۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۰۱
کد خبر: 80123032
T T
۰ نفر
حضورفعال وپيشنهادهاي سازنده ايران درنشست كميته پيگيري كمسك درآنكارا

آنكارا – جمهوري اسلامي ايران در بيست و هشتمين اجلاس كميته پيگيري كميته دائمي همكاري هاي اقتصادي سازمان كنفرانس اسلامي (كمسك) كه روز چهارشنبه در آنكارا برگزار شد، حضور فعالي داشت و پيشنهادات سازنده اي ارائه كرد.

خانم 'زهره بهره بر' رییس دفتر وامها و مجامع و موسسات بین المللی سازمان سرمایه گذاری و كمكهای اقتصادی فنی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آنكارا در خصوص فعالیتهای كمیته پیگیری و كمسك توضیحاتی داد.

وی با اشاره به سخنرانی خود در این نشست به عنوان نماینده ایران و اعضای قبلی گروه كشورهای آسیایی گفت: در این نشست تمركز و توجه روی موضوعات دارای اولویت كشاورزی، گردشگری ، حمل و نقل و مسائل مربوط به افزایش تجارت و موضوع خاص برپایی نظام تعرفه های ترجیحی بود.

' بهره بر' در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه جمهوری اسلامی ایران تاكنون به كدامیك از سه قرارداد اصلی تشكیل دهنده نظام تعرفه ترجیحی سازمان كنفرانس اسلامی پیوسته و چه زمانی برای پیوستن كامل به این پیمان را دارد ،گفت: یكی از سه قرارداد، چارچوب موافقتنامه همكاری نظام تجارت ترجیحی بین كشورهای اسلامی موسوم به ( TPS - OIC ) است كه جمهوری اسلامی ایران آن را امضا كرده و از سوی مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است. دومین قرارداد 'پرتاس' (PRETAS) است كه همان تعرفه ترجیحی بین كشورهای سازمان همكاری اسلامی است و این موافقتنامه نیز هم از سوی ایران امضا شده و هم مجلس شورای اسلامی آن را تصویب كرده است.

وی گفت: سومین موافقتنامه كه هنوز از سوی ایران امضا و تصویب نشده است موافقتنامه قوائد مبدا است ( TPS-OIC RULES OF ORIGIN ) كه برای رییس جمهوری ارسال شده و در فرایند بررسی و طی مراحل اداری خود می باشد و پس از امضا و تصویب باید فهرست كالاهایی كه شامل نرخ تعرفه ترجیحی خواهد شد به كمسك ارائه شود و در این صورت است كه ایران پروسه پیوستن به این نظام را اجرا كرده تلقی خواهد شد.

خانم بهره بر افزود: پیشنهادی كه كشورمان در این نشست ارائه كرد، به منظور افزایش همكاریهای تجاری و بازرگانی بین كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی با برگزاری سمینارها، كارگاههای آموزشی و حتی نمایشگاهها برای به حداقل رساندن اثرات منفی بحرانهای اقتصادی حادث شده در جهان اهمیت زیادی برای شركت كنندگان داشت.

وی گفت: در این نشست همچنین پیشنهادبانك توسعه صادرات كشورمان مبنی بر برگزاری كارگاه آموزشی در زمینه بیمه های اعتبار صادراتی و موسسه های اعتبار صادراتی سازمان همكاری اسلامی در تهران را مطرح كردیم .

نماینده كشورمان در این اجلاس گفت: این موضوع به عنوان زیر مجموعه ای در بحث مربوط به چگونگی توسعه همكاریهای بازرگانی در درون سازمان همكاری اسلامی مطرح شد.

او فعالیت و شركت جمهوری اسلامی ایران در كمسك را موثر و سازنده خواند و گفت: در همین راستا نشست وزرای گردشگری سازمان همكاری اسلامی در آبان ماه سال 89 در تهران برگزار شد كه نشست موفقیت آمیزی بود و سال گذشته نیز یك كمیته بررسی مسائل فنی آموزش فنی و حرفه ای تشكیل شد كه اولین جلسه آن سال گذشته در تهران برگزار گردید و ایران و تركیه نقش سازنده و پیشرویی در آن داشتند.

خانم بهره بر در ادامه با اشاره به همكاری خوب و نزدیك و ارتباطات قوی بین سازمان فنی و حرفه ای كشورمان با سازمان فنی و حرفه ای مركز تحقیقات و آموزش آماری، اقتصادی و اجتماعی (SESTRIC) سازمان همكاری اسلامی گفت: در دوه اخیر نشست خوب و سازنده ای نیز در این زمینه بین دونهاد در تهران انجام شده است.

وی در ادامه از برگزاری نمایشگاه تجاری كشورهای اسلامی عضو سازمان همكاری اسلامی تحت عنوان OİC – EXPO در آینده نزدیك و احتمالا در سال 2013 در تهران خبر داد و گفت: هماهنگی های آن را مجمع برگزاری نمایشگاه ها در سازمان و اتاق بازرگانی ایران انجام می دهد.

وی گفت: در حاشیه این نشست نیز دیدارهای دوجانبه با نمایندگان كشورها و نهادهای خواهد داشت و به ویژه در زمینه زمان برگزاری نمایشگاه یادشده نیز مذاكراتی صورت خواهد گرفت.

او در پاسخ به سووالی در خصوص دستوركار وزرای كمسك كه قرار است در آبان ماه آینده در استانبول برگزار شود، گفت: بحث ارتقا رقابت ها و همكاری های بین موسسات كوچك و متوسط در نشستی كه قرار است ماه آینده در آنكارا برگزار شود و ایران نیز در نظر دارد حضور فعالی در نشست داشته باشد و نتایج آن نیز به نشست وزرای كمسك ارائه می شود.

او تصریح كرد كه موضوع فعالیت ایران در زمینه موسسات صنعتی كوچك و متوسط و همكاری آن در سازمان در نشست وزرای كمسك در استانبول نیز مطرح خواهد شد.

نشست كمیته پیگیری كمسك صبح امروز با پیام 'عبدالله گل' رییس جمهوری تركیه و رییس دائمی كمسك و 'اكمل الدین احسان اوغلو' دبیركل سازمان كنفرانس اسلامی، آغاز شد و تا فردا پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

نشست های كمیته پیگیری كمسك همه ساله در فصل بهار و عموما در یكی از شهرهای آنكارا و ازمیر برگزار می شود ولی نشست كمیته دائمی كمسك همواره در پائیز در استانبول و به ریاست عبدالله گل برگزار می شود.

بیست و هفتمین اجلاس پیگیری كمسك كه مسوول تهیه دستور كار و مقدمات برگزاری اجلاس كمسك است، اردیبهشت ماه گذشته در شهر آنكارا برگزار شده است.

بیست و هفتمین نشست كمیته دائمی همكاری های اقتصادی سازمان همكاری اسلامی (كمسك) نیز 25 مهر سال گذشته دراستانبول مقر دائمی این كمیته، برگزار شد.

كمسك در سال ‎ 1984میلادی به ریاست تركیه و با هدف توسعه و ایجاد هماهنگی در همكاری های اقتصادی و تجاری چندجانبه بین كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی تشكیل شد .

خاورم**2011**230**1319
۰ نفر