۲ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۴۲
کد خبر: 80145534
T T
۰ نفر

كشف ده ها اثر تاريخي و يك مجسمه بودا در افغانستان

۲ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۴۲
کد خبر: 80145534
كشف ده ها اثر تاريخي و يك مجسمه بودا در افغانستان

ايرنا بين الملل- كابل- استاندار باميان افغانستان روز سه شنبه اعلام كرد: ده ها اثر تاريخي متعلق به دوره هاي مختلف تاريخي از جمله مجسمه سنگي بودا و آثار با ارزش ديگر در اين استان كشف شد.

به گزارش ایرنا، "حبیبه سرابی" روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: مجسمه سنگی بودا ، 277 عدد سکه مربوط به دوره بودایی و اسلامی، 11 پارچه کوزه و گلدان حکاکی شده و تعدادی سنگ های قیمتی و شش حلقه دستبند از جمله اشیا کشف شده هستند.

به گفته سرابی، این آثار باارزش باستانی بطور تصادفی در جریان یک پروژه ساختمانی کشف و توسط نیروهای امنیتی به ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان تحویل داده شد.

سرابی تاکید کرد که این آثار از نظر تاریخی دارای ارزش و اهمیت زیادی هستند.

رییس اطلاعات و فرهنگ استان بامیان افغانستان سه روز پیش با اعلام نارضایتی و شکایت از پرواز بالگردهای ناتو بر فراز مجسمه های تخریب شده بودا گفته بود: پرواز این بالگردها باعث شده تا این آثار فرهنگی- جهانی، در معرض تخریب بیشتری قرار بگیرد.

ابراهیم اکبری به رسانه های افغانستان گفت: ما شاهد آن هستیم که بالگردهای نظامی نیروهای خارجی بدون رعايت قانون منع پرواز هواپیماها و بالگردها بر فراز مجسمه های بودا پرواز می کنند.

به گفته اکبری، چندی پیش به همین دلیل قطعه بزرگی از مجسمه 53 متری صلصال فرو ریخت.

مجسمه های برزگ بودای 53 متری صلصال و 33 متری شمامه در مرکز افغانستان که از میراث بزرگ جهانی محسوب می شود در زمان حکومت گروه طالبان تخریب شدند.

سه روز پیش سازمان علمي ، اموزشي و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نیز نسبت به نابودی آثار باارزش باستانی افغانستان واقع در معدن مس عینک در استان لوگر این کشور هشدار داده بود.

برون مرزي **‌1064 **‌