۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۱۱
کد خبر: 80122427
T T
۰ نفر
تعامل اهالي انديشه، مناسبات فرهنگي كشورها را تقويت مي كند

تهران - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بر نقش تعامل اهالي انديشه در تقويت مناسبات فرهنگي ميان كشورها تاكيد كرد و گفت: حضور گسترده ناشران خارجي در نمايشگاه كتاب امسال به توسعه بيش از پيش تعاملات فرهنگي ميان اهالي فرهنگ ساير كشورها با ايرانيان منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'سیدمحمد حسینی' روز چهارشنبه در نشست با جمعی از ناشران، اساتید رشته ادبیات فارسی مصر و همچنین خبرنگاران و روسای مراكز مطالعاتی از كشورهای روسیه، قزاقستان و تاجیكستان، با تشكر از میهمانان به خاطر یادگیری زبان فارسی، این مهم را نشان دهنده علاقه وافر آنها به فرهنگ، تمدن و تاریخ دیرینه ایران عنوان كرد.

وی با بیان آنكه حاضران در این نشست، واقعیت های ایران را از نزدیك مشاهده كرده و آنها را بطور حتم به مردم كشور خود منعكس خواهند كرد، اظهار داشت: رسانه های غربی از روی عنادی كه دارند، تصویری غلط و نادرست از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارایه می دهند.

وی اضافه كرد: این درحالیست كه در قبال این رفتار دشمنانه، جمهوری اسلامی ایران با هیچكس سر جنگ ندارد، زیرا ملت ایران پیرو پیامبر رحمت اللعالمین(ص) هستند و ادیبان و شاعران ایرانی همچون سعدی و حافظ همواره افراد را به نوعدوستی، صفا و صمیمیت دعوت كرده اند نه جنگ و خونریزی، و اگر هم جنگی بوده به خاطر حفظ عزت، كرامت و دفاع از خود بوده است.

عضو كابینه دولت دهم، با یادآوری وابستگی ایران به غرب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بواسطه پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی، ملت ایران به استقلال كامل دست یافت و اكنون علیرغم تحریم ها و تهدیدهای فراوان علاوه بر تامین نیازهای داخلی، با دستیابی به دستاوردهای مهم در عرصه های گوناگون، جمهوری اسلامی در اقصی نقاط دنیا حرف برای گفتن دارد و این باعث افتخار ملت ایران است.

حسینی افزود: همانگونه كه نظام ماركسیستی در شوروی دوام نیاورد، بر این باوریم كه نظام سرمایه داری غرب نیز تداوم نخواهد یافت، زیرا آنها فقط منافع عده ای خاص را تامین می كنند كه اعتراضات گسترده مردمی و شكست ساركوزی در انتخابات فرانسه به خوبی نشاندهنده این نكته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری تحولات اخیر كشورهای عربی، اظهار داشت: با كشورهای اسلامی بویژه مصر سابقه دیرینه فرهنگی داشته ایم و مردم ایران و مصر بسیار به یكدیگر علاقه داشته اند.

وی افزود: اكنون مسایل سیاسی، میان ایران و مصر مانع ایجاد كرده كه امیدواریم با كمك نخبگان مصر این شرایط بهبود یابد.

حسینی ادامه داد: در گذشته 'حسنی مبارك' مانع ایجاد رابطه میان ایران و مصر بود زیرا بدنبال دوستی با اسراییل بود، اما اكنون چنین مانعی وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری سخنان پروفسور 'پلاستون' كه نهضت سوادآموزی در ایران را جهاد خوانده بود، افزود: تجربیات ایران، بسیار فراتر از نهضت سوادآموزی است و اكنون در هر شهری از ایران یك مركز دانشگاهی وجود دارد.

حسینی همچنین از ترجمه‌ متقابل آثار نویسندگان مصری به زبان فارسی اشاره كرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی كتاب‌های 'سیدقطب' را به فارسی ترجمه كرده اند.

وی اضافه كرد: اساساً از زمانی كه سیدجمال الدین اسدآبادی در مصر حاضر شد و ندای بیداری سر داد آثار نویسندگان مصری بطور ویژه مورد توجه اهالی فرهنگ ایران قرار گرفت.

عضو كابینه دولت دهم ضمن اشاره به مقایسه انتخابات در كشورهای مختلف جهان، ابراز امیدواری كرد، تحولات جهان اسلام به این منجر شود كه مردم دیگر تحت سلطه یك خانواده یا بیگانگان نباشند زیرا در اسلام سرنوشت مردم باید توسط خود آنها تعیین شود.

حسینی خاطر نشان كرد: در انتخابات اخیر مجلس ایران از میان 290 نماینده مجلس هشتم فقط 90 نفر به مجلس نهم راه یافته اند كه این نشاندهنده انتخاباتی آزاد است و در كمتر از جایی از دنیا می توان چنین دمكراسی را مشاهده كرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: مسوولان ایران از جنس مردم هستند و رابطه آنها با آحاد مردم به مانند شاهان و سلاطین نیست.

حسینی افزود: تقدیر الهی اینگونه قرار گرفت كه به مردم خدمت كنیم، همانگونه كه امام راحل و عظیم الشان همواره دوست داشتند او را به جای رهبر، خدمتگزار خطاب كنند.

پیش از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شماری از میهمانان حاضر در این نشست، به بیان نظرات خود پرداختند.

نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعی از ناشران، اساتید رشته ادبیات فارسی مصر و همچنین خبرنگاران و روسای مراكز مطالعاتی از كشورهای آسیای میانه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

فراهنگ ** 1355 ** 1071
۰ نفر