۶ خرداد ۱۳۹۱، ۲۳:۲۶
کد خبر: 80153683
T T
۰ نفر
توسعه صادرات محصولات كشاورزي استان تهران عملياتي مي شود

استان تهران- فيروزكوه- رييس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران گفت: دستيابي به امنيت غذايي و توسعه صادرات كشاورزي، 2 هدف مهم و محوري مطروحه در بخش كشاورزي است.

سید 'محمد موسوی' روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی بخش كشاورزی شهرستان فیروزكوه در سالن اجتماعات مدیریت جهاد كشاورزی این شهرستان، اظهار داشت: دستیابی به امنیت پایدار غذایی در گام نخست و توسعه صادرات محصولات كشاورزی در مرحله بعد، 2 هدف مهم و محوری مطروحه در بخش كشاورزی كشور است.

وی گفت: در این راستا سه راهبرد اساسی ترسیم شده كه محوری ترین آن بحث پایداری منابع پایه تولید است.

رییس جهاد كشاورزی استان تهران افزود: در استان تهران 202 هزار هكتار زمین كشاورزی وجود دارد كه 151 هزار هكتار آن زراعی و 51 هزار هكتار آن باغ است.

وی خاطرنشان كرد: 33 درصد تولید تخم مرغ، 10 درصد تولید شیر، دو سوم تولید گل شاخه بریده و نیمی از قارچ تولیدی كشور در این استان انجام می پذیرد و علاوه بر آن در تولید گیلاس رتبه نخست، سیب درختی رتبه دوم، ذرت علوفه ای رتبه نخست و در تولید ماهیان زینتی (با 7/15 میلیون قطعه) رتبه نخست كشور از آن استان تهران است و هم اكنون توسعه صادرات كشاورزی در دستور كار مدیران این بخش وجود دارد.

موسوی ادامه داد: شهرستان فیروزكوه طی سه سال اخیر در زمینه تحقق اهداف تعریف شده بخش، مقام نخست شهرستان های استان را به خود اختصاص داده است كه حاصل همت و تلاش مضاعف مدیریت جهاد كشاورزی و همكاری و تعامل مجموعه مدیریتی و حاكمیتی شهرستان است.

وی تصریح كرد: بزرگترین طرح توسعه كشاورزی آماده افتتاح كشور با انطباق كامل دستورالعمل ها و ابلاغیه ها و در برداشتن همه اهداف تولید پایدار، بكارگیری افراد بیكار و . . . در شهرستان فیروزكوه موجود است، كه ان شاء الله در آینده ای نزدیك، با حضور وزیر محترم جهاد كشاورزی به بهره برداری خواهد رسید.

رییس جهاد كشاورزی استان تهران از ساماندهی 34 هزار و 800 هكتار از اراضی استان در بحث مصرف كود مبتنی بر آزمون خاك خبر داد و گفت: بیش از 31 هزار هكتار (94 درصد) این مهم در راستای بحث پایداری منابع تولید در دولت محترم دهم محقق و اجرایی شده است.

وی اجرای طرح كشاورزی حفاظتی در 30 هزار و 400 هكتار از اراضی استان، ساماندهی هزار و 50 هكتار از اراضی در جهت رفع معضل فرسایش خاك، دستیابی به ظرفیت 76 هزار و 500 تنی در سردخانه ها (كه 93 درصد آن حاصل كار دولت دهم بوده است)، توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی بخش به 397 هزار تن طی 2 سال گذشته، اضافه شدن 330 دستگاه تراكتور و كمباین به بخش، گاز سوز كردن 2 هزار و 63 واحد بهره برداری بخش در دولت دهم (كه كاهش هزینه این واحدها به یك چهارم را در پی داشته است) را از جمله اقدامات مفید و مؤثر انجام شده در بخش طی سال های خدمات رسانی دولت های نهم و دهم در سطح استان برشمرد.

موسوی از مقابله شدید با پدیده زمین خواری و تغییر كاربری اراضی خبر داد و تصریح كرد: تا زمان آغاز بكار دولت نهم فقط 86 مورد قلع و قمع در سطح استان صورت پذیرفته بود كه انجام این مهم طی سال های 89 و 90 به 500 مورد رسیده است و با شرایط به وجود آمده، شرایط كار برای زمین خواران نا امن شده است.

وی از تبدیل 248 واحد تولیدی سنتی به صنعتی، مكانیزه شدن 462 واحد تولیدی، 338 مورد تبدیل واحدهای نیمه فعال و غیر فعال به فعال و احداث 60 استخر 2 منظوره در سطح استان خبر داد و افزود: با پشتیبانی و حمایت استانداری محترم و پیگیری های مداوم فرمانداران، اعتبارات استانی در سال 90 نسبت به مدت مشابه پیش از آن از رشد 57 درصدی برخوردار بوده است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران از افتتاح 160 پروژه در بخش كشاورزی با اعتباری بالغ بر 84 میلیارد تومان در استان در هفته جهاد كشاورزی خبر داد و خاطرنشان كرد: راه اندازی نخستین مركز اسپرم منجمد شده دام سنگین خاورمیانه در فیروزكوه در هفته دولت، افتتاح مركز تولید پایه های مادری انواع گل (با سرمایه 150 میلیون یورویی در دماوند) در دهه فجر، تولید اسپور “F1” قارچ در ملارد تا هفته دولت سال 92 و راه اندازی مجتمع تولید قارچ و كمپوست در فیروزكوه در آینده ای نزدیك از جمله طرح ها و پروژه های شاخص استان در راستای توسعه بخش خواهند بود.

وی همچنین از توسعه باغات مثمر در استان به هفت هزار هكتار خبر داد و افزود: 50 درصد این مهم در شهرستان فیروزكوه و در قالب تشكل های تولیدی محقق شده است.

تهرام/8142/1457