۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 80100169
T T
۰ نفر

ساري - دستمزد روزانه نشاكاران برنج در بخش مركزي استان مازندران نسبت به سال گذشته با يكصد هزار ريال افزايش ، به مرز 500 هزار ريال رسيد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دستمزد مردان نشاكار هم اكنون روزانه از 470 هزار ریال تا 500 هزار متغیر است و برای زنان نشاكار هم 350 هزار ریال تعیین شده است.

افزایش حدود 25 درصدی دستمزدها در حالی است كه هنوز اوج فعالیت نشاكاری فرا نرسیده و تعداد كارگران آماده برای كار بیشتر از میزان تقاضا است.

به نظر می رسد دستمزد نشاكاران برنج استان طی روزهای آینده روند صعودی داشته باشد.

درحال حاضر تقاضا برای به كارگیری كارگران زن نشاكار كه عمدتا از شهرهای شرقی مازندران تامین می شوند ، به دلیل مناسب بودن دستمزد ، زیاد است ، به طوری كه متقاضیان باید نوبت یك هفته را انتظار بكشند.

كارگران زن با در اختیار گرفتن مكانی برای استراحت در شهرهای بابل ، آمل ، بابلسر ، و فریدونكنار ، هر صبح با سركارگران محلی برای كار به مزارع اعزام می‌شوند.

در شش ماهه اول سال عملیات ساختمانی در استان مازندران افزایش می‌یابد و با شروع كار نشاكاری، بسیاری از كارگران ساختمانی نیز برای گرفتن دستمزد بیشتر یا به نشاكاری می‌پردازند و یا تقریبا برابر با دستمزد نشاكاری تن به كار می‌دهند.

برای نشای یك هكتار شالیزاری معمولا نیاز به ‎ 13كارگر است كه با احتساب هزینه‌های صبحانه ، ناهار و عصرانه باید افزون بر حدود هفت میلیون و 500 هزار ریال پرداخت شود.

به گزارش ایرنا ،در چهار سال اخیر كشت مكانیزه شالی در دستور كار سازمان جهاد كشاورزی مازندران قرار گرفته است ، به طوری كه نخستین نشا با دستگاه نشاكار انجام می شود.

'رضا عظیمی ' ، رییس سازمان جهادكشاورزی مازندران در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه تولید با انجام كشت و برداشت مكانیزه برنج در هر هكتار تا حدود 10 میلیون ریال كاهش می یابد.

وی بابیان اینكه در سال جاری برای مكانیزاسیون بخش كشاورزی مازندران 200 میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافته است ، افزود : الزام مكانیزه شدن كشت و كار برنج مورد تاكید سازمان جهاد كشاورزی است.

عظیمی گفت : با كشت مكانیزه می توان به كشت دوم برنج در اراضی هم اقدام كرد.

وی از 25 هزار هكتار كشت مكانیزه و 125هزار هكتار برداشت مكانیزه در سال گذشته در مازندران خبر داد و افزود : امسال كشت مكانیزه برنج 40 هزار هكتار و برداشت آن تا 160 هزار هكتار پیش بینی شده است.

زهكشی و تسطیح و یكپارچه سازی اراضی شالیزاری در مازندران یكی از طرح های مهمی است كه مكانیزه شدن فعالیت های كشت و كار برنج را میسر می كند.

كاهش هزینه تولید ، افزایش كشت ارقام پر محصول و در نتیجه رسیدن به خودكفایی برنج سفید از مزایای اجرای طرح زهكشی و یكپارچه سازی اراضی شالیزاری است.

در حال حاضر از 240 هزار هكتار اراضی شالیزاری حدود 35هزار هكتار تسطیح و نوسازی شده است.

مازندران دارای ‎ 240هزار هكتار اراضی شالیزاری است كه ‎ 110هزار هكتار آن در حوزه آبریز هراز در شهرستان های آمل ، بابل و بابلسر قرار دارد.

مازندران سالانه با تولید 950 هزار تن برنج سفید ، 44 درصد برنج كشور را تامین می كند.ك/4

2585/1654