۱۵ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۱۱
کد خبر: 80166497
T T
۰ نفر
همكاري صنايع گامي ارزشمند در كاهش پيك بار مصرف برق است

ستان تهران- همكاري صنايع در مديريت مصرف برق گام بسيار موثر و ارزشمندي براي كنترل پيك بار مصرف در ايام تابستان بوده و سبب مي شود، مصرف برق در مسير اصلي قرار گرفته و بهينه شود.

استفاده از انرژی یكی از عوامل بسیار مهم در رشد و توسعه اقتصادی كشورها است.

به دلیل محدودیت منابع، متخصصان همواره سعی در بهینه سازی و كاهش مصرف انرژی در فرآیندها را داشته و دارند.

رشد شتابنده تقاضای انرژی الكتریكی در سال‌های اخیر، محدودیت ظرفیت نیروگاهی، سرمایه بر بودن توسعه تأسیسات تولید، انتقال و توزیع انرژی الكتریكی، زمان بر بودن احداث این تأسیسات و مهم‌تر از همه جلوگیری از خاموشی، صدمات و اثرات نامطلوب آن، كه با فرا رسیدن ماه‌های گرم سال و افزایش میزان مصرف به واسطه در مدار مصرف قرار گرفتن تجهیزات سرمایشی و پمپاژ چاه‌های آب مضاعف می شود، موضوع مدیریت بار و پاسخ گوئی به نیاز مصرف برق را بخصوص در مواقع اوج مصرف مطرح می كند.

الگوی صحیح مصرف انرژی و تمركز آن در بخش های صنعتی و تولیدی از شاخص های یك كشور صنعتی به شمار می آید.

یكی از راه‌های اعمال مدیریت صحیح در مواقع لزوم استفاده بهینه از پتانسیل صنایع و همكاری آنها برای اجرای برنامه های مدیریت مصرف بار در فصل تابستان است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این مورد می گوید: با توجه به نزدیك شدن فصل تابستان، از ابتدای سال جاری تاكنون بیش از هفت درصد افزایش مصرف در زمان پیك داشته ایم كه در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته بیشتر است.

'محمد بهزاد' میزان رشد مصرف انرژی را از ابتدای سال جاری تاكنون بیش از شش درصد اعلام كرد و افزود: این ارقام بسیار هشدار دهنده است و اگر با همین وضعیت پیش رویم، پیك مصرف برق در تابستان امسال به بیش از 46 هزار مگاوات خواهد رسید.

قائم مقام و معاون بهره برداری شركت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: بخشی از پیشگیری قطع شدن برق وابسته به مدیریت مصرف است كه وظیفه شهروندان و صنایع است تا با مدیریت صحیح مصرف به كمك صنعت برق آمده و از خاموشی احتمالی جلوگیری كنند.

'حبیب ترابی' افزود: مدیریت پیك مصرف یكی از راهكارهایی است كه می تواند به كنترل خاموشی ها كمك كند و صنایع می توانند بهترین همكاری را در پیك مصرف داشته باشند.

وی گفت: تعطیلات تابستانی صنایع راهكاری برای مدیریت پیك مصرف است و سال گذشته 138 مشترك در این طرح شركت كردند.

وی با بیان این كه سال گذشته 130 مگاوات كاهش مصرف به صورت غیرهمزمان و 30 مگاوات كاهش مصرف به صورت همزمان داشته ایم، افزود: امسال در صورت همكاری بیشتر صنایع اثرگذاری طرح بیشتر خواهد شد.

رییس گروه مدیریت مصرف توانیر نیز اظهار داشت : یك هزار و 828 مشترك صنعتی سال گذشته با شركت در طرح تعطیلات تابستانی بیش از 21 میلیارد تومان تخفیف به عنوان جایزه همكاری گرفتند.

'علیرضا احمدی یزدی' افزود: صنایع پتانسیل های بسیار زیادی در بخش مدیریت مصرف دارند كه باید از این پتانسیل ها استفاده كرد.

وی گفت: اكنون شش هزار مشترك صنعتی با قدرت دیماندی بالای 200 كیلو ولت داریم كه باید با ایجاد انگیزه هایی آنان را تشویق كنیم كه در مصارف خود مدیریت بهینه اعمال كنند.

احمدی یزدی افزود: بر این اساس وزارت نیرو سال گذشته طرح تخفیف ویژه برای مشتركان صنعتی را اجرایی كرد و امسال نیز این طرح ادامه خواهد یافت و صنایعی كه در طرح تعطیلات تابستانی شركت كنند، از این جوایز بهره مند خواهند شد.

وی با بیان این كه با آنكه قانون هدفمندی یارانه ها سبب كاهش مصرف انرژی شده، اما این امر در صنایع رشد داشت، گفت: این رشد نشان دهنده آن است كه اهداف هدفمند شدن یارانه ها تحقق یافته است.

احمدی یزدی افزود: اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها در بخش برق منجر به رفتن مصرف در مجرای صحیح خود یعنی صنایع و تولید بود كه حاصل شد.

وی درباره اجرای طرح همكاری صنایع در خاموشی های مورد نیاز از سال 1382 گفت: این همكاری صنایع سال گذشته به بهترین نحو صورت گرفت و سبب شد با تعطیلات بموقع از خاموشی ها جلوگیری شود.

رییس گروه مدیریت مصرف توانیر افزود: امسال اگر صنایع از دیزل های خود برق بگیرند ، تخفبف های ویژه ای برای آنها در قبض برق مصرفی اعمال می شود.

احمدی یزدی گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نزدیك به 10 درصد نیاز مصرف در شبكه برق سراسری را كاهش داده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شركت توزیع نیروی برق تهران بزرگ تهران نیز گفت: اصلاح الگوی مصرف ویژه صنایع، مهمترین وظیفه مشتركان صنعتی است .

'زهرا باقری' نهادینه سازی فرهنگ صحیح مصرف ومشاركت و همسویی مشتركان صنعتی بزرگ را از راهكارهای اصلاح الگوی مصرف ذكر كرد.

باقری افزود: استفاده از ظرفیت هایی برای مشتركان صنعتی در تامین برق مطمئن، تبیین سیاست های تشویق مالی به منظور جلب همكاری های صنایع، تبیین روش های همكاری مشتركان صنعتی به منظور كاهش پیك بار و استفاده از مولدهای اختصاصی از محورهای دیگر همكاری صنایع است.

در ارتباط با بهینه سازی مصرف انرژی، تنظیم ساعت كار صنایع بزرگ و اجرای برنامه تعطیلات و تعمیرات سالانه آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.

تهرام/9977/1556/1396