۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۴۹
کد خبر: 80122355
T T
۰ نفر
بالا رفتن سن ازدواج ميزان مرگ و مير مادران را افزايش داده است

همدان- مديركل دفتر سلامت، جمعيت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: بالا رفتن سن ازدواج و باروري ميزان مرگ و مير ماردان باردار را افزايش داده است.

به گزارش ایرنا،'محمد اسماعیل مطلق' روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه كنگره ملی زایمان ایمن،سزارین یا زایمان طبیعی در همدان افزود:سلامت مادران ،كودكان و نوزادان و امید به زندگی از مهمترین شاخصه های افزایش بهداشت در جامعه است.

وی اظهار داشت:افزایش زایمان فیزیولوژیك و طبیعی ازراه های دستیابی به میزان استاندارد سلامت مادران است و هم اكنون در ایران 8/22 زایمان در هر هزار تولد زنده به مرگ مادران می انجامد و می توان گفت هم اكنون 330تا 340 مادر باردار در اثر زایمان هر ساله در كشور جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد:در سال 89 بر اساس آمارDHS میزان مرگ كودكان 18 در هزارتولد تخمین زده می شودكه تا پایان برنامه پنجم توسعه این رقم باید به 15 در هر هزار تولد زنده برسد.

وی عنوان كرد:هم اكنون سالانه در كشور 30 هزار مرگ در كودكان زیر پنج سال رخ می دهد كه از این تعداد 20 هزار نفر مربوط به نوزادان (صفر تا سی روزه) است.

مطلق اضافه كرد:تك فرزندی هم اكنون رواج زیادی در كشور پیدا كرده است و تحقیقات نشان می دهد تك فرزندی مسائل روحی ،روانی و اجتماعی را تشدید می كند.

وی گفت:مرگ و میر مادران و نوزادان جزو مرگ و میر های غیر قابل قبول است زیرا هم اكنون در جهان امكانات لازم برای پیشگیری از این امر وجود دارد.

7530/576