۱۵ خرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۳۹
کد خبر: 80166651
T T
۰ نفر
بهره برداري از قطعه يك آزاد راه تهران - شمال اواخر سال 1392

تهران - مدير پروژه قطعه يك آزاده راه تهران - شمال گفت: مسير اين قطعه كه از تقاطع بزرگراه شهيد همت و آزادگان شروع و تا دوآب شهرستانك ادامه خواهد داشت، در صورت تامين به موقع اعتبارات اواخر سال 1392 به بهره برداري مي رسد.

به گزارش ایرنا، 'جلال عابدین' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اعزامی به این منطقه افزود: مسیر قطعه یك آزاد راه تهران - شمال به طول 32 كیلومتر، از زمان شروع عملیات ساخت تاكنون حدود 38 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.

وی با اشاره به این كه، تاكنون 217 میلیارد تومان برای ساخت این قطعه هزینه شده است، گفت: این مبلغ برای تملك اراضی، طراحی، مشاور، پیمانكار، بیمه سهم كارفرما، ارزش افزوده و دیگر مسایل صرف شده است.

اعتبار مورد نیاز ساخت آزاد راه تهران – شمال از محل سرمایه گذاری 50 درصد مشاركت دولت و 50 درصد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تامین می شود.

پروژه آزاد راه تهران – شمال به منظور تامین ارتباط مطمئن ، سریع و ارزان بین منطقه شمالی و مركزی كشور و سهولت ارتباط با كشورهای همسایه شمالی در حال اجرا است.

مدیر پروژه منطقه یك آزاد راه تهران – شمال گفت: دولت جهت سرعت بخشیدن ساخت این بزرگراه در سال جاری ، 80 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته ، در حالی كه این رقم در سال گذشته 20 میلیارد تومان بوده است.

وی در خصوص مسیر منطقه یك آزاد راه تهران – شمال افزود: این منطقه از تقاطع شهید همت – آزادگان شروع و با عبور از مناطق كن سولقان و امامزاده عقیل و روستای رندان به تونل تالون ختم و در دوآب شهرستانك به منطقه 2 متصل می شود.

وی گفت: مطالعات تونل های بلند تالون در مسیر رفت و برگشت به طول تقریبی هر كدام پنج هزار متر توسط مهندسین مشاور در حین اجرا و با استفاده از طرح تونل اكتشاف (پایلوت) انجام می شود.

عابدین با اشاره به این كه، در حال حاضر برای تكمیل مطالعات و ساخت باقی مانده منطقه یك با كنسرسیوم چینی(اس تی ای) قرارداد تامین مالی(فاینانس ) منعقد شده است، افزود: در این قرارداد طرف چینی متعهد شده است ، سه سال بعد از گشایش اعتبار، مسیر منطقه یك را به طور كامل اجرا كند.

وی گفت: با تكمیل منطقه یك آزاد راه تهران – شمال 60 كیلومتر از مسیر فعلی جاده چالوس كوتاه و سالانه حدود 40 میلیون دلار از محل صرفه جویی سوخت عاید كشور خواهد شد.

وی تاكید كرد: علاوه بر صرفه جویی در سوخت، كاهش استهلاك وسایل نقلیه و وقت در سرانه ملی تاثیر فراوانی خواهد داشت.

عابدین گفت: در این منطقه تاكنون 124 ملك به مساحت 304 هزار متر مربع تملك شده و باید 114 ملك به مساحت حدود 120 هزار متر مربع دیگر تملك شود.

وی با بیان اینكه در منطقه یك آزاد راه تهران – شمال تا زمان بهره برداری بیش از 11 میلیون متر مكعب عملیات خاكبرداری انجام خواهد شد، در پایان تاكید كرد: پرداخت به موقع اعتبارات زمینه اتمام منطقه یك آزاد راه و بهره برداری تا پایان سال 1392 را فراهم می كند و در صورت تاخیر در پرداخت اعتبارات زمان بهره برداری از این منطقه طولانی تر خواهد شد.

آزاد راه تهران – شمال با كوتاه كردن فاصله تهران – چالوس از حدود 200 به 121 كیلومتر، زمان مسافرت را از 5/4 ساعت به 5/1 ساعت كاهش خواهد داد.

طی مسیر در مناطق دشت و هموار آزاد راه معادل 120، در قسمت های تپه ماهور 100 و در بخش های كوهستانی 80 كیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است كه میانگین سرعت در طول آزاد راه برابر با 88 كیلومتر در ساعت می شود.

آزاد راه دارای دو خط رفت و برگشت و یك خط شانه توقف است و مجموع طول تونل های مسیر نیز حدود 45 كیلومتر به صورت دو قلو است كه در مجموع 90 كیلومتر می شود.

تعداد تونل های مسیر آزاد راه تهران – شمال 137 دستگاه است كه طولانی ترین تونل های مسیر، تونل های دو قلوهای البرز به طول حدود 6300 متر و تالون به طول حدود پنج هزار متر است.

اقتصام / 1594
۰ نفر