۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۰۱
کد خبر: 80100266
T T
۰ نفر

بوشهر- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان بوشهر گفت: شناسنامه خليج فارس در استان بوشهر است و وجود اسناد محكمي چون بندر سيراف بيان كننده حاكميت اين استان بر خليج فارس است.

احمد دشتی شنبه در گردهمایی معاونان گردشگری كشور افزود: جزیره خارك علاوه بر اینكه یك جزیره اقتصادی و نقتی است، به دلیل داشتن آثار متعدد تاریخی از جمله گوردخمه‎هایی كه مربوط به دوره ساسانیان است سند محكم دیگری برای اثبات حاكمیت استان بوشهر بر خلیج فارس در دوره پیش از اسلام و بعد از آن است.

وی با بیان اینكه خلیج فارس موزه ایران است، تصریح كرد: با وجود مجموعه تاریخی شهید رئیسعلی دلواری به عنوان سردار مبارزه با استعمار انگلیس، هزار پلاك تاریخی بافت قدیم در قالب 38 هكتار و وجود 15 نمایندگی كنسول‎گری خارجی در زمان قاجار و آثار تاریخی متعدد در شهرستان دشتستان، اگر بگوییم خلیج فارس موزه‎ ایران است گزاف نگفته‏ایم.

دشتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: استان بوشهر با 707 كیلومتر مرز دریایی، برخورداری از جزایر متعدد از جمله، خارك، خاركو، نایبند و عباسك از لحاظ طبیعت‏ گردی یكی از قطب‎های كشور به شمار می‏رود.

وی بیان كرد: سواحل یكی از بخش‏های مهم حوزه طبیعت‎گردی است كه همه سواحل استان بوشهر ساماندهی شده‎اند.

دشتی اضافه كرد'یكهزار چشمه سرویس بهداشتی ثابت و سیار و چندین بوستان و كمپ اسكان موقت در سواحل استان بوشهر ایجاد شده است.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر یادآور شد: 100 درصد آثار تاریخی استان بوشهر كه اكثر آنها از جمله بافت قدیم بندر بوشهر كه متروكه شده بود و مجموعه شهید رئیسعلی دلواری استحكام بخشی شده است.

دشتی اضافه كرد: یكی از ظرفیت‎های استان بوشهر صنایع دستی دریایی آن است كه هم اكنون حدود 20 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه دراین استان فعالیت می‎كنند.

وی ادامه داد: وجود شش میلیون اصله نخل در پس كرانه خلیج فارس در كنار دیگر ظرفیت‎ها، استان بوشهر را به یكی از استان‎های مهم گردشگری تبدیل كرده است. ك/2

7209/539