مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز چهارمحال و بختیاری فعال شد

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری از فعال شدن مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز(سپاس) در استان خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از اداره‌کل انتقال خون استان، حسین هاشمی روز سه‌شنبه افزود: سلول‌های بنیادی خون‌ساز، سلول‌های چند توانی هستند که قادرند انواع سلول‌های خونی را تولید کنند و اهداکنندگان‌ خون با مراجعه به مراکز سپاس و با یک نمونه خون ۱۰ سی سی (برای آزمایش‌ ژنتیکی) در پربار کردن بانک اطلاعاتی ژنتیکی ایران برای یافتن اهداکننده‌ مناسب جهت بیماران نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز همکاری کنند.

وی اظهار داشت: سن افراد برای ثبت در این سامانه ۱۸ تا ۳۵ سال، نداشتن سابقه بیماری ، مصرف نکردن داروهای خاص و سلامت کامل است و  اهداکنندگان‌ خون با مراجعه به مرکز سپاس شهرکرد و بروجن در روزهای شنبه ، یکشنبه و دوشنبه از ساعت هشت تا ۱۲ با یک نمونه خون، داوطلب کمک به بیماران نیازمند شوند.

به گفته وی، این روش ،اهدای چند سی سی خون برای انجام یک آزمایش خون ساده و ثبت مشخصات ژنتیکی در بانک سلول بنیادی ایران است و این روش برای اهداکننده سالم، هیچ ضرری ندارد و سلول‌ها به سرعت در بدن وی بازسازی می شوند.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری از رشد پنج درصدی اهدای خون در سالجاری خبر داد و گفت: در این مدت چهار هزار و ۷۶۲ نفر به مراکز انتقال خون در استان مراجعه کردند که از این تعداد سه هزار و ۹۸۷ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی اظهار داشت: در این مدت پنج‌هزار و ۷۱۶ واحد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان شامل گلبول قرمز فشرده، پلاکت و پلاسما توزیع شد.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: این میزان خون و فرآورده خون در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۹ رشد ۸.۵ درصد را نشان می‌دهد.

پایگاه انتقال خون فارسان در روزهای زوج، بروجن و شهرکرد همه روزه و مرکز خونگیری بن در روز پنجشنبه فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha