۲۳ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۲۳
کد خبر: 80178998
T T
۰ نفر

حيات مجدد به شرط دريافت سلول هاي بنيادي خونساز

۲۳ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۲۳
کد خبر: 80178998
حيات مجدد به شرط دريافت سلول هاي بنيادي خونساز

تهران - حدود 70 درصد از بيماران نيازمند دريافت سلول هاي بنيادي خون ساز، فاقد خويشاوند مناسب ازنظر آنتي ژن هاي سازگاري بافتي هستند كه اين موضوع ادامه زندگي اين افراد را با دشواري روبرو كرده. پزشكان مي گويند با اهداي سلول هاي بنيادي خونساز مي توان زندگي دوباره به اين افراد بخشيد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، این بیماران ممكن است نیازمند دربافت این سلول ها از مراكز اهداكنندگان غیرخویشاوند در بانك های اطلاعاتی اهداكنندگان كشور یا در سطح جهان باشند.

ایجاد مركز پذیرش اهدا كنندگان سلول های بنیادی خونساز ( سپاس ) از مهم ترین دستاوردهای سازمان انتقال خون است.

بر اساس گزارش سازمان انتقال خون، هم اكنون بیش از 19 میلیون اهداكننده سلول های بنیادین در جهان وجود دارند كه از این تعداد هزار و 300 نفر آنها ایرانی هستند.

دكتر ' مژگان شایگان ' مسوول مركز سپاس در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: در بحث اهدای سلول های بنیادی، اهدای خون داوطلبانه است و هیچ هزینه ای هم دریافت نمی شود و افراد می توانند بدون دغدغه نسبت به عضویت در این مركز اقدام كنند.

وی می افزاید: اهدای سلول های بنیادی خونساز به غیر از خویشاوند یكی از راه های درمانی برای بیماران مبتلا به برخی بدخیمی های خونی، كم خونی ها و بعضی سرطان های بافت های جامد است كه در بین خویشاوندان خود اهداكننده مناسب را پیدا نمی كنند.

شایگان ادامه می دهد : تاكنون بیش از یكهزار اهداكننده خون یا پلاكت در محدوده سنی 19 تا 50 سال پس از آموزش های اولیه لازم به عضویت مركز سپاس در آمده اند.

وی با بیان اینكه اهدای خون برای این مركز در گروه سنی 18 تا 50 سال میسر است، اظهار می دارد : این گروه سنی كه از سال 83 به بعد حداقل یك بار خون اهدا كرده‌اند، می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عضویت در این مركز درساعات اداری روز های شنبه تا چهارشنبه به دفتر مركزی سپاس واقع در ستاد سازمان انتقال خون ایران مراجعه و یا با شماره تلفن های 82052370 و 88067338 تماس بگیرند.

شایگان با اشاره به اینكه نوع گروه خونی اهدا كننده سلول های بنیادی مهم نیست بلكه مهم همسانی آنتی ژن های سازگاری بافتی است، ادامه می دهد: برای تشخیص این نوع همسانی، داوطلبان در سازمان انتقال خون به مدت 15 دقیقه تحت آموزش قرار می گیرند، سپس معاینه كامل می شوند و در مرحله بعد دو تا چهار سی سی خون از این افراد گرفته می شود و به روش مولكولی مورد بررسی قرار می گیرد.

این مقام مسوول در سازمان انتقال خون می گوید: در صورتی كه شرایط فرد اهداكننده به یكی از این نیازمندان سلول های بنیادی مطابقت داشته باشد، مراحل اهدا انجام می شود، در غیر این صورت اطلاعات فرد مورد نظر در سیستم ثبت می شود.

اجتمام **9022 ** 1569**
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه