۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۲۲
کد خبر: 80140636
T T
۰ نفر
46 پروژه عمراني در جهت بهبود معشيت و زندگي عشاير خراسان جنوبي اجرا شد

بيرجند - استاندار خراسان جنوبي رقم اعتبارات سال گذشته بخش عشايري استان را دو ميليارد و 300 ميليون تومان اعلام كرد و گفت: 46 پروژه عمراني در جهت بهبود معيشتي و زندگي اين قشر عزيز در بخشهاي مختلف اجرا شده است.

'قهرمان رشید' امروز در شورای عشایری خراسان جنوبی اضافه كرد: هفت درصد جمعیت عشایر كشور در خراسان جنوبی مستقر هستند و از طرفی 13درصد از جمعیت این استان را عشایر تشكیل می دهند.

وی با بیان اینكه عشایر در خراسان جنوبی همچون گذشته ییلاق و قشلاق ندارند افزود: ایجاد سكونتگاه های غیر رسمی و كانونهای اسكان برای رفاه حال آنان ، ضمن ارتقای سطح خدمت رسانی موجب تسهیل در امور مربوط به سفرهای تابستانه وزمستانه آنها شده است.

وی ارتقای سطح آموزشی برای عشایر در ابعاد مختلف را مورد تاكید قرار داد و یادآور شد: دستگاه های ذیربط از جمله آموزش و پرورش ، فنی و حرفه ای ، میراث فرهنگی ، صنایع دستی تمهیداتی بیاندیشند تا آموزشهای مورد نیاز در محل انجام شود و عشایر برای فرا گیری این آموزشها به مراكز شهرستانها عزیمت نكنند.

استاندار خراسان جنوبی حمایت و تقویت عشایر در بخشهای را ضروری دانست و اظهار داشت: تولیدات عشایر اعم از تولیدات دامی و غذایی ، صنایع دستی باید در نمایشگاه هایی در سطح استان معرض دید علاقمندان قرار گیرد تا ضمن كسب در آمد نسبت به معرفی آنها به اقشار مختلف مردم اقدامات لازم صورت گیرد.

رشید ادامه داد: دستگاه های اجرایی باید برای خرید هدایای خود ضمن حفظ ملاحظلات مربوط به بیت المال از تولیدات صنایع دستی عشایر استفاده كنند چرا كه این تولیدات هویت عشایر عزیز را به همه معرفی خواهد كرد.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی به مباحث فرهنگی در بین عشایر اشاره كرد و گفت: عشایر دارای هویت فرهنگی غنی هستند و سنتهای معتبر حسنه ای در بین آنها وجود دارد باید با انجام اقدامات فرهنگی حفظ و تقویت شود.

وی خاطر نشان ساخت: دستگاه های ذیربط از جمله جهاد كشاورزی باید نسبت به خرید تضمینی گوشت و محصولات لبنی عشایر برنامه ریزی های لازم را به انجام برسانند.

وی تامین علوفه عشایر را مورد تاكید قرار داد و خاطرنشان ساخت: آموزشهای لازم به منظور تامین علوفه و نیز اتمام پروژه های نیمه تمامی كه در زمینه تولید علوفه عشایر وجود دارد باید به طور جدی در دستور كار قرار گیرد تا نیاز عشایر در این زمینه به حداقل كاهش یابد.

وی اضافه كرد: شركت پخش فرآورده های نفتی استان نیز باید با اتخاذ تمهیدات لازم تامین سوخت موردنیاز عشایر را مورد توجه قرار دهد تا عشایر مجبور نشوند برای تامین سوخت خود از منابع طبیعی استفاده كرده و آن را مورد تخریب قرار دهند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت : در زمینه آبرسانی به عشایر اقدامات خوبی تا كنون صورت گرفته كه امید است دستگاه های ذیربط نسبت به انجام این امر اهتمام جدی تری نسبت به گذشته داشته باشند.110