخت سازه ها به جای دقت در تحكیم و رعایت موارد ایمنی، به ظاهر بنا می پردازند.

وی با اشاره به اینكه بهسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده بویژه در شهرها از سوی مردم باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، به وجود سه هزار و 200 هزار هكتار بافت فرسوده در تهران اشاره كرد و اظهار داشت: مردم برای حفظ جان و سلامت خود در هنگام بروز بلایای طبیعی باید ضوابط را پذیرفته و تن به مقاوم سازی كه بدون شك به سود آنان است، بدهند.

سرپرست سازمان مدیریت بحران، آمادگی دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران در همه مناطق كشور را برای مواجهه و مقابله با حوادث و بلایای طبیعی خوب خواند و گفت: در راستای ارتقای كمی و كیفی فعالیت ستاد مدیریت بحران در استان ها، سال گذشته یك هزار میلیارد ریال از سوی رییس جمهوری برای خرید تجهیزات به این سازمان اختصاص پیدا كرد كه اقلام مورد نیاز خریداری و بین استان ها توزیع شد.

قدمی در پایان با بیان اینكه ساخت یك هزار سالن دو منظوره مدیریت بحران در كشور پیش بینی شده است كه در حال حاضر 250 مورد از آنها احداث و مورد استفاده قرار گرفته است و تلاش می كنیم تعداد این سالن ها را در صورت تامین بودجه مورد نیاز به 400 تا 500 سالن برسانیم.

معاون وزیر كشور و سرپرست سازمان مدیریت بحران به منظور بهره برداری از ساختمان مدیریت و كنترل حوادث غیرمترقبه و شركت در آیین افتتاحیه كارگاه آموزشی و تمرین ستادی اعضای مدیریت بحران قزوین به این استان سفر كرده است.

7392/ 614/ 1644