۲۰ خرداد ۱۳۹۱، ۹:۱۷
کد خبر: 80173057
T T
۰ نفر
هنر چاقوسازي مهريز در حال فراموشي است

يزد- هنر چند صد ساله چاقو سازي در مهريز كه يكي از مهمترين صنايع دستي اين شهرستان مي باشد هم اكنون در سراشيبي يادها افتاده و در حال فراموشي است .

چاقوسازی در شهرستان مهریز یكی از صنایع دستی بومی می باشد كه متاسفانه هم اكنون به دلیل عدم توجه و هم چنین سودآوری در حال فراموشی است .

صنعت چاقوسازی در مهریز حرفه ای است كه از سالیانی دور در این شهرستان رواج داشته است و این هنر ارزشمند كه به دست چاقوسازان مهریزی به شهرهای دیگر نیز عرضه می شده است دیگر آنچنان طرفداری ندارد .

محمدابویی یكی از چاقوسازان شهرستان مهریز است كه از زمان كودكی ، پس از گذشت سال ها كار و تلاش در این حرفه باز هم دست از تلاش بر نداشته و از طلوع صبح دكان قدیمی خود را برای تلاشی دیگر باز می كند .

او در این رابطه به خبرنگار ایرنا از حرفه اش می گوید ، حرفه ای كه به قول خودش دیگر مثل سابق آنچنان طرفداری ندارد .

او می گوید متاسفانه دیگر جوانان امروزی میل و رغبتی به این هنر ندارند و لااقل برای یادگیری این هنر هم سعی و تلاشی نمی كنند .

چاقوساز قدیمی مهریز قدمت این صنعت در شهرستان را به اندازه قدمت مغازه ای كه در آن كار می كند می داند و می گوید : شاید جوانان امروزی حق داشته باشند كه سراغی از این حرفه نگیرند زیرا دیگر چاقوسازی جوابگوی مشكلات اقتصادی در جامعه نیست .

او چاقوسازی امروز استان را ویژه افراد مسن می داند و یادآور می شود با ادامه این روند در آینده ای نه چندان دور این صنعت رو به نابودی پا می نهد .

محمدابویی از مسئولان می خواهد كه بیشتر به این هنر ارزشمند توجه كنند و نگذارند چاقوسازی شهرستان و نسل چاقوسازان مهریزی از بین برود .

او در پایان یادآور می شود : چاقوسازی در مهریز هنری رو به فراموشی است و در آینده ای نزدیك این هنر ارزشمند را در موزه های استان باید جست .

مهریز در 30 كیلومتری جنوب شهرستان یزد قرار دارد و مهمترین صنایع دستی آن چاقوسازی ، سریشم ، گیوه بافی، سبدبافی و آهنگری می باشد. ك4

7541/1968