۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲۰:۳۲
کد خبر: 80142809
T T
۰ نفر

مدارس خراسان شمالي از كمبود مراقب سلامت رنج مي برند

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲۰:۳۲
کد خبر: 80142809
مدارس خراسان شمالي از كمبود مراقب سلامت رنج مي برند

بجنورد - شماري از دانش آموزان، اولياي مدارس و كارشناسان بهداشت در خراسان شمالي معتقدند كه مدارس اين استان از كمبود مراقب سلامت رنج مي برند.

به گفته آنان یك محیط بهداشتی و سالم آموزشی علاوه بر تامین سلامت دانش آموزان می تواند الگوی مناسبی برای الگوهای رفتاری دانش آموزان باشد.

آنان بر این باورند كه مسایلی چون كمبود مراقب سلامت، ضعف در زیرساخت های حوزه سلامت و ورزش و كمبود اعتبار برای افزایش طرح های بهداشتی در مدارس به یك مشكل و دغدغه اصلی این بخش بدل شده است.

یك دانش آموز با تایید این مشكلات در این خصوص به ایرنا گفت: در مدرسه ما كمبود نیروی خدماتی و مربی بهداشت وجود دارد.

'آرزو ایلخانی' افزود: حضور یك مربی بهداشت برای رعایت مسایل بهداشتی به ویژه در مدارس دخترانه الزامی است و این در حالی ست كه چنین موضوعاتی آموزش داده نمی شود.

یك كارشناس بهداشت مدارس نیز گفت: كودكان و نوجوانان آینده سازان این كشور هستند لذا تامین سلامت جسمی و روانی آنها تعیین كننده سلامت حال و آینده جامعه است.

'بهرخ بهین' اظهار داشت: دانش آموزان دوره ابتدایی به دلیل كامل نشدن مهارت ها و شرایط سنی از این حیث آسیب پذیرترند، بنابر این آموزش مسایل بهداشتی در این گروه سنی باید فراگیر شود.

وی ادامه داد: باید ساعت خاصی به عنوان 'سلامت و بهداشت مدارس' طراحی و در برنامه دانش آموزان قرار گیرد.

وی با انتقاد از كمبود مراقب سلامت در مدارس خراسان شمالی، گفت: امید است تشكیل معاونت جدید تربیت بدنی و سلامت، سرآغازی برای رفع كمبودهای بهداشت مدارس باشد.

بهین افزود: در اكثر مدارس دولتی تنها یك مراقب سلامت برای دانش آموزان دو نوبت در نظر گرفته شده كه با توجه به جمعیت دانش آموزی نمی توانند بایدها و نبایدهای آموزش بهداشت را ارایه دهند.

وی گفت: استان جوان خراسان شمالی نیازمند رسیدگی و توجه همه جانبه است و بهداشت مدارس و جبران كمبود مربی بهداشت ضرورتی است كه تاكنون از آن غفلت شده است.

این كارشناس بهداشت تاكید كرد: مشكل كمبود مربی بهداشت بحث جدیدی نیست و اكثر مدارس از نیروهای غیرتخصصی برای كنترل بهداشت استفاده می كنند كه این امر لطمات زیادی را به وضعیت بهداشتی مدارس زده است.

یكی دیگر از مربیان بهداشت نیز می گوید: كمبود مربی بهداشت در مدارس موجب شده كه با توجه به تراكم دانش‌آموزی، بررسی وضعیت بهداشت و سلامت همه دانش‌آموزان میسر نباشد.

'ابراهیمی' می افزاید: زمانی خدمات بهداشتی، درمانی مناسب و مطلوب است كه همگانی باشد اما در بهداشت مدارس این شرط رعایت نمی شود.

وی اضافه می كند: راه های ارتقای بهداشت و سلامت دانش آموزان و اجرای طرحهای مختلف آموزش بهداشت با تكیه بر مشاركت فعال آنان در فعالیت های مختلف بهداشتی امكانپذیر است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز به مشكلات این بخش از جمله كمبود مراقب سلامت، ضعف در زیرساخت های حوزه سلامت و ورزش، كمبود اعتبار برای افزایش طرح های بهداشتی در مدارس اذعان دارد.

'علیرضا قلعه نوی' در گفتگو با ایرنا می افزاید: یكی از مشكلات مدارس استان كمبود مراقب سلامت است كه طبق شیوه نامه وزارت آموزش و پرورش به ازای هر 750 دانش آموز یك مراقب سلامت باید به كارگیری شود.

وی ادامه می دهد: اكنون تنها 102 مراقب سلامت رسمی در مدارس استان مشغول به فعالیت هستند كه به 15 مراقب سلامت زن و 30 مراقب سلامت مرد نیاز داریم.

وی دیگر مشكل مدارس این استان را كمبود نیروی خدماتی عنوان كرده و می افزاید: به كارگیری نیروی خدماتی در مدارس به منظور پوشش بهداشت محیط مدرسه الزامی است.

قلعه نوی می گوید: برای ارتقای بهداشت مدارس استان باید به فضای فیزیكی ساختمان ها، رفع نواقص سرویس های بهداشتی در برخی مدارس و جذب و به كارگیری مراقبان سلامت توجه ویژه شود.

وی با بیان اینكه ساختار تشكیلاتی ادارات و مناطق برای رفع كمبود نیروی انسانی باید بهبود یابد، می افزاید: كارشناس سلامت و پیشگیری برای شهرستان ها تعریف نشده است كه این مهم می تواند در ارتقای بهداشت مدارس و دانش آموزان موثر باشد.

وی یادآوری می كند: رفع مشكلات ساختمانی، كمبود سرویس بهداشتی مدارس عشایری و مجهز كردن آبخوری ها بر عهده اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است.

كارشناس سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی نیز می گوید: 98 درصد جمعیت دانش آموزی استان در پایه اول ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مورد غربالگری و ارزیابی مقدماتی و معاینات پزشكی قرار می گیرند.

'مریم مومن نژاد' می افزاید: طرح آهن یاری در قالب توزیع قرص آهن و آموزش تغذیه در كلیه مدارس راهنمایی و متوسطه دخترانه استان به منظور پیشگیری از عوارض كم خونی انجام می شود.

وی همچنین به برنامه های سلامت دهان و دندان دانش آموزان به منظور ارتقای بهداشت مدارس اشاره كرده و می گوید: امسال 17 هزار مورد فیشورسیلنت، 13 هزار فلورایدتراپی ، 9 هزار و 800 مورد ترمیم دندان برایگان در مناطق محروم و حاشیه شهرها انجام شد.

مومن نژاد اضافه می كند: درمان های تخصصی برای درمان دانش آموزان كم بضاعت نیز از دیگر برنامه های دانشگاه علوم پزشكی برای ارتقای سطح بهداشت مدارس است.

وی می گوید: از مسوولان و دست‏اندركاران‏ آموزش و پرورش انتظار می رود با استخدام مربی بهداشت‏ كافی، این امكان را فراهم آورند كه دانش‏آموزان‏ و اولیای آن‏ها، به صورت گسترده‏ تر و كامل تری‏ از این خدمات بهره ببرند.

اكنون 168 هزار دانش آموز در دو هزار و 300 آموزشگاه خراسان شمالی تحصیل می كنند. ك/4

ف/626